I am Fish - Cover

I Am Fish aneb hledá se Nemo trochu jinak

31. 10. 2021

Za I Am Fish stojí vývojáři z Bossa Studios, kteří mají za sebou hry jako I Am Bread a Surgeon Simulator. Tato hra na ně svým způsobem odkazuje a navazuje. Pokud jste je tedy už hráli, máte zde přidanou hodnotu. Jak již název napovídá, veškerý děj se bude odehrávat kolem rybiček.

I am Fish - vzhůru nad vodu

Hledá se parta kamarádů

Příběh I Am Fish začíná ve zverimexu v akváriu, kde jsou rybičky nakrmeny kouzelným chlebem z I Am Bread a stanou se tak mnohem vnímavějšími a inteligentnějšími. Jedná se o partu čtyř kamarádů, kteří si ve zverimexu spokojeně žijí. Bohužel nastane den, kdy je postupně někdo koupí a každá ryba se dostane k jinému majiteli. Tím se ale naši kamarádi nenechají rozhodit a rozhodnou se najít si cestu zpátky k sobě, konkrétně do nejbližšího oceánu

Jako ryba ve vodě

Jako první hrajete za zlatou rybku, která je zavřená v kulatém malém akváriu. Základním úkolem je se dostat z bytu vašeho kupce ven. Na ovládání si opravdu musíte zvyknout, je těžkopádné, ale o to podobnější reálné fyzice. Je vyžadována veliká přesnost, ať už se jen proplétáte mezi různými věcmi na zemi, anebo se opravdu potřebujete trefit ve vysokých výškách tam, kam chcete. Akvárium je přeci jen skleněné, a tedy i křehké. Nesmíte spadnout z moc velké výšky, jinak se akvárium rozbije a ryba se na vzduchu postupně udusí. Je zde i fyzika postupného nakřapávání skla.Po úniku z bytu se dostáváte na balkón a před vámi se rozprostře barevné město plné ruchu, přes které se musíte dostat až do vody. Ze začátku máte přesně dané cesty, kudy se vydat, zde konkrétně elektrické vedení tvoří jakési kolejnice, po kterých se můžete valit, ale jak se budete dostávat dále, budete si moci vybírat z více cest. Na těch nejobtížnějších se dá nacházet již zmíněný chléb, který funguje jako sběratelský předmět. Pokud se vám bude dařit a nebudete moc umírat, budete na konci úrovně ohodnoceni vysokým počtem hvězdiček. Když nasbíráte jejich plný počet, včetně všech kousků chleba, odemkne se vám bonusová úroveň – hodně štěstí.

Ryby mají různé schopnosti

Poté, co úspěšně dokončíte první úrovně zlaté rybky, se vám odemkne přístup k ostatním vašim kamarádům. Každý z nich má svou unikátní schopnost, které musíte naplno využít, abyste dokončili jednotlivé úrovně. Tyto úrovně jsou jim na míru přizpůsobeny, a tak se určitě nebudete nudit v repetitivnosti.Na výběr máme piraňu s ostrými zuby, která je schopná spousty věcí rozkousat a utrhnout. Využíváte ji například k narušení vodovodních trubek a zaplavení místností, ve kterých se následně můžete volně pohybovat. Speciálním případem je například také krevní banka, kde trháte balíčky krve. Další je čtverzubec, který se dokáže nafouknout a vytvořit tak ze sebe míček, který umožňuje se valit po souši. Hrát za tuto rybu bylo asi nejvtipnější. A poslední je létající ryba, která dokáže plachtit a překonávat tak velké vzdálenosti. Její ovládání však není vůbec jednoduché a nějakou dobu zabere, než na správný mechanismus přijdete. Vždy musíte počítat s tím, že ryby potřebují kyslík z vody a na souši či ve vzduchu moc dlouho nevydrží.

S každou rybou musíte projít tři úrovně. Když už si pak myslíte, že jste konečně na konci a všichni se šťastně sešli, tak to teprve začíná ta pravá sranda. Jste znovu všichni uloveni a ve finální úrovni hrajete za všechny rybky dohromady a kombinujete navzájem jejich schopnosti, abyste se dostali dále.

Velká rozmanitost a nádherný vizuál

I Am Fish nabízí zpracováním krásný barevný a vtipný svět na vysoké úrovni. Pohybujete se v rozmanitém prostředí, od zmíněného města přes ponuré bažiny a kanalizace se smrtelnými nástrahami až po letiště, nemocnici či noční klub. K vašemu přesunu a pohybu slouží kulatá akvária, zavařovací sklenice, úklidové kbelíky, kostka ledu, kufr, do kterého napršela voda, nebo třeba racek, kterému se zakousnete do nohy. Vyšší obtížnost skvěle vyrovnávají srandovní pasáže – omylem vás v nočním klubu vypije týpek, kterého následně musíte ovládat směrem k záchodu, aby vás vyzvracel zpět, nebo se musíte nechat chytře ulovit rybářem. Vše je doprovázeno klidnějším, nerušivým soundtrackem.

Jak je to s obtížností?

Vyjma volného pohybu ve vodních plochách je počáteční kulaté akvárium ta nejjednodušší věc na ovládání při bezpečném pohybu po souši. Z jednotlivých nádob, ve kterých se můžete pohybovat, je největší výzvou pohyb v zavařovací sklenici. Sklenice je nerovnoměrná a musíte vynaložit skutečné úsilí a svůj rozum, abyste se dostali tam, kam chcete. A věřte, že pro ni si tvůrci vymysleli ty nejsložitější cesty. Aby toho nebylo málo, v některých pasážích svou přítomností rozčílíte racky, kteří do vás následné nalétávají, vaši sklenici postupně rozbíjejí, anebo vás odpinkávají z vaší pracně pokořené cesty pryč. Stejně tak do vás budou narážet nepozorní lidé a převrhávat vaše nádoby, nebo vás přejedou auta. Někdy je obtížnost až velmi frustrující, kdy si chcete radši dát pauzu, jinak vás klepne. Tlačítko R bude vaším dobrým kamarádem, to vás totiž rychle vrátí do posledního checkpointu. Většina checkpointů je rozestavěna velmi dobře, ale najde se jich i pár, u kterých budete muset překonávat více překážek najednou a nějaký mezibod vám bude chybět. Někdy nebude ani výjimkou, že když už se někam posunete, najednou nebudete vědět, kam dál a co teď dělat. I Am Fish je už v základu dost obtížná hra, ale pokud se v takových věcech masochisticky vyžíváte, existuje zde i mód bez checkpointů nebo speciální typ ovládání ryby ovladačem. Naštěstí zde existuje i možnost, kdy v případě, že nějakou část nezvládáte, ji lze přeskočit dopředu k dalšímu checkpointu. Této možnosti jsem musela využít dvakrát, a to z důvodů dvou bugů, které mi neumožňovaly pokračovat.

I Am Fish - pohromadě

I Am Fish není roztomilou, relaxační hrou, jak se na první pohled zdá. Jedná se o opravdovou bláznivou a veselou výzvu. Bohužel někdy až frustrující. Přesto je to skvělá hra, kterou budete chtít pokořit a která vám zabere dle vaší šikovnosti průměrně sedm až devět hodin. Pokud chcete všechny achievementy, bude to mnohem více. Váš zážitek bude povýšen skvělým vizuálním zpracováním barevného rybího světa.

• roztomilý barevný svět
  • veliká rozmanitost prostředí
  • různorodé úrovně a schopnosti
  • návaznost na předchozí hry studia
  • někdy až frustrující obtížnost
  • pár menších bugů
  • Datum vydání 16.09.2021
  • 0.0

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.