Jízdenky, prosím! Legacy Legendy západu – desková hra

Jízdenky, prosím! Legacy: Legendy západu – recenze

2. 11. 2023

Jízdenky, prosím! Legacy: Legendy západu je deskovou novinkou, ve které spojili své síly hned tři autoři. Samozřejmostí je Alan R. Moon, zakladatel celého herního šílenství okolo Jízdenek. Dalšími dvěma jsou tvůrci Pandemic Legacy: Rob Daviau a Matt Leacock, kteří se proslavili inovativními, napínavými deskovými hrami s proměnlivými pravidly a překvapeními. Jízdenky, prosím! je jednou z nejpopulárnějších a velmi úspěšných deskových her, která se od svého data vydání v roce 2004 dočkala mnoha rozšíření a samostatných variant s různými mapami, pravidly a výzvami. Jak jsme ohodnotili některé z nich, si můžete přečíst v našich recenzích: Jízdenky, prosím! Výhybka, Jízdenky, Prosím! Vlak duchů, Jízdenky, prosím!: San Francisco, Jízdenky, prosím! Japonsko a Itálie.

Nyní ale přichází na řadu koncept zcela odlišný od všech předchozích. Jízdenky, prosím! Legacy: Legendy západu kombinují klasický princip Jízdenek s prvky Legacy, což znamená příběhovou kampaň, během které se deskovka průběžně mění, rozvíjí a vaše rozhodnutí se přenášejí do dalších kapitol. Desková hra vás zavede do druhé poloviny 19. století do období rozmachu železniční sítě, kde si jako nové společnosti pokusíte ukrojit co největší krajíc. Hra se skládá z dvanácti kapitol, které tvoří jednoduchý příběh odehrávající se mezi roky 1865 až 1898, během nichž budete odemykat nové díly mapy, nové prvky, pravidla, předměty a spoustu dalších překvapení.

Titul je určený pro dva až pět hráčů od deseti let, kterým jednotlivé herní partie zaberou od cca půl hodinky až klidně po hodinu a půl, jak se herní plán bude postupem času rozšiřovat a počet vlaků k dispozici zvětšovat. Vězte ale, že kampaňová část hry je jen na jedno použití a je poměrně žádoucí ji celou odehrát se stejnými spoluhráči. Dobře si je tedy promyslete. Nezoufejte však, že by pak hra byla k ničemu. Na konci získáte zcela samostatnou novou jedinečnou deskovou hru, kterou můžete hrát nesčetněkrát znovu. V českém vydání ji zajistila společnost Blackfire.

Jak se hra vyvíjí a co přináší nového

Jízdenky, prosím! Legacy: Legendy západu vycházejí z osvědčených a snadno pochopitelných jízdenkových pravidel. Na začátku si z jednotlivých dílů sestavíte startovní herní plán představující mapu měst navzájem propojených různobarevnými železničními tratěmi. Hráči si zvolí barvu vagónů a dostanou příslušné plastové vláčky. Následně si líznou a vyberou karty jízdenek – ty představují karty misí a označují, která dvě místa na mapě máte svými vagonky propojit, abyste dostali body. Pak si vylosujete počáteční karty vlaků, vytvoříte jejich veřejnou nabídku a hra může začít. Ve svém tahu si volíte, jestli si líznete karty vlaků, karty jízdenek, anebo postavíte novou trať. Vybranou železnici, která je spojnicí dvou měst, postavíte tak, že vyložíte určitý počet karet odpovídající barvy a délky konkrétní dráhy. Vždy musíte mít dostatečný počet karet na celou trasu, nejde ji dělit do více tahů. Zároveň za jedno kolo můžete postavit jen jednu. Hra končí, když má jeden z hráčů jen dva nebo méně vagónů. Potom se spočítají body. Základní princip je tedy stejný, ale nějaké ty odlišnosti se přece jen najdou.

Nevybíráte si jen barvu, ale celou společnost, kterou budete během hry reprezentovat. K té dostanete i krabičku rozdělenou na dvě části. Do pokladnice si budete na konci každého kola házet lístky se svými výsledky, které se na úplném konci sečtou a určí vítěze. Do Kanceláře naopak budete ukládat nasbírané karty a uchovávat si je tak pro další kola. Zásadní změnou je, že body nahradily peníze a nedostáváte je za postavení jednotlivých tratí, jedno jak dlouhých. Výjimkou je, když postavíte trať v barvě své společnosti. Přibylo také označení velkých měst, a pokud do nich postavíte trať, líznete si jako odměnu jednu kartu vlaků navíc. Na začátku kola si také vybíráte ze čtyř jízdenek.

Novinkou jsou i trojité tratě, které můžete používat při jakémkoliv počtu hráčů. A protože se jedná o kampaň, mezi kartami vlaků jsou zamíchané karty novin. Při jejich líznutí se otočí karta událostí, která má buď nějaký okamžitý efekt, nebo přidává nové pravidlo/událost platící po dobu zobrazení karty. Ke každému kolu také patří příběhové karty, které na začátku a na konci otáčíte a postupně čtete. Takto jste provázeni skrze celou kampaň a díky nim dostáváte instrukce, co máte dělat, jaký nový balíček z krabice vytáhnout, jaká nová pravidla platí a jaké věci se přidávají.

Jízdenky, prosím! Legacy Legendy západu – vagóny
Jízdenky, prosím! Legacy Legendy západu – nové součásti
Jízdenky, prosím! Legacy Legendy západu – mince

Rozhodněte, kam dál budete expandovat

Celkové zpracování krabice, herních součástí a jejich insertu je excelentní. Ještě aby ne, když hra při svém vydání stojí téměř dva a půl tisíce. Krabice je mohutná, velká, těžká a stěny jsou dobře tlusté a pevné. Po otevření víka vás hned uvítá důležitý varovný leták, který vám sdělí, co přesně rozbalit, kam to dát a na co se nekoukat, abyste nebyli ochuzeni o postupná překvapení. Pod ním je horní samostatný podnos na díly herního plánu, rozdělený na dvě části. Jednu rozbalíte a druhou, schovanou za dalším letákem, budete otevírat až později. Pod ní už je samotný pevný plastový insert, kam lze pěkně rozdělit všechny vláčky, žetonky, krabičky jednotlivých firem a také rozšiřující krabičky, které budete postupně objevovat. Krabiček je celkem devět, z toho osm oblastních.

Na konci většiny kol se totiž můžete volně rozhodnout, kam budete chtít expandovat a jakou oblast tak objevíte. Máte proto jistou volnost. Nová pravidla či události tak na sebe nesmí nijak navazovat, protože hra samozřejmě nebude vědět, v jakém pořadí se rozhodnete mapu tvořit. Existují zde také karty pohlednic, které můžete určitým způsobem během hry získat, a u nich se může stát, že se budou vztahovat k něčemu, co se teprve objeví. Na jednu stranu to může být vzrušující, nahlédnout takto pod pokličku a trochu poodhalit, co se chystá. Na druhou stranu je frustrující vlastnit karty, které nemůžete nijak aktivně použít. Insert pak doplňuje nezávislá velmi povedená krabice určená pro všechny karty. Má samostatný kompartment na karty příběhové a na karty zbylé, ke kterým jsou přiloženy pořadače s nadpisy, abyste si jednotlivé typy nesmíchali. Během hraní se budou karty, jak přidávat, tak také odebírat. A tímto se dostávám k jedné věci, kterou rozhodně musím zmínit.

Kampaň na jedno použití

Jak jsem řekla již na začátku, kampaň je na jedno použití. Nechci vám prozrazovat, co se bude konkrétně odhalovat, jak se hra bude měnit atd., abyste nepřišli o vlastní kouzlo objevování, ale hned zpočátku se vyjeví jeden důležitý herní prvek, který je součástí herního stylu legacy her a který vám opakované hraní znemožní, protože dochází k trvalým změnám. Je jasné, že u většiny příběhových her je nejlepší první průchod, kdy nevíte, co vás čeká, ale vždycky si pak můžete zahrát s jinou partou lidí a o různá překvapení je neochudit. Mějte tedy na paměti, že tady to proveditelné není.

Jízdenky, prosím! Legacy: Legendy západu přináší do známého světa jízdenek zcela nový kampaňový režim, ve kterém budete během dvanácti kapitol rozšiřovat svou firmu, získávat jedinečné karty a mise, které vám dovolí zamíchat s výsledky. Společně pak s ostatními spoluhráči postupně objevujete města Severní Ameriky, přidávají se nové prvky, pravidla, události a zároveň se stále snažíte být těmi nejlepšími. Postupné rozvíjení pravidel tak zpřístupňuje hru i pro méně zkušené hráče. Na druhou stranu si toto skvělé dobrodružství užijete jen jednou a poté se budete muset spokojit se svou jedinečnou standardní hrou, která však není o nic moc horší a můžete ji hrát opakovaně tak často, jak jen budete chtít.

• velmi dobré zpracování a povedený insert
  • proměnlivá pravidla plná překvapení
  • přenášení karet mezi jednotlivými kapitolami
  • ovlivnění směru a vývoje hry
  • postupné rozvíjení pravidel je dostupné i pro málo zkušené hráče
  • ideální je hrát celou kampaň s pevnou skupinou hráčů
  • nemožnost si zahrát vícekrát, s jinými rozhodnutími a jinými lidmi
  • občas dlouho nevyužitelné pohlednice
0.0

Mozkovar Index

Téma

Náhoda

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.