Dune Spice Wars

Dune: Spice Wars – ovládněte koření, ovládněte vesmír

9. 7. 2022
Zdroj náhledu: Shiro Games

Lidé proti sobě bojovali už od počátku bytí. Říká se, že kámen člověk nejdříve použil proti jinému člověku ve snaze jej usmrtit a přivlastnit si něco, co patřilo dotyčnému. V průběhu časů lidé vedli různé boje a války – kvůli území, víře, slávě, moci nebo zlatu –, a tak bylo jen otázkou času, než se budou vést boje o další surovinu. Nyní se jedná o nejvzácnější známou látku ve vesmíru, koření zvané melanž, které prodlužuje lidský život, dokáže zlepšit zdraví a poskytuje uživateli zvláštní psychické schopnosti. Ve hře Dune: Spice Wars je pouze na vás, jakým způsobem ovládnete koření, a tím pádem i vesmír.

Dune Spice Wars senat

„Písek Duny je lehký jako vzduch, leč tomu, kdo jej dýchá, přináší smrt.“ – Elver Zakar

Vývojářské studio Shiro Games si své uznání vysloužilo zejména díky kritikou oceňovanému titulu Northgard. Shiro Games stojí také za středověkou tahovou strategií Wartales, která je v předběžném přístupu. Vývojáři jsou velmi aktivní, a to jak na poli Wartales, tak i s titulem Dune: Spice Wars, který se odehrává v přelomovém světě románu Duna od amerického spisovatele Franka Herberta.

Dune: Spice Wars je taktéž v předběžném přístupu a stejně jako Wartales se těší oblibě hráčů. Jedná se o 4X strategii v reálném čase odehrávající se na planetě Arrakis, též známé jako Duna.

V rámci předběžného přístupu máte možnost si prozatím vybrat pouze ze čtyř frakcí. Jde konkrétně o dům vznešených Atreidů, dům mocichtivých Harkonnenů, uskupení dravých pašeráků a domorodé obyvatele Duny, Fremeny. Když při výběru najedete na některou ze zmíněných frakcí myší, zobrazí se vám její stručný popis a charakteristika. Každá frakce má své silné a slabé stránky, což zabraňuje tomu, aby kterákoliv z nich měla nad ostatními značnou nadvládu. I když zde samozřejmě rozdíly jsou, záleží hlavně na vašem umu, stylu boje a taktice. Rozdíly jsou pak také v jednotkách, budovách a ve výzkumném stromu.

Jistě vás ihned napadne otázka, zda máte očekávat hru ve stylu Command & Conquer, Dune 2000, nebo Emperor: Battle For Dune. Dune: Spice Wars je zaměřena více na politiku a na schopnost vhodné manipulace s jednotkami, k tomu se však ještě dostanu.

Ve hře zatím není implementován hlubší příběh nebo kampaň. Ze začátku si tedy zvolíte z výše zmíněných frakcí, následně vyberete vaše zástupce (Councilors) ve sněmu zvaném Landsraad. Tito zástupci vám poskytují řadu bonusů – pokud například zvolíte bývalého vojenského velitele, všechny vaše jednotky mají po naverbování bonus ke zkušenostem atd.

Po zvolení zástupce je na vás, zda hru spustíte s přednastavenými hodnotami, nebo si některé věci upravíte. Můžete si tak navolit velikost mapy, jak často se objeví písečná nebo magnetická bouře nebo aktivitu písečných červů. K tomu můžete nastavit i podmínky vítězství, možnost zavraždění klíčových postav a samozřejmě nevraživost a vzpurnost menších klanů či vesnic.

Dune Spice Wars combatview

„Ten, kdo ovládá koření, ovládá vesmír!“

Princip hry pak spočívá v zabírání okolních vesnic. Když se vypořádáte s obranou, je na vás, zda vesnici vyplundrujete, nebo ji obsadíte. U této vesnice následně můžete zvolit základní obranu, kde si můžete vybrat z jednotek na blízko, na dálku nebo určitou kombinaci. U zabraných vesnic můžete také stavět rozličné budovy. Nutno zmínit, že vesnice zabírat musíte, abyste přežili.

Těžbu koření a sbírání vody či dalších surovin totiž můžete pouze skrze zabrané vesnice. Dále můžete stavět ekonomické budovy, tedy rafinérie na těžbu koření, lapače vody a továrny na potřebný materiál. Poté jsou zde vojenské budovy. Zde můžete postavit například kasárna pro lepší bojovníky, letiště pro zásobování nebo raketovou baterii, která slouží v případě napadení vesnice nepřítelem.

Pokud je vámi ovládaná vesnice napadena, navolená místní milice (tři oddíly) a zmíněné raketové baterie se budou bránit do roztrhání těla. Poslední kategorií jsou mezihvězdné stavby (Starcraft). Zde najdete možnost postavit odposlouchávací zařízení, datacentrum, které zvyšuje intel, nebo výzkumné středisko, které urychluje čas pro výzkum v technologickém stromě.

Na to, abyste nalezli vesnici, však potřebujete dané místo nejprve prozkoumat ornitoptérou. Jedná se o čistě průzkumnou jednotku a pro všechny strany je stejná. Na začátku se nacházíte na území, které náleží vaší základně, a kolem vás je „bojová mlha“, tedy prostor, který musíte nejprve prozkoumat. V rámci pohybu po mapě a průzkumu naleznete místa, která jsou označena otazníkem, a právě tam vyšlete ornitoptéru. Následně zjistíte, zda se jedná o vesnici, zdroj materiálu, nebo případně pašeráckou oblast, kde můžete uzavřít jednorázový obchod.

V rámci vašeho získávání území, zdrojů a politického vlivu vám také bude růst hegemonie. Jakmile dosáhnete určité hranice, můžete budovat vaši základnu. Tam se vám zpřístupní čtvrti, které jsou specifické pro každou frakci. Tyto čtvrti jsou rozděleny mezi kategorie ekonomické, vojenské a mezihvězdné. Je to tedy stejné jako u vesnic, avšak zde mají tyto volby podstatně hlubší procentuální vliv. V rámci vojenských čtvrtí se vám mohou zpřístupnit těžké jednotky, mezihvězdný obchod či i více velitelských bodů, kterými navyšujete počet vašich ozbrojených sil.

Dune Spice Wars night attack

„Začátek je velmi choulostivé období.“ – Princezna Irulán

Druhů ozbrojených sil ve hře zatím opravdu moc není, zatím se jedná spíše o kombinace čtyř pěších jednotek a jedné vzdušné. Každá frakce má také své specifické jednotky, které mají však velmi podobný základ – jedná se o bojovníky na blízkou, střední a delší vzdálenost. K tomu je zde druh dronů (v případě Fremenů karavan) a nakonec po zpřístupnění v technologickém stromě je možnost najmout nejsilnější jednotky frakce. Může se jednat o těžkooděnce, silně trénované válečníky apod. Jednotky, které naverbujete, jsou vyslány jako oddíl, tedy skupina několika vojáků.

Absence těžké techniky v podobě tanků nebo útočných vozidel je poměrně skličující, nicméně z určitého pohledu se to dá pochopit. Když totiž někde bojujete příliš dlouho a nejste na skalnatém povrchu, tato aktivita přivolá písečného červa, který fakticky znamená smrt pro zasažené jednotky. Jediná šance, jak v takové situaci zachránit vaše muže, je okamžitě vydat příkaz k přemístění na nejbližší skalnatý povrch, i za cenu utrpení ztrát z nepřítelovy střelby. Výjimkou je pouze hraní za Fremeny, kteří dokáží na červech jezdit a mohou je využít jako účinný transport.

Jednotek bohužel nemůžete mít, kolik chcete, ale omezuje vás počet, který vám hra dovolí na základě hodnoty již zmíněných velitelských bodů. Tyto body můžete navyšovat různými stavbami ve vaší základně nebo stavbami u zabraných vesnic. Každá jednotka pak potřebuje rozdílnou hodnotu velitelských bodů v návaznosti na její sílu a zaměření. Nejméně bodů vám zaberou samozřejmě prostí vojáci na blízko.

Boje jsou poměrně dynamické a v některých případech i plné efektů. Když si kameru přiblížíte, můžete vidět, jak vojáci na blízko sekají své protivníky, střelbu útočných dronů, dopady raket ze základny nebo vrhání bomb od vašich těžkooděnců.

Dune Spice Wars vesnice1

„Jazyk je ostřejší než meč, dokáže zabít bez krve.“

Po každém úspěšném souboji, tedy když vaše jednotky zlikvidují nepřítele, vaši muži získají zkušenosti. Při dosažení určitého počtu zkušeností je jednotka povýšena a získává bonus ke zdraví a útoku.

Boj však není sám o sobě jediný způsob, jak vyhrát – v rámci hry se budete účastnit zmíněného sněmu v Landsraadu. Díky svému vlivu se budete pokoušet hlasovat pro dekrety, jež vám mohou přinést značný užitek. Ostatní frakce samozřejmě dělají to samé, a tak se může i stát, že vás jednoznačně v politickém kolbišti přehlasují a vejdou v platnost dekrety, které vás mohou oslabit.

Pokud vás však politická situace oslabila, můžete osud zvrátit špionážními akcemi, ve kterých je i možnost zavraždit klíčovou osobu dané frakce. Kromě toho můžete podnítit vzpouru u nepřítelem ovládané vesnice nebo provést jiné sabotáže. Vaši agenti rovněž získávají zkušenosti a postupem času pro vás budou velmi vzácní.

Dune Spice Wars budovy

Nepřítel mého nepřítele je můj přítel, nebo nepřítel?

Nejnovějším prvkem, který byl do hry přidán, je multiplayer. Můžete tak hrát se svými kamarády nebo online. Hra pak probíhá prakticky stejně jako v singleplayeru, tedy zvolíte si frakci, počáteční nastavení, a hurá bojovat o koření.

I když se hra jmenuje Dune: Spice Wars, tedy v překladu Války o koření, melanž zde není jedinou důležitou surovinou. Mnohem důležitější je jednoznačně voda, stavební materiál zvaný plascrete a samozřejmě zlato.

Po grafické stránce nabízí hra příjemný zážitek, který v některých případech dokáže nadchnout. Mírně kreslené zpracování hře nijak neubližuje, a naopak dodává titulu na příjemné herní atmosféře. Červ nebo bouře působí opravdu děsivě, tím spíše, když se ženou na vaše jednotky.

Hru doprovází příjemná ambientní hudba, avšak v celkovém kontextu je ozvučení nevýrazné.

Zdroj: Shiro Games

Dune: Spice Wars je povedená 4X strategie, která je zasazena do světa Duny. Rozdílnost a vyváženost frakcí, včetně stromu technologií, staveb, a určitým způsobem i jednotek, je opravdu povedená. Co jedna frakce ztrácí v boji, to dohání v kontrašpionáži a sabotážích, případně v politice. Je znát, že zde se opravdu někdo zamyslel, a vybalancování se nedá nic vytknout. Během hraní však budete mít po čase pocit, že vám zkrátka k maximální spokojenosti něco chybí. Je zde velmi málo jednotek a poměrně nevýrazné ozvučení. Absence hlubšího příběhu je znát, a vy tak hrajete čistou strategii, kde se snažíte obsadit co nejvíce území, abyste mohli vést finální útok.

• zasazení hry do světa Duny
  • rozdílnost a vyváženost frakcí
  • zajímavé herní mechaniky