House Builder – úvodka

House Builder – jak se staví sen

7. 4. 2023
Zdroj náhledu: FreeMind S.A.

Přáli jste si někdy navrhnout a postavit vlastní dům snů? Pokud ano, mám pro vás dobrou zprávu. Tento titul vás vpasuje do role stavitele mnoha projektů, jen to nebude dům vašich snů. House Builder je jedním ze simulátorů, jež vám ukážou, a dokonce vás i trochu naučí, jak používat nářadí. Hra vám sice nevysvětlí všechny techniky a postupy, které jsou se stavbou běžně spojeny, ale poskytne vám alespoň několik drobných tipů. House Builder nám představuje nezávislé studio FreeMind S.A., které můžete znát díky jeho předchozím hrám, jako Farmer's Life nebo Aquarist. Recenzovaný titul je stále ve fázi předběžného přístupu, proto recenze nemusí odrážet aktuální verzi hry.

Stavíme si iglú!

Hned na začátku dostanete od House Buildera za úkol postavit na severním pólu iglú. Zde však musíte chránit svého chlupatého čtyřnohého mazlíčka, kterého si bohužel nemůžete pohladit. To je první věc, co mě naštvala, protože váš chlupatý přítel je modrooký husky, jenž na vás hezky poštěkává, a vy s ním nemáte možnost jakékoliv interakce. Abyste od začátku neumrzli, je nutné si hlídat ohniště, jež musíte průběžně plnit poleny, aby neuhaslo.

House Builder vám pokaždé ukazuje místa, na nichž můžete stavět své projekty od nuly. Bohužel je trochu škoda, že není možné rozhodnout, jak má nová budova vypadat. Ještě než se pustíte do budovatelského dobrodružství, hra vám ukáže náhled vašeho výsledného díla. Následně vysvětlí některé základní mechanismy, abyste se ihned neztratili. Chcete-li například postavit iglú, musíte drahocenným nožem vyřezat kostky ledu. Ty se poté skládají do předem určené šablony, dokud nezískáte požadovaný tvar ledové budovy.

Mistrovské dovednosti

Pro urychlení práce získáváte zkušenostní body, které vám odemykají určité dovednosti. Bohužel si nemůžete sami rozhodnout, co byste se chtěli naučit. Je to docela škoda, ale na druhou stranu chápu, že v misi, ve které stavíte iglú z kostek ledu, je zbytečné najednou odemykat lepší práci s motorovou pilou apod. Jediné, co bych mohl vytknout, je to, že za usnadnění práce je zde považována rychlejší spotřeba materiálu, což hned objasním. Jakmile začnete vyřezávat kostky ledu, získáte vždy jeden blok. Pokud se ovšem s nožem zdokonalíte, můžete získat šest i více kusů najednou.

Chápu, že za normálních okolností může stavba trvat o něco déle, ale o to přece jde, ne? House Builder má být simulátorem stavby domu a od takového simulátoru bych očekával určitý realismus. Chápu, že takový přístup není pro všechny a že většina lidí potřebuje u takových typů her spíše relaxaci než zdlouhavé vyřezávání několika kostek ledu.

Zlepšování staveb

Jak budete ve hře postupovat, odemknou se vám náročnější budovy, na které si opravdu nevystačíte pouze s nožem. Jedním z vašich úkolů bude například postavit v lese dřevěný dům, k čemuž budete potřebovat různé nástroje a udělátka. Mým oblíbeným pomocníkem, který mi snad ze všeho nejvíc usnadnil práci, byla nažhavená motorová pila. Jakmile strom porazíte, musíte jej odkornit, a poté ořezanou kládu hodit na cirkulární pilu a vyrobit z ní prkna. Pokud však nechcete využít potenciál kotoučové pily, můžete to udělat i hrubou silou, s běžnou pilou.

Dokud se nezlepšíte v odstraňování kůry, budete ji muset odebírat ručně. Jakmile si však tuto dovednost osvojíte, kůra se odstraní automaticky, když stromy pokácíte. Totéž platí, pokud potřebujete klasická prkna. Za normálních okolností byste museli použít metr a každý jeden kus pracně měřit, abyste získali správnou délku, ale po vylepšení dané schopnosti si ji stačí pouze navolit a všechna prkna se nařežou sama.

Obchodování

V některých misích je k dispozici pouze omezený počet stavebních materiálů. Pokud se něco pokazí a vy nebudete moct pokračovat, nemějte obavy. Za splněné mise získáváte herní měnu, za kterou si můžete v místním obchodě koupit dekorace nebo jen chybějící materiál. Líbí se mi, že nejste nuceni kupovat a utrácet tolik herní měny, protože vše, co můžete pokazit, způsobujete pouze vy sami.

Prostředí je příjemně zpracované

Existuje mnoho simulátorů, které mají mnohonásobně propracovanější detaily a jejichž grafika vypadá skvěle. Zároveň jsou ale i takové, pro které grafika nehraje tak velkou roli, a přesto jsou povedené. House Builder je jedním z nich. Jakmile budete stavět japonskou čajovnu s několika sakurami a v pozadí uvidíte zasněženou horu, která je ještě zahalena mlhou, pochopíte, že tento titul může po vizuální stránce rovněž nadchnout.

Raději bez melodie

Nechci říct, že melodie v pozadí jsou vyloženě špatné, jen se opakují stále dokola. Dokud nepostavíte svůj daný projekt, budou se vám opakovat dvě až tři písničky, které se vám hrozně oposlouchají. Nejedná se však o zásadní problém, který by samotnou hru nějak poškodil. Jen nechápu, proč je ve hře rádio bez možnosti ho ovládat, ale možná ji vývojáři někdy přidají.

Balvan místo míče

Představte si, že jste takový šampion, že místo fotbalového míče máte poměrně velký kámen, který slouží jako základ vaší stavby. Jste takový alfa samec, že dokážete kopnout do kamene takovou silou, že pomalu letí na druhou stranu mapy – takového jedince by chtěl každý fotbalový tým. Uvědomuji si, že House Builder je stále ve fázi předběžného přístupu, ale některé základní věci, jako je propadávání trámů nebo zakopávání materiálů, by již mohly být zaznamenány a opraveny. Nehledě na to, že se mi několikrát stalo, že se materiál zasekl v jiném objektu a já s ním nemohl pohnout. Naštěstí návrat do menu tento problém vyřešil a já mohl spokojeně pokračovat dál.

House Builder je rozhodně zajímavý simulátor, který stojí za váš čas. Pokud hledáte klidnou a odpočinkovou hru po náročném dni v práci nebo ve škole, je tento kousek dobrou volbou. Pokud však patříte k lidem, co hledají propracovanější, až téměř realistické simulátory, nemohu vám House Builder doporučit.

• grafické zpracování
  • zajímavé lokace
  • rozmanité stavby