Metro 2033 Redux – jdeme si pro tebe

Dmitrij Gluchovskij, autor série Metro a kritik invaze na Ukrajinu, byl odsouzen k vězení

9. 8. 2023

Basmanský obvodní soud v Moskvě, už mnoho let nechvalně proslulý pochybnými verdikty, odsoudil v nepřítomnosti slavného spisovatele Dmitrije Gluchovského k osmi letům vězení za údajné šíření falešných zpráv o armádě na sociálních sítích Telegram a Instagram. Gluchovskij se proslavil především knižní sérií Metro, která inspirovala rovněž nesmírně populární videoherní značku. Jeho ostré odsudky ruské invaze na Ukrajinu opakovaně pronikly do světových médií.

Opoziční ruský server Mediazona informuje, že Gluchovskij byl odsouzen dle článku 207.3 trestního zákoníku. Ten byl zaveden právě v souvislosti s invazí na Ukrajinu a kriminalizuje velmi vágně definované „veřejné šíření vědomě nepravdivých informací“ týkajících se Ozbrojených sil Ruské federace a ruských státních orgánů. Státní zastupitel požadoval, aby byl spisovatel potrestán odnětím svobody na devět let.

Rozsudek má především výhružný a demonstrativní význam, neboť Gluchovskij žije v současnosti mimo Rusko a nemá motivaci se vracet, pokud se politická situace v zemi zásadně nezmění.

Obvinění se mělo opírat zejména o spisovatelův příspěvek z dubna loňského roku, v němž se mimo jiné psalo následující: „Putin dostane, co chce: paralyzovanou zemi, které může vládnout, dokud se udrží na nohou. Jistě, bude chudá a zaostalá, ale její občané budou mlčenliví a poslušní a nebudou moci srovnávat svůj krátký a bídný život s životem lidí v jiných zemích, protože toto zakleté carství bude spolehlivě odříznuté od celého světa.“

Gluchovskij je rodák z Moskvy a jako novinář získal významné zahraniční zkušenosti. Vysokoškolská studia žurnalistiky a mezinárodních vztahů absolvoval na Hebrejské univerzitě v Jeruzalémě a sám říká, že byl izraelskou společností významně ovlivněn. Během své žurnalistické kariéry spolupracoval s množstvím významných médií, avšak nejvíce se proslavil jako spisovatel sci-fi.

Postapokalyptický román Metro 2033 začal psát již jako osmnáctiletý a původně jej publikoval na webu. Zlom nastal ve chvíli, kdy příběh o mladíku Arťomovi přežívajícím v moskevském metru po ničivé jaderné válce vydalo nakladatelství Populjarnaja literatura a získal cenu European Science Fiction Society za nejlepší debut. Ačkoli se román odehrává v budoucnosti, kriticky reflektuje společenské a politické problémy současného Ruska, přičemž jedním z hlavních motivů je zhoubnost přehnaného strachu z neznámého a odlišného.

Román byl roku 2010 věrně adaptován do stejnojmenné first-person střílečky ukrajinského studia 4A Games. Ta si získala nadšené přijetí zejména díky pohlcující atmosféře a skvělé grafice. Následovalo pokračování Metro: Last Light a poté nejlépe přijaté Metro Exodus. Obě tyto hry už se příběhově odlišují od vývoje knižní série, jejž reprezentují romány Metro 2034 a Metro 2035. Částečná inspirace romány je v nich však stále patrná a jejich děj byl s Gluchovským konzultován.

Miroslav Libicher

S videohrami má zkušenosti už více než čtvrt století. Začínal u klasik pro DOS a arkádových automatů na poutích. Ačkoli se dlouho vyhýbal konzolím, preferuje spíše akčnější druhy her a příliš si nerozumí s multiplayerovými a kompetitivními tituly. Zajímá ho herní historie v různých světových regionech. Na hry přitom nahlíží především jako na kulturní artefakty, jejichž hlavním cílem je poskytovat hráčům nové zkušenosti a vyvolávat emoce.