Insomnia - Budík

Insomnia: Theater in the Head – uvnitř neklidné mysli

23. 4. 2023

Insomnie neboli porucha spánku trápí mnohé z nás. Nespavost může mít mnoho příčin i mnohá řešení. Co se takovému člověku odehrává uvnitř hlavy během neklidné noci, zatímco ostatní si dopřávají klidný spánek s blaženým pocitem na duši? Do jedné takové mysli nám umožní nahlédnout Perfect Day Studio. V jejich počinu Insomnia: Theater in the Head nám představí svoji protagonistku, která prožívá bezesné noci téměř na denní bázi. Tedy, spíš na noční. Pojďte se tedy ponořit do říše snů a zjistěte, co se skrývá za oponou neklidného spánku.

Ťuk ťuk. Nespěte, představení začíná!

Jelikož příběh je hlavní složkou této hry, nejdřív si ho budeme muset trochu představit. Ujmete se role mladé ženy, která každý den jezdí do práce, poté domů, kde tráví svůj veškerý volný čas, a na konci dne přijde sladká odměna v podobě spánku. Tedy ne pro naši postavu. Ta se celou noc neklidně převaluje z jedné strany na druhou a ráno vstává unavená. Kromě únavy má slečna i kruhy pod očima a očividně ani žádnou chuť do života. Tento cyklus se opakuje den co den a noc co noc. Vy dostanete příležitost podívat se do mysli mladé dívky, jakmile si lehne do postele. Nemůže spát, jelikož v mysli se jí usadil malý skřítek, který ji nenechá odpočinout. Kromě neustálého rámusu ji vnucuje myšlenky a nápady, takže mysl se nemůže zklidnit a vy tak nemůžete usnout blaženým spánkem. Je čas na toho protivného skřítka vyzrát a konečně se vyspat do růžova.

Když nic nepomáhá

Insomnia: Theater in the Head je, jak už název napovídá, spíše divadelní představení než samotná hra. Během hraní využijete jen myš a svůj důvtip, jedná se tedy o klikačku, ve které dáváte pouze věci do pohybu a sledujete, co se bude dít dál. Hra je rozdělena do osmi kapitol a jednoho prologu, ve kterém se seznámíte se všemi potřebnými informacemi. Každá kapitola odhaluje myšlenkový proces protagonistky a důvod, proč nemůže usnout. V každé kapitole se snažíte vyřešit jeden problém, který vás nutí mít mysl stále neklidnou. Setkáte se s rušivými zvuky, přívalem techniky a zahlcením veškerými zprávami, dokonce se postavíte své vlastní minulosti. Více však prozradit nemohu, jelikož byste z děje nakonec nic neměli. Příběh vás donutí zamyslet se nad vlastními denními návyky i nad psychickým zdravím, které často neúměrně zatěžujeme.

Soundtrack i vizuální úroveň válí

Hratelnost se v tomto případě hodnotit nijak zvlášť nedá, jelikož se jedná o point-and-click formát. Pokud tedy hledáte něco méně akčního a více k zamyšlení, jděte do toho. Mimo hratelnost se ještě zastavíme u soundtracku hry, který je jednoduchý a příjemný zároveň. Jedná se o skvělý výběr a tóny dokonale podkreslují atmosféru hry. Dokáží tak dobře vykreslit citové rozpoložení, které naše hlavní hrdinka prožívá. Pokud se zaměříme na vizuální úroveň, hra je ilustrovaná vcelku jednoduše, vzhled však nijak neurazí a postupem času se to bude jen zlepšovat, ilustrace vyvolávají nejrůznější pocity.

Pilulky na spaní nepomáhají

Příběh hry je zpracován výborně a dokáže vás přinutit se zamyslet nad dnešní uspěchanou dobou a našimi návyky. Problémem této hry je, že samotnou si ji moc nezahrajete ani ji neovládnete. Je pravda, že během hraní zde nastalo pár momentů, kdy jsme si připadali, že ve hře skutečně něco děláme, nebylo jich však mnoho. Naopak momentů, kdy jsme sami odhalili další kapitolu, bylo mnohem víc. Někdy bohužel stačilo pouze zběsile klikat po celé obrazovce a hra si problém už vyřešila sama. Je jasné, že v takovém typu hry očekáváte, že si moc nezahrajete, malý prostor na nějaké minihry zde byl také, ovšem samotné hraní bylo velice jednoduché. Pokud však dostanete chuť si zahrát takový typ hry, je pravda, že Insomnia: Theater in the Head k tomuto účelu skvěle slouží. Cena necelých 2,5 € za hru, kterou dohrajete za necelou hodinu, je sice trochu zarážející, avšak vzhledem k hernímu zážitku k ní nemáme žádné výhrady. Kromě toho můžete během hry projevit i vlastní kreativitu, která je však ve značné míře omezená. Jak už jsme psali, hra je spíše zaměřená na příběh než na samotnou hratelnost, což dokáže převyprávět skvěle.

Insomnia: Theater in the Head je, co se týče hratelnosti, klasickou point-and-click záležitostí, avšak skrývá v sobě poselství o dnešní době a psychickém zdraví každého z nás. Je to příběh o vyrovnání se s minulostí, současností i budoucností a přijetí nejen jich, ale především sama sebe. Ukazuje, jak důležité je nebýt sám proti sobě, a naopak přijmout to, co v sobě máme. Pokud tedy hledáte hru, u které byste se chtěli trochu zamyslet nad sebou samým, rozhodně hru vřele doporučuji. A jestli máte problémy se spánkem, možná vám děj pomůže najít příčinu vašeho neklidu, jelikož počítat ovečky stále dokola prostě nestačí.

• vizuální stránka
  • soundtrack
  • příběh
  • achievementy
  • hratelnost
  • krátká relace hraní
  • Datum vydání 16.12.2022
  • 0.0

Anežka Ebrová

Anežka je hráčka již od dětských let. Její vášeň propukla již na základní škole díky školním počítačům, kde ztrácela pojem o časoprostoru. Mezi její první herní lásky patří série Half-Life. No a jak se říká, stará láska nerezaví. Hry od Valve prostě zbožňuje stejně jako střílečky a skákačky. Mezi její další koníčky patří hlavně sport, cestování, knihy a deskovky. Avšak její láskou zůstávají vždy hry, stejně jako pivo - tanková Plzeň 12° středně vychlazená.