Dobble Connect – úvodka

Dobble Connect – známá hra, jak ji neznáte

24. 5. 2023

Přizvat i takzvané plebs deskoherního světa k sobě do partie chce vytasit hru se skutečně zajímavým potenciálem, aby dokázala zaujmout i ty, co své výplaty raději utrácí za jiné věci k životu. Ne jako deskoholici, kteří jsou schopni veškeré své výdělky a životní úspory prohýřit za deskovky, které ani nemají kam dát. Jen ten pocit, že je máte, je totiž k nezaplacení. Abych ovšem moc neodbíhala od tématu, některé hry jsou přístupnější i méně zarytým hráčům a jednou z nich je dle mého názoru i postřehové Dobble. To za svou existenci stihlo vyjít hned v několika podobách, ale ještě nikdy předtím se Dobble nezměnilo tak moc jako v nedávno vydané verzi s přízviskem Connect. Vydavatelství Blackfire představuje Dobble Connect, známou hru, jak ji neznáte.

Dobble Connect – balení
Dobble Connect – zadní strana
Dobble Connect – propojování symbolů na kartách

Změna je život

Ještě před tím, než začnu z rukávu tahat všechna moudra i informace o této novince, nebylo by od věci si pro nováčky rychle zrekapitulovat, co že to Dobble vůbec je. Dobble a jeho různé verze si zakládají na postřehu. Princip tkví v tom, mezi dvěma kruhovými kartami co nejrychleji nalézt jediný shodný symbol. Na kartách se nachází několik jednoduchých obrázků, které mají zároveň různé velikosti pro zmatení oka, aby bylo dosaženo větší výzvy. I když si myslíte, že žádný shodný symbol nevidíte, on tam přece jen je. Dobble nehraje na žádná kola. Všichni začínají ve stejnou chvíli a poté už je to jen o štěstí, postřehu a vašich reflexech, kdo zaskóruje dříve.

Dobble Connect není pouze další z již několika existujících verzí měnících vizuální stránku. Do základní hratelnosti je vneseno několik nových herních prvků a změnou si prošly i karty. Z kruhového tvaru se stávají barevně ohraničené hexagony. Šestiúhelníky proto, aby na ně šlo lépe navazovat dalšími kartami – z toho název Connect. Tentokrát karty nebudete ani sbírat, ani odhazovat, ani podstrkovat soupeřům, nýbrž se pokusíte je sestavit vedle sebe do řady k dosažení vítězství. Dobble Connect v drobné pestrobarevné krabičce ukrývá devadesát karet, česká, slovenská, a dokonce i rumunská pravidla… neptejte se proč. Hru si zahrajete ve dvou až osmi hráčích od osmi let a zabere vám přibližně patnáct minut.

Dobble Connect – porovnání
Dobble Connect – buď rychlý
Dobble Connect – slovníček symbolů

The Show Must Go On

V závislosti na tom, v kolika hráčích se rozhodnete do partie vstoupit, byste se měli rozdělit do týmů. Karty jsou odlišeny celkem pěti barevnými okraji, přičemž černá značí startovní kartu. Umisťuje se po jedné doprostřed stolu před zahájením hry. Zbylé barvy jsou modrá, růžová, oranžová a zelená odkazující na jednotlivé týmy. Hráči by se měli rozdělit do dvojic, hrají-li v plném počtu. Při hře čtyř hráčů můžete každý bojovat jako jednotlivec, ale už od tohoto počtu se doporučuje vytvořit vícečlenné týmy. Co jedna barevná hromádka karet, to jeden balíček určený pro celý tým, který si mezi sebou budete muset spravedlivě rozdělit, zamíchat a lícem dolů položit před sebe. Nezapomeňte si na stole pořádně uklidit, protože karty nejsou zrovna malé, a jakmile hra nabere obrátky, budete se až divit, kolik volného místa kolem sebe potřebujete.

Ještě než se pustíte do boje, doporučuji si nastudovat přiložený seznam obrázků. Na každé kartě se jich nachází přesně deset v různých velikostech a kombinacích, kdežto celá hra obsahuje přes devadesát unikátních symbolů. Důležité je správně je pojmenovat, až spatříte shodu, což pro někoho může být poměrně obtížné. Většina obrázků je na první pohled jasná a zřejmá, ale najdou se i takové symboly – jako třeba korejské srdíčko či list monstery –, u nichž se vám zavaří mozkové závity nad hledáním těch správných slov.

Dobble Connect – krabička
Dobble Connect – startovní karty
Dobble Connect – šestiúhelníkové karty

Nyní už stačí jen vše odstartovat, každý hráč si ze své hromádky karet lízne tu vrchní a co nejrychleji se pokusí identifikovat shodný symbol, pokud vůbec obě karty nějaký mají (může nastat případ, že nebudou mít ani jeden společný obrázek). Jakmile najdete shodu, vyslovíte název dvojice předmětů a kartu z ruky přiložíte ke kartě na stole tak, aby měly jednu hranu společnou. Poté si líznete další kartu ze svého balíčku a vše se opakuje nanovo. Ostatní hráči však mezitím bedlivě sledují hrací pole ve snaze svou vlastní kartu také umístit do prostoru. Shodné symboly můžete hledat na všech již vyložených kartách na stole. Nehraje se na žádné tahy. Všichni odstartujete současně a pokračujete ve svém vlastním tempu. Vítězem se stává ten jednotlivec či tým, který jako první spojí čtyři šestiúhelníkové karty své barvy do jednolité řady. Princip vykládání na stůl a propojování řady se velice podobá hře Piškvorky.

Nezastavujeme, máme zpoždění

Při utvoření řady si vítěz kola bere startovní kartu s černým okrajem k sobě jakožto bod. Své karty ze stolu si hráči rozeberou a zařadí zpět do balíčku. Vítěz navíc od ostatních obdrží tolik jejich karet, jaký je celkový počet jeho již získaných bodů. Do balíčku se vám tak najednou zamíchají karty s barvou vašich protihráčů, což vám má ztížit umisťování řady. Když si totiž nebudete dávat pozor, můžete na strategickou pozici místo své kartičky položit tu soupeřovu, čímž mu v podstatě neúmyslně pomůžete. Většinou si to uvědomíte až příliš pozdě… vlastní zkušenost. V závislosti na počtu hráčů se liší i počet bodů nutných pro celkové vítězství.

Dobble Connect vyžaduje schopnost rychle taktizovat a přizpůsobovat se dané situaci. Není jen nutné propojovat své karty, ale zároveň koutkem oka sledovat soupeřovy kroky. Velice snadno mu můžete překazit plány na sestavení řady tím, že mu do cesty postavíte svou kartu. Dalo by se tedy říct, že Dobble Connect na vás klade daleko větší nároky než kdy dříve, protože nestačí být pouze pohotový a rychle reagovat, ale nyní budete muset navíc ještě bedlivě sledovat dění na bojišti. Možná byste se až divili, čeho jste v časovém presu schopni.

Dobble Connect – vnitřek papírové krabičky
Dobble Connect – úvodka

Beze stopy

Dobble Connect představuje dosud nejzábavnější variantu klasického Dobble, ze které budou potěšeni i herní nováčci, ale není tajemstvím, že nadšení budou především ti mladší. V kruhu dospělých nás hra nedokázala zabavit tak dlouho jako ve společnosti s dětmi, ale to neznamená, že vy na tom budete stejně. Skladné balení si s sebou sice lze snadno přibalit na cesty, ale rozhodně si hrou nelze zkrátit dlouhou chvíli například ve vlaku, kvůli potřebě velké volné plochy. Grafické zpracování lahodí oku, stejně tak jako přitažlivý barevný obal i hravý insert uvnitř. Obrázky jsou jednoduché, překypují barvami a na kartách jsou vždy dobře rozpoznat, ať už mají jakoukoliv velikost.

Dobble mě vždycky dokázalo uchvátit svými obaly, protože jste hru pokaždé dostali v krásné kovové krabičce šité na míru akorát tak velikosti karet. Dobble Connect bohužel nic takového nenabízí a vše se ukrývá v papírovém balení, které je ještě k tomu distribuováno bez ochranné fólie, a víko ke spodku drží jen díky dvěma zadním nálepkám. Ještě štěstí, že se z krabice dají poměrně snadno odstranit, aniž by po sobě zanechaly stopy.

Známá hra se konečně dočkala pořádné inovace a Dobble Connect do už tak zábavné hratelnosti vnáší nové prvky obohacující celou partii. Nový systém skládání řad, spolupráce v týmu a prvky záškodnictví se postarají o procvičení nejen vašich reflexů a postřehu, ale i schopnosti přizpůsobit se dané situaci. Zabraňte protivníkům zaskórovat a urvěte si vítězství pro sebe dříve, než to udělají oni.

• nové herní mechaniky
  • možnost hrát v týmech
  • snadné pochopení pravidel