Disney Illusion Island - Cover

Disney Illusion Island – co-op chill pro malé i velké

31. 10. 2023

Disney Illusion Island vypadala v trailerech před vydáním moc hezky, zejména animace postav byly rozkošné. S dětmi jsme se těšili, že si při gaučové kooperací užijeme minimálně tolik zábavy, jako když jsme naposledy hopsali v Rayman Legends. Stejně kvalitní pocit z hratelnosti jako při hopsání s Raymanem a Globoxem se však nedostavil, takže se pojďme podívat na to, co je toho příčinou.

Exkluzivní titul pro Switch splňuje zadání Disney pro Dlala Studios na sto procent

Vizuál je přesně to, co má hráče k této hře přilákat. Právě postavy jsou tím, s čím si Dlala Studios, kteří se světu zatím představili pouze v rebootu série Battletoads původně od Rare Studios, pohráli nejvíce. Ve hře si můžete zahrát za čtyři různé notoricky známé postavičky – Mickeyho, Minnie, Donalda a Goofyho. Jejich animace naštěstí vychází z animace postaviček ze série Myšák Mickey vyrobené v letech 2013 až 2019, což je ve srovnání s animací z novějších dílů Mickey a závodníci nebo Mickeyho klubík velký náskok v jejich roztomilosti. Přispívá tomu i retro vzhled, jenž odkazuje na postavičku Mickey Mouse z 20. a 30. let minulého století.

Ve hře má každá postavička sobě vlastní animace, takže zatímco Mickey se při wall jumpu zachytí o zeď tužkou, Donald používá na stejný účel gumový zvon (ano, ten na záchod). Nechybí ani fyzická interakce mezi spoluhráči – když se obejmou, doplní se jim zdraví. To jsou přesně ty věci, kterými vás hra bude bavit, zejména mladší hráče na začátku objevování gameplaye. Kochání se vizuálem je nejsilnější stránkou hry, i když mně osobně přišla pozadí fádní, s malým důrazem na detail a jakoby příliš odtržená od plošinek, na kterých se odehrává pohyb a… A vlastně nic jiného. Nečekejte žádné bojové souboje ani tuhé řešení puzzlů. Celá hratelnost je postavena na pouhém pohybu po mapě a sbírání předmětů potřebných k dalšímu postupu ve hře nebo sběratelských předmětů, jejichž popis mě však, musím přiznat, opravdu bavilo zkoumat v menu, když děti od hry odešly.

Zdroj: IGDB

Splníme misi i bez souboje

Pro odrostlejší hráče může být hlavním negativem hry skutečnost, že celá hratelnost je založena pouze na pohybu a sbírání předmětů. Ano, ve hře se vyskytují nepřátelské postavy, které způsobují poškození, ale překonat je můžete pouze tak, že se jim vyhnete, a nejčastěji tím, že je přeskočíte (dokonce i bossové se likvidují jen hopsáním). Nutno říci, že hra stále poskytuje výzvu, a to hlavně díky dobré možnosti nastavit obtížnost pro každého hráče zvlášť a při porážení bossů. Na nejnižší obtížnost pro nejmladší hráče postavě téměř nic nehrozí (v podstatě jenom padnutí z plošiny) a hráč se pak může soustředit na vychutnávání již zmíněného vizuálního zpracování.

Stručný úvod do žánru metroidvania pro nejmenší

Disney Illusion Island by se dal popsat jako metroidvania pro nejmenší. Ve hře neprocházíte úrovněmi, ale postupně odkrýváte mapu a na mnoho míst se musíte vracet, nebo je alespoň projít, což je příležitost objevit tajné lokace, které jste při prvním průchodu mohli přehlédnout. K odhalení dosud neobjevených částí mapy vás vedou questy. Ve skutečnosti však spočívají pouze v nalezení postavy, ke které se musíte dostat překonáním barikády v podobě brány, k níž musíte najít klíče. Postava vás posune v příběhu dál, případně vás vybaví novými schopnostmi. Rozhovory s postavami nejsou dabované, ale ve výsledku jsou vtipné, nicméně na pochopení jsou zaměřené spíše na rodiče než na děti. Zpočátku jsem se obával, že koncept metroidvanie způsobí rychlé omrzení, nebo dokonce frustraci, ale to se nakonec vůbec nestalo. Napomáhá tomu i chytrý způsob ukládání hry, které probíhá u poštovních schránek, jichž je po mapě dost na to, abyste se po zničení nemuseli do dané lokace vracet z velké dálky. Mimo tyto schránky hru uložit nelze.

Zdroj: IGDB

Variabilita počtu hráčů v co-opu

Jedna drobnost mi na hře opravdu překážela. Přidat nebo odebrat hráče z lokálního multiplayeru můžete pouze odchodem do hlavního menu hry. Nemyslím si, že by to bylo způsobeno nějakou technickou překážkou, která by vývojářům bránila implementovat přidání nebo odebrání spoluhráče přímo během hraní, protože toto mají jiné kooperativní plošinovky už dávno vyřešené. Je to také nepřirozené s ohledem na to, že všechny čtyři hratelné postavy se během hry objeví při rozhovorech s ostatními postavami a v důležitých momentech posouvajícího se děje. Pokud si však chcete byť jen jednu z nich přidat během hry jako hratelnou, musíte absolvovat výstup do hlavního menu a znovu všechny načítací obrazovky.

Hezké společné trávení času rodičů s dětmi

Pokud od hry neočekáváte četné „wow“ momenty a jste unaveni kooperativními hopsačkami ze světa Nintenda (pokud je to vůbec možné) nebo pokud chcete do světa her uvést hráče a hráčky ve věku 5+, kteří teprve začínají držet ovladač, je Disney Illusion Island dobrou volbou. Pokud máte děti odkojené na Super Mario 3D World nebo nejnovějších Raymanech, Disney Illusion Island jim toho moc nepřinese. Pokud tedy nejste vysloveně zarytými fanoušky Mickeyho Disney světa.

Pokud vaše děti s hraním her začínají a vy byste se s nimi rádi sdíleli vstup do tohoto světa, je Disney Illusion Island dobrou volbou. Rozhodně to není nejlepší kooperativní titul, který je v současnosti na konzolích k dispozici, ale jeho cena je nižší než u exkluzivních her od Nintenda pro Switch, takže vám zbyde i na zmrzlinu.

Článek pro Gaming Professors napsal Martin Šoltýs.

• animace postaviček
  • nádech metroidvanie