wartales intro2

Wartales – příběh středověkých žoldnéřů

16. 2. 2022
Zdroj náhledu: Shiro Games

Mezi období, která s sebou nesla krutost, války a hlad, ale zároveň jsou považována za významnou část lidských dějin, patří bezesporu středověk. Byl to právě středověk, za který označujeme dějinnou epochu mezi koncem antické civilizace a začátkem novověku. Do alternativního středověku a všech jeho úskalí vás zavede hra Wartales, v níž se ujmete skupiny žoldnéřů, kteří se snaží zbohatnout a zároveň přežít v tomto krutém a nelítostném světě.

Wartales deal

Krutý středověk ve Wartales

Wartales je nejnovějším titulem od vývojářů Shiro Games, kteří vešli v celosvětové povědomí a uznání díky hře Northgard. Ta se stala celosvětově oblíbenou strategií z prostředí bájných Vikingů a na první pohled je vidět, že se vývojáři rozhodli využít všechny zkušenosti, které díky ní získali. To rozhodně není na škodu, zároveň je vidět i celkový posun a svěží vítr, který hra ve své kategorii nabízí.

Příběh hry se odehrává v alternativním středověku. Před více než sto lety svět zažil pád kdysi velkého a mocného Edoranského císařství. Za vším stála nebývale velká morová epidemie, která posléze zachvátila celý národ. Ve zmatku a nejistotě, které následovaly, se z kdysi silné armády odloučilo i velké množství dezertérů. V rámci různých potyček se zbytek armády stal spíše stínem své dřívější slavné pověsti.

Rozmohlo se zlodějství a banditismus, vydírání a přepadávání byly na denním pořádku. V důsledku toho se do popředí dostalo kdysi zapovězené a opovrhované povolání, žoldnéřství. Městské státy, bohatí obchodníci a všichni, kdo si to mohli dovolit, si najímají profesionální žoldnéře, kteří jsou ochotni nabídnout své služby a svou krev za zlato.

Základním rozdílem mezi žoldnéři a nájemnými vrahy je prostý. Žoldnéři jsou povětšinou vojáci, kteří jsou najímáni pro boj v cizích válkách, ostrahu nebo eskortu. Nemusejí tedy nutně zabíjet. Nájemní vrazi jsou lidé, kteří za peníze zlikvidují daný cíl.

Wartales blood

„Váš život má pro nás cenu, kterou nám zaplatíte. Sáhněte hlouběji do kapes, platíte za svůj život.“

Wartales je taktické RPG s tahovými souboji, survival prvky – tedy prvky přežití – a otevřeným světem. Nejste ničím výjimeční hrdinové se superschopnostmi ani nemáte vyšší poslání, vaším hlavním úkolem je přežít v nepřátelském světě, kde smrt, zrada a síla peněz je znát na každém kroku.

Vaše dobrodružství začíná výběrem postav, kde si skrze několik různých otázek a odpovědí zvolíte, kdo jsou členové vaší skupiny. Ve „volbě osudu“ si můžete vybrat, zda je vaše skupina tvořena dobrodruhy, kteří hledají slávu a bohatství, muži z eskorty bohatého kupce, který však během cesty zemřel, dezertéři z armády, farmáři, kteří zatoužili po lepším životě, nebo třeba banditi. Každá volba má samozřejmě vliv na počáteční bonusy a postihy.

Můžete mít bonus k soubojům, ale zároveň postih k vyjednávání s kupci, nebo jako farmáři budete mít bonus k přípravě jídla, ale postih k soubojům. V rámci tohoto výběru pak máte určené i počáteční složení vaší party a její vybavení.

V případě dezertérů budete mít samozřejmě v partě více šermířů a kopiníků, v případě banditů pak budete mít spíše šermíře a lučištníky a v případě výběru osudu znuděných farmářů je vaše parta tvořena sice třídou kopiníků, ale jako vybavení máte klasické vidle a košili.

V další otázce volíte už specifičtěji. Můžete si například vybrat, že si libujete v dlouhých pochodech, takže ujdete delší vzdálenost bez vyčerpání, ale unesete toho méně. V případě rváčů zase můžete mít třeba bonus ke kritickým zásahům, ale postihem je slabá znalost léčení.

Poslední volba je ve smyslu „pokud by měli (vaši společníci) slabinu…“, tedy co by tato slabina byla. Vždy musíte něco zvolit. Zde jsou možnosti jako například postih ke spokojenosti a odpočinku, pokud musíte nocovat pod širým nebem, nebo třeba problém s loajalitou apod.

Jedná se o velmi povedený prvek, který rozhodně působí osobitěji ke vztahu k vaší skupině.

Wartales animals

„Nejsem vrah ani věc, jsem žoldnéř. Je to práce jako každá jiná.“

Jakmile vyberete, jakým osudem si prošli vaši žoldnéři, přichází na řadu personalizace.

Zatím není jasně určena vaše postava, tedy máte v základu čtyři členy party, kterým můžete zvolit jméno, pohlaví a základní vzhled. Zároveň volíte počáteční útoky a dovednosti. Prvotní útok se odvíjí podle toho, jakou máte zbraň, u některých tříd postav můžete již v základu změnit zbraň a také dovednost. Můžete například zvolit mezi obouručním kladivem nebo jednoručním palcátem, případně mezi obouručním mečem nebo jednoručním. Každá zbraň má svůj specifický útok. Pokud si vyberete obouruční zbraň, samozřejmě nemůžete mít štít, tedy ztratíte něco z obrany a brnění.

Zároveň můžete zbraně i různě kombinovat. Není proto problém mít v jedné ruce meč a v druhé malou dýku, kterou můžete i po nepříteli hodit, nebo třeba dva meče. Všechno má své plusy a minusy, stejně jako v reálném životě a v reálném souboji. Žádná zbraň není super silná a univerzální.

Když jste si přizpůsobili svou skupinu dobrodruhů, žoldnéřů nebo banditů, můžete vyrazit do světa. Svět, nebo spíše mapa, je opravdu rozsáhlá a plná různých měst, hradů, rozvalin, jeskyní, různých kempů, mlýnů a jiných dobových míst a zajímavostí. Zároveň se ve hře střídá den a noc a také počasí, které má samozřejmě vliv i na vaši skupinu.

Svět je již ze začátku otevřený a můžete se pohybovat, kam chcete, nicméně je dobré se soustředit na nejbližší města, abyste dostali hru trochu lépe do ruky.

Nicméně i kdybyste to neudělali, daleko nedojdete, protože nebudete mít zásoby a peníze pro vaše žoldnéře, kterým musíte pravidelně platit. Pokud byste se rozhodli nezaplatit, nálada vašeho družstva bude klesat, což se odrazí i v jejich bojových a jiných dovednostech.

V konečném stádiu se pak vaše skupina prostě rozpadne, protože nikdo nechce být součástí něčeho, kde je hlad, strádání a žádné peníze.

Wartales coop battle

„Lupiči se stávají loupežníky, zatímco čas a krev z nás dělají žoldáky.“

Objevujete se ve startovní lokaci, která je na poměrně rozsáhlé mapě. Zde již ze začátku narazíte na partu tří banditů, kteří vás přepadnou. V krátké pasáži si tu vyzkoušíte pohyb po mapě a zároveň si lehce přičichnete k soubojům.

Do boje se můžete dostat několika způsoby. Tím základním je potkat bandity (nebo divoká zvířata), kteří vás napadnou. Další možností je dopracovat se k souboji skrze textové pole, tedy rozhovorem. Rozhovor můžete kdykoli ukončit a přejít do souboje. To je bez pochyby někdy dobré řešení, ovšem je třeba brát v potaz i sílu, proti které můžete stát. Boj sedmi statečných proti padesáti cvičeným rytířům pro vás nemusí skončit dobře. Ano, opravdu se může stát, že se dostanete do křížku s někým, s kým jste neměli, a ten bude mít silnou ostrahu nebo na vás vypíše odměnu.

Boj se následně přesune do taktického rozhraní, které známe z jiných her v této kategorii. Na začátku (pokud nejste přepadeni) si můžete takticky rozmístit své žoldnéře. Každý člen vaší party se může pohybovat ve vyhrazeném prostoru a poté v rámci svého vybavení, úrovně a skillu útočit na nepřítele. Je samozřejmostí, že útok ze strany, nebo nejlépe do zad, má větší váhu a šanci na kritický zásah než čelní střet.

Navíc je v boji jeden dosud ojedinělý prvek, kterým je „zakleštění“, nebo „spárování“, chcete-li. To znamená, že pokud váš žoldák bojuje s jiným nepřítelem, soustředí se po dobu boje jen na něj. Nemůžete tak útočit na jiné nepřátele, pokud nestojí blízko na kontaktní vzdálenost, nebo nemůžete jen tak utéci. Respektive můžete, ale odkryjete se, a tím pádem dostanete ihned zranění, které vám uštědří soupeř.

Boje mohou být opravdu velmi tuhé, a to zejména pokud potkáte dobře vybavené nepřátele nebo pokud se ocitnete proti přesile. Po každém boji nejenže musíte vyléčit své družstvo, ale také opravit jeho zbroj, která byla v souboji případně poničena. Pokud tak neučiníte, v následujícím souboji se může stát, že členové vašeho družstva nebudou mít žádné funkční brnění nebo štít. Budou tedy dostávat daleko silnější poškození, které může vést až ke smrti.

Wartales aoe

Přežít v nelítostném světě

Vybavení je tedy nedílnou součástí hry a může rozhodnout i na první pohled prohranou bitvu. Ve hře je opravdu pestrá paleta dobových předmětů, najdete zde štíty, brnění, zbraně a podpůrné předměty. Každý zbraň má svou charakteristiku, možné útoky a v případě specializace také určení, kdo ji může použít. Těžko budete schopni s bijcem, který celý život používá kladiva, zabíjet nepřátele z luku. A naopak, lučištník neudrží v rukách těžké bitevní kladivo.

Členové vaší party však krom vybavení mají také v rámci svých specializací různé stromy schopností. Při každé získané úrovni můžete vašemu členovi vylepšit jeden ze základních atributů, jakými jsou síla, obratnost, výdrž, vůle nebo třeba i šance na kritický zásah.

Zároveň když postava postoupí na určitý level, ve stromu schopností se jí zpřístupní výběr možnosti aktivních útoků a obrany, které můžete zvolit na základě vašeho záměru a herního stylu s danou postavou. Momentálně získáváte nové schopnosti k užití na druhém, třetím, pátém, sedmém a devátém levelu. Může se to zdát na první pohled málo, ale můžu vás ubezpečit, že je velký úspěch, když vaše postava přežije do pátého levelu. Na devátém levelu se tak dá mluvit už o profi postavě, která má ledacos za sebou.

Jak jsem již zmínil, samotné přežití vaší skupiny je jedna z nejobtížnějších věcí ve hře. Vaše postavy nejenže reagují na počasí, ale roli také hraje únava a hlad. Musíte tedy pravidelně odpočívat a zakládat tábor, kde si vaši žoldnéři mohou odpočinout.

Důležitým faktorem jsou také různé kolektivní znalosti. V táboře můžete totiž mít i primitivní zbrojnici, kde vaše postava se znalostí kovařiny může opravit zbroj. Zároveň ze sebraných surovin můžete ukovat (nebo si nechat ukovat ve vesnici) nové vybavení. S vaší skupinou také můžete jít k jezeru a nachytat si ryby, které potom na ohni můžete připravit. Jídlo bude chutnat o to více, pokud je někdo z vašich členů kuchař.

Předmětů je ve hře opravdu mnoho, vývojáři šli se survival prvky ještě o trochu dál, než je tomu zvykem. V případě kolektivních znalostí můžete mít vaši skupinu kanibalů. Jinými slovy, z mrtvého těla je maso, a je lepší sníst zabitého nepřítele než zemřít hlady.

Nebyl by to však svět Wartales, kdyby bylo všechno tak růžové. Během táboření vás mohou přepadnout banditi. Tohle se stává poměrně často, a i když to herní svět oživuje, je škoda, že vás vždy zastihnou nepřipravené. V takovém světě by se podobná situace dala očekávat, a tedy by mohla být možnost postavit hlídku.

Wartales Co Op

„Vždy splním zakázku, zvláště když jsem zaplacen předem.“

Při putování zemí narazíte na řadu různých postav a prakticky všechny po vás něco chtějí. Může se jednat o vypořádání se s bandity, pomoc sehnat materiál, případně eskortu do jiného města. Může se třeba stát, že jste vysláni na vypořádání se se vzbouřenými rolníky. Při konfrontaci s rolníky ale zjistíte, že je jejich páni týrali, znásilňovali, nebo jim jinak ubližovali, a proto se rozhodli vzbouřit. Nyní je na vás, zda se pustíte do křížku s rolníky, nebo přijmete jejich nabídku a vypořádáte se s jejich trýzniteli. Vaše rozhodnutí bude mít následky nejen ve světě, ale také na vaší pověsti a vlivu.

Způsob, jakým se události přelévají jedna do druhé, je proveden velmi dobře a často vás překvapí dalším vyústěním vašich činů. Ať už se pustíte do jakéhokoli úkolu, získáte během cesty vliv. Díky němu můžete přesvědčit lidi, aby vás nechali jít svou cestou, nebo naverbovat nové společníky pro svou věc.

Wartales group attack

Grafické zpracování a ozvučení

Shiro Games s Wartales vytvořili opravdu skvělou ponurou atmosféru. Svět působí realisticky, potulují se po něm poutníci, obchodníci a nájemní žoldáci (které můžete zkusit najmout), ale také banditi a nebezpečná zvířata. Postavy při rozhovorech působí ustaraně a někdy povýšeně. Je možné si i všimnout hezkých šatů kupce či špinavého brnění jeho ochránců.

Boj a různé efekty při soubojích jsou líbivé a povedené. Vše je doprovozeno stíny a detaily. Krev a nářek samozřejmě nechybí, postavy a rozhovory však nejsou nadabované. V určitých momentech navíc hra nabídne krásnou animaci, když zabijete nepřítele obzvlášť brutálně. Zatím se mi tato animace ukázala pouze při zabití nepřítele za pomoci kladiva či palcátu.

Když je tma, je možné vidět karavany s pochodněmi a také ve vesnicích lze spatřit světlo za okny domů. Vše působí pochmurně a tento podtext podtrhává tlumený soundtrack s lehce ponurou hudbou, která o to více prohlubuje atmosféru.

Hra je zatím v předběžném přístupu, a proto se mohou některé prvky a mechanismy ve finální verzi značně odlišovat. Při zmínce o mechanismech mám na mysli zejména koeficient, podle kterého se určuje, která postava začne jako první, protože na rozdíl od jiných her zde INI – tedy iniciativa – není. Není proto zřejmé, který faktor toto ovlivňuje. Je jistě, že ten, kdo útočí a někoho přepadne, začíná. Nicméně která postava začne a podle čeho se střídají, je zatím nejasné.

Wartales traveling

Wartales má rozhodně co nabídnout a již nyní jednoznačně patří ke špičkám ve své kategorii. Vývojáři z Shiro Games do hry implementovali to nejlepší, co mohli, a sázejí na surovost středověkého prostředí a ponurou atmosféru ve spojitosti s taktickým RPG a tahovými souboji. Spolu se survival prvky a různými morálními rozhodnutími, která mohou ovlivnit svět, se jedná jednoznačně o skvělou kombinaci. Některé herní mechanismy však zůstávají stále trochu záhadou – nejedná se vyloženě o chyby, spíš by chtělo vysvětlit v tutoriálu, jak fungují.

• zasazení hry
  • grafika a ponurá atmosféra
  • pestrá paleta zbraní, vybavení a předmětů