Jízdenky, prosím! San Francisco – nadpis

Jízdenky, prosím!: San Francisco – na návštěvu do Alcatrazu?

2. 10. 2022

San Francisco se stává novým přírůstkem do početné rodiny populární série deskových her Jízdenky, prosím! (EN: Ticket to Ride) od Days of Wonder. Za návrhem stojí Alan R. Moon a ilustrace doplnil Julien Delval. Českou lokalizaci přináší vydavatelství Blackfire, které v poslední době uvedlo na trh rovnou dvě deskové hry ze známého města. Zde si můžete přečíst recenzi budovatelské deskové hry San Francisco, v níž se vžijete do role městského architekta v první polovině 20. století. Stolní hra Jízdenky, prosím!: San Francisco vám umožní propojovat pamětihodnosti tohoto kalifornského města na západním pobřeží USA, a to prostřednictvím ikonické lanové tramvaje. Hráči umísťují jednotlivé dílky lanovky na řadu tras, které spojují známá místa, jako je například Golden Gate Bridge nebo Alcatraz, s cílem vybudovat kvalitní městskou dopravní síť.

Jízdenky, prosím! San Francisco – krabice s komponenty
Jízdenky, prosím! San Francisco – herní plán

Co se ukrývá pod pokličkou

Komponenty mají kvalitu, kterou byste od Blackfire a Days of Wonder očekávali. Ikonické lanovky San Francisca, které zde naleznete v počtu osmdesáti kusů, po dvaceti od každé barvy, jsou na tak malinké modely opravdu detailní a jediné, co chybí, jsou cestující. Pro jistotu je tu i několik náhradních tramvají. Z jednadvaceti turistických známek jsou některé pravděpodobně náhodné předměty turistů zapomenuté v tramvaji, například fotoaparát, batoh, kšiltovka a deník, zatímco jiné představují symboly San Francisca. Dále jsou zde čtyři bodovací žetony, jednoduché dřevěné válce ve stejném barevném provedení jako tramvaje. Čtyřiačtyřicet dopravních karet v různých barvách odpovídá trasám, včetně konkrétního způsobu dopravy. Z dalších čtyřiadvacet karet cílových stanic, stejně jako u jiných her v sérii, každá zobrazuje dvě místa na mapě, přičemž počet bodů představuje nejkratší možnou cestu mezi nimi. Jako poslední dostanete i příručku s pravidly a herní plán sanfranciské přepravní sítě.

Honba za body může začít!

Změny v pravidlech u této zmenšené verze Jízdenek nečekejte. Jízdenky, prosím!: San Francisco jsou určeny pro dva maximálně čtyři hráče s doporučeným věkem osmi a více let, s herní dobou okolo patnácti minut. Ano, čtete správně, s menší verzí jde ruku v ruce zkrácení herní doby na čtvrt hodinky. Před začátkem hry si každý z hráčů vybere jednu sadu dílků lanovky, které bude v průběhu používat. Lanovky jsou zhotoveny z plastu ve čtyřech barevných variantách: růžové, fialové, modré a bílé. Poté si každý musí líznout dvě kartičky cílových stanic, které ukážou místa na herním plánu, jež bude muset propojit za pomocí dílků lanovky. Hráči si musí ponechat minimálně jednu, případně se mohou rozhodnout ponechat si obě. Pokud se hráč rozhodne ponechat si jen jednu kartu, druhou vrací dospod balíčku karet cílových stanic. Hráči své karty cílových stanic musí udržet v naprosté tajnosti až do konce hry. To umožňuje hráčům mírně taktizovat dříve, než hra skutečně začne. Pokud se hráčům nepodaří dokončit trasu uvedenou na kartě cílové stanice, na konci hry místo bodového zisku body ztratí.

Jízdenky, prosím! San Francisco – krabice
Jízdenky, prosím! San Francisco – karty cílových stanic

Každá trasa na herním plánu je znázorněna barevnými obdélníky, které odpovídají barvám na herních kartách přepravy. Například trasu spojující Market Street a Painted Ladies představují dva červené nebo modré obdélníky. Aby bylo možné umístit dílky lanovky na trasu, musí hráči nasbírat a použít požadovaný počet přepravních karet, které odpovídají barvě obdélníků a typu dopravního prostředku na herním plánu.

Některé trasy mají šedé obdélníky a ty lze obsadit pomocí sady přepravních karet v jakékoliv barvě. Několik tras na herní ploše křižuje napříč vodní plochou a vyžaduje, aby hráči při obsazování trasy použili alespoň jednu kartu trajektu. Pokaždé, když hráči obsadí trasu na herním plánu, získají body. Hráči mohou kalkulovat a navzájem sledovat své body pomocí bodovací stupnice, která tvoří vnější rám herního plánu.Jízdenky, prosím!: San Francisco obsahuje také malé turistické známky, které jsou rozmístěny na vybraných místech na herním plánu ještě před začátkem hry. Když hráči obsadí cestu, která prochází místem s turistickou známkou, mohou žeton sebrat a uložit si jej až do konce hry – ovšem za předpokladu, že nemají odpovídající žeton. Mají-li už jeden totožný ve svém vlastnictví, ponechávají ho na mapě. Čím více jedinečných žetonů hráči nasbírají, tím více bonusových bodů na konci hry obdrží. Turistické známky představují nový prvek v sérii. Za mě jsou však trochu nadbytečné s ohledem na počet bodů, které lze tímto způsobem získat, a navíc zbytečně komplikují manipulaci na herním poli.

A konečně, hráči mají možnost si během hry líznout další karty cílových stanic. Když se hráči rozhodnou vzít si nové karty cílových stanic, jsou povinni si líznout dvě karty a musí si ponechat minimálně jednu z nich. Pro upřesnění, hráči nejsou povinni si během hry táhnout další karty cílových stanic, ale mohou riskovat, pokud chtějí zvýšit šanci získat body navíc a myslí si, že budou schopni jednotlivé trasy dokončit. Hra pokračuje, dokud jednomu hráči nezbydou dva nebo méně dílků lanovky k použití. V tu chvíli každý dostane poslední kolo. Vyhrává hráč, který má na konci hry nejvíce bodů.

Jízdenky, prosím! San Francisco – plán s tramvaji
Jízdenky, prosím! San Francisco – pohled
Jízdenky, prosím! San Francisco – tramvaje

Suma sumárum

Cílem hry je tedy získat co nejvíce bodů. Když to shrnu, body můžete získat za: a) obsazení trasy mezi dvěma sousedními lokacemi na mapě města, b) úspěšné dokončení souvislé řady tras mezi dvěma lokacemi uvedenými na kartě/kartách cílových stanic, c) sesbíráním sady unikátních turistických známek a d) POZOR! Nesplněné karty cílových stanic body ubírají.

Ve svém tahu hráč musí vykonat pouze jednu akci. Na výběr má celkem ze tří: a) dobrat přepravní kartu, ty bere dvě z pěti v nabídce na stole nebo naslepo z balíčku, až na jednu výjimku, kterou je trajekt – ten si můžete vzít pouze jeden, B) obsazovat trasy, c) dobrat kartu cílových stanic.

Jízdenky, prosím!: San Francisco můžete zakoupit například zde.

Jízdenky prosím jsou mezi deskovkáři oblíbenou franšízou stolních her. Varianta San Francisco je snadno pochopitelná a zábavná. Hra navíc nevyžaduje tak velkou hrací plochu, což je pozitivní pro hráče, kteří mají méně místa na hraní deskových her. Jízdenky, prosím!: San Francisco tedy představují menší a rychlejší verzi Jízdenek. Novým prvkem je možnost získávat turistické známky. Místo vlakových vagónů používáte lanové tramvaje a herní plán má kratší trasy. Pro hráče, kteří jsou na tom podobně jako já a žádnou z předchozích verzí nehráli, San Francisco představuje ideální odrazový můstek pro náročnější varianty.

• srozumitelná pravidla
  • ideální úvod do série
  • rychlé nastavení
  • ideální pro „nehráče“ deskových her
  • patnáctiminutovka, malá, skladná, vhodná na cesty
  • pouze re-skin, až na mírnou inovaci
0.0

Interakce

Téma

Matyáš Macek

Matyáš přišel o herní panictví s „vietnamkou“, tedy s „fejkovou“ retro TV konzolí z tržnice při hraní Battle City, Contra, Bomberman a dalších retro pecek. Poté následovalo období PS konzolí, GTA 2 počínaje, Duke Nukemem konče. Nyní spíše preferuje hraní na PC a VR, ale na konzole nezanevřel. Nejoblíbenější hrou je Stronghold Crusader. Je studovaným lékařem a kromě hraní je jeho největším koníčkem cestování a posezení s přáteli.