Stray – kočka

Jsou kočky lepšími protagonisty her než psi?

2. 7. 2022
Zdroj náhledu: igdb.com

Bitva mezi kočkami a psy je oblíbeným námětem různých filmů, knih a především debat páníčků obou těchto domácích mazlíčků. S blížícím se vydáním mnohými tolik očekávané hry Stray na světlo vyplouvá debata ohledně otázky, které z těchto zvířat je lepším protagonistou videoher. Zapomeňme tedy na dohady o tom, kdo je považován za přítele člověka, kdo je lepším mazlíčkem a podobně. Pojďme se na tuto otázku podívat zcela objektivně a rozhodnout o tom, v čí roli nám videohry poskytnou větší zážitek.

Hned na úvod musím poznamenat, že dle mého názoru to jsou právě kočky, které nám jakožto hráčům nabídnou daleko více možností vyžití, a to hned z několika důvodů. Prvním z nich je přirozená objevitelská povaha koček. Kočky jsou od přírody průzkumníci, rády objevují, své teritorium pravidelně obcházejí a zapojují se tak do společenského života s mnoha dalšími tvory. Není neobvyklé, že lidé svým mickám dávají na obojek kamery, aby tento jejich sociální život mohli spatřit.

Za druhé, kočičí pohybové schopnosti by nám ve videohrách nabídly daleko větší možnosti. Kočky přece jen rády šplhají do výšin, přeskakují všemožné překážky, protáhnou se i do těch nejužších škvírek jen pro to, aby byla ukojena jejich zvědavost. Ani úzké lávky pro ně nepředstavují problém a se svou hbitostí se dostanou prakticky kamkoliv. To je přesně ten důvod, proč je kočičí protagonista jasnou volbou do explorativních titulů.

Kočičí smysly jsou navíc tak citlivé, že se bravurně zvládnou vyhýbat nebezpečí a svou kořist tiše sledovat, aniž by si jí někdo všiml. Zatímco psi se spíše snaží své protivníky zastrašit, kočky spíše než útok volí stealth přístup. Zkusme si místo kočičího protagonisty hry Stray představit psa, který by měl odhalovat tajemství cyberpunkového města robotů. Představa toho, že někde po ulici najde mop, rozhodne si jej nést s sebou a kvůli tomu nebude moct projít úzkými dveřmi je docela úsměvná. Existuje ovšem mnoho her, kde psi zastávají nenahraditelnou roli věrných společníků, v čemž by kočka jistě selhala. Pokud se ovšem budeme bavit o protagonistovi, procházení hrou z kočičího pohledu bude zkrátka zajímavější. Sami vývojáři z BlueTwelve Studio uvedli, že Stray vytvořili proto, že do herního průmyslu kočky nejsou moc zapojeny a byli by rádi, kdyby se tato roztomilá vrnící stvoření objevovala ve videohrách o něco častěji.

Stray vyjde už 19. července, a tak se o této otázce budeme moct přesvědčit na vlastní kůži.

Nikola Mrázová Erlebachová

Indie a RPG hry jsou její slabostí a rozhodně se tím netají. Jako prcek nakoukla do pootevřených dveří herního světa díky Mariovi na starých žlutých kazetách. Dovnitř ji úplně vtáhla až její druhá polovička a od té doby si svět bez her neumí představit. Umělecká duše, která nevyhledává jen nejnovější kousky, ale občas sáhne také pro starší tituly, nejlépe s pořádným metalovým soundtrackem.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.