Kao the kangaroo intro

Kao the Kangaroo – návrat boxovacího klokánka

30. 5. 2022
Zdroj náhledu: Tate Multimedia

Pokud se o nějakém roce řekne, že byl zlatým věkem legendárních her, je to jednoznačně rok 2000. V tomto roce vyšly tituly jako Diablo II, Final Fantasy IX, The Sims nebo hra Deus Ex, která prakticky utvořila žánr cyberpunkových akčních FPS s RPG prvky a několika konci. Nicméně na opačné straně žánrů se v tu dobu vynořila hra o klokánkovi jménem Kao, který doslova okouzlil mnoho (nejen) dětských hráčů po celém světě. Návrat do dětství jedné generace hráčů a taktéž zlatého věku plošinovek přináší hra Kao the Kangaroo.

Zdroj: Tate Multimedia

Hra, která nostalgicky rozjásá srdce dospělých

Jak jsem již nastínil výše, v roce 2000 se zrodilo několik dnes již legendárních her, které vytvořily nebo nastartovaly nové herní žánry. Na přelomu tisíciletí pak propukl boom 3D plošinovek, ve kterých měla hlavní roli různá zvířátka nebo jiní, povětšinou roztomilí hrdinové. Záměr byl jasný, omladit žánr a přivést ke hraní mladé publikum. Případně obměkčit rodiče malých hráčů, aby svým dítkům dovolili se zabavit u her, které obsahovaly extrémní násilí, uřezané končetiny nebo velké množství krve. Případně navodit u hry pohodovou atmosféru, kdy si i dospělí hráči raději zaskákají nebo zazávodí se sympatickými pohádkovými postavami, než aby museli řešit složité strategické situace nebo střílet nepřátele.

Jednou z těchto přátelských postav byl i klokánek Kao s jeho boxerskými dovednostmi. První hra o tomto přátelském vačnatci vyšla roku 2000 a stálo za ní studio původem z Polska jménem X-Ray Interactive. Společnost byla založena v roce 2000, nicméně v roce 2015 byla sloučena se společností Tate Interactive.

Kao se dočkal za tu dobu celkem tří dílů, a to na několika různých platformách, ale v roce 2005 se za touto úspěšnou herní sérií zatáhla opona. Nikoho by patrně nenapadlo, že po tak dlouhé době bude touha přivést tohoto mladého sympaťáka zpět na herní výsluní. Před několika lety ale vznikla z iniciativy fanoušků petice s názvem #BringKaoBack, která nasbírala nespočet reakcí, a díky tomu je Kao the Kangaroo zpět.

Zdroj: Tate Multimedia

Přidrzlý puberťák a máma od rány

Klokánek Kao je přidrzlý puberťák žijící se svojí matkou, která je milující, ale dokáže Kaa usměrnit. Kao se jednoho dne rozhodne zjistit, co se stalo s jeho zmizelým otcem a sestrou. Impuls a odhodlání je o to silnější, když nalezne staré boxerské rukavice svého otce. Tyto boxerské rukavice však nejsou obyčejné, skrývá se v nich tajemná síla, a je jen na Kaovi, zda tuto sílu probudí a dokáže ji ovládnout.

Během své cesty Kao prozkoumá celou řadu líbivě zpracovaných světů a prostředí, z nichž každé skrývá tajemství, které je třeba odhalit. Na každém kroku Kao čelí novým výzvám. Bude muset využít všechny své schopnosti a zároveň se naučit některé nové, protože ne všechny je možné použít ve světě, ve kterém Kao žije.

I když je titul moderně zpracovaný, navazuje na 22 let starý odkaz. Ve hře je tedy spousta skákání, bouchání, řešení lehkých hádanek a sbírání zlatých penízků – tento zaběhlý „starý“ systém stále funguje, a to velmi dobře. Již zpočátku je vidět, že se vývojáři pokouší o comeback série propojením „staré školy“, nových prvků a zároveň novými hrdiny s větším důrazem na příběh, než tomu bylo u prvních her. Jedná tak o příběh bojovníka ve výcviku, který najde artefakt (mytické boxerské rukavice) a použije ho, aby zachránil ztraceného otce a sestru. Nic však není takové, jak se může na první pohled zdát, a Kao musí na své cestě řešit i různé hádanky a získat si náklonnost a pochopení ostatních obyvatel různých světů.

Zaměření na příběh však v důsledku na celkovém pocitu moc nepřidá. Většina postav má totiž pouze jeden povahový rys a vlastně se neděje nic, co by vykouzlilo onen „wow“ efekt. Tím spíše, že dabing postav je poněkud nešťastný. I když je znát, že se dabéři snažili, volba dabérů k jednotlivým postavám prostě nesedí. Všechny sekvence mají tedy dabing, který je doplněn naštěstí i o české titulky. To je velkou výhodou zejména v některých situacích, kdy se Kao snaží pronést nějaký z jeho lehce zmatených vtípků, které do sebe leckdy nezapadají. O to větší oříšek k pochopení je to kolikrát v angličtině.

Zdroj: Tate Multimedia

Starý dobrý Kao the Kangaroo

Co se týče hratelnosti, je na tom hra rozhodně lépe než starší tituly této série. Titul se věrně drží toho, co se od něj za ta léta čekalo. Čeká vás tedy neustálý pohyb a zábavná akce v podání mlácení vašich protivníků, kterými jsou přerostlé žáby, opičky nebo jiná zvířátka. Protivníci jsou opravdu velmi líbivě zpracovaní a dodává to hře dětskou hravost.

Ovládání je oproti původním titulům taktéž na příjemné úrovní a skákání i mlácení je mnohem uspokojivější, tím spíše že titul je zaměřen spíše na boj. Hra je pak rozdělena do několika samostatných světů, které se začínají v centrální oblasti, kde vám místní obyvatelé zadávají různé úkoly. V rámci plnění těchto misí se postupně dostanete do dalších oblastí. Tímto způsobem projdete všechny oblasti daného světa, abyste se střetli se závěrečným bossem. Nutno zmínit, že každý boss je jiný a platí na něj jiná strategie. Souboje s bossy jsou zábavné, různorodé a velmi chytlavé. Zároveň je i dobře nastavena obtížnost, a tedy celková vyváženost.

Je více než patrné, že vývojáři se snaží měnit prostředí, aby zabránili stereotypnosti. Je však škoda, že všechny variace se skládají zejména z přeskakování různých plošinek či ostrůvků a jsou doplněny o souboje s tím, že sbíráte zlaté penízky, které naleznete po cestě nebo dostáváte z poražených nepřátel. To po čase působí dost stereotypně a ve finále budete některé pasáže prostě prolítávat bez toho, aniž byste se snažili sesbírat všechny penízky nebo se utkali se všemi nepřáteli.

Součástí cesty mladého klokánka je také spousta sběratelských předmětů, které je třeba najít. Postupně si jimi navyšujete zdraví, zlepšujete své schopnosti a hlavně se bavíte a likvidujete nepřátele. Na první pohled Kao tedy nevyniká nad jinými tituly ze svého žánru. Oním zpestřením jsou však již zmíněné mystické boxerské rukavice, které mají sílu živlů a tím vám i pomáhají v řešení hádanek.

Hra tak určitým způsobem může mladší publikum naučit i trochu toho logického myšlení, a to v tom smyslu, že ohněm spálíte pavučiny a dřevěné barikády, ledem si můžete vytvořit můstek, vítr vám pomůže dostat něco z velké výšky níže apod. I když se nejedná o nic, co by svět ještě neviděl, velmi pěkně to okořeňuje hratelnost.

Zdroj: Tate Multimedia

Lesk zlatých penízků

Kao je prezentován v líbivém výtvarném stylu, který sice nenabízí moderní hi-tech efekty, ale rozhodně neurazí, a k této hře prostě sedí. Navíc je vidět, že si vývojáři dávali záležet, což dokazuje zejména ztvárnění různých postav a nepřátel. Krásné jsou také souboje s finálními bossy, při nichž je opravdu vidět ta největší péče. Tyto souboje jsou nejen graficky hezké, ale zároveň (i díky hudebnímu doprovodu) ohromně hravé, a prostě baví.

Hra je doplněna hudbou, které odpovídá situaci, je v optimistickém hravém duchu a prohlubuje atmosféru a příjemnou hratelnost. Taktéž ozvučení různých efektů v podobě úderů nebo skoků je povedené. Jedinou závadou po zvukové stránce je tedy již zmíněný dabing, který opravdu někdy rve uši v tom smyslu, že dabéři prostě neodpovídají svým předlohám a kvůli tomu působí hodně křečovitě a kýčovitě.

Bohužel si s sebou Kao vzal i pár drobných nedodělků a bugů. Při hraní se mi stalo, že se občas sekl zvuk. I když se nejedná o něco, co by trvalo extrémně dlouho nebo by bylo na každém kroku, prostě se to sem tam stane.

Kao the Kangaroo je zábavná hra oživující starý titul o klokánkovi, který rád boxuje a sbírá zlaté penízky. I když příběh není nic, co by tu ještě nebylo, elementární rukavice pomáhají udržet zajímavost a hratelnost. Na hře je jasně vidět, že nemá žádné hlubší ambice, ale chce pobavit široké spektrum hráčů s tím, že u starších hráčů navozuje pocit nostalgie. Rozhodně se jí to daří, protože ona hratelnost je to, co táhne.

• povedená hratelnost
  • sympatické postavy
  • rozdílnost světů