King of Retail - náhled

King of Retail – bude to bankrot, nebo cesta k bohatství?

31. 12. 2022
Zdroj náhledu: Freaking Games

Když jsem šla studovat ekonomickou školu, ani ve snu by mě nenapadlo, že své znalosti použiji při hraní počítačové hry. Opak je opět pravdou a u titulu King of Retail to platí dvojnásobně. Pokud si tedy chcete nanečisto vyzkoušet, jak vypadá takové samostatné podnikání a co vše to obnáší, je tato hra dar z nebes jen a pouze pro vás, i když to samozřejmě berte s nadsázkou. Jak vám tedy nejspíše došlo, jedná se o manažerský simulátor od vývojářského studia Freaking Games a může se pyšnit pozoruhodnými 91 % kladných hodnocení na Steamu.

Škola byznysu

King of Retail obsahuje hned několik různých tutoriálů, nicméně ten nejobsáhlejší naleznete v městské univerzitě, do které můžete v případě potřeby kdykoliv zajít. Vše zde vypadá jako na přednášce na vysoké škole a jednoduše si vyberete určitý kurz, který vás zrovna zajímá. V ten moment se váš zrak přesune na velké plátno, kde naleznete všechny potřebné informace o určitém tématu. Můžete se zde tedy dozvědět, jak se správně chovat ke svým zaměstnancům, vše spojené se zbožím, nebo třeba i užitečné rady, jak si správně udělat průzkum trhu. Kurzů je zde doopravdy mnoho a jsou poměrně obsáhlé. Mně samotné se nechtělo všechny číst, a tak jsem spíše zvolila taktiku učení se za chodu, nebo také risk je zisk.

Od naprostých základů

Pojďme se nejdříve podívat na hlavní herní mód, kterým je kampaň. Vaším snem je vybudovat si vlastní firmu, hned s několika různými koncepty a obchody. To ale samozřejmě není tak jednoduché, přece jen k tomu potřebujete určité znalosti marketingu a managementu a také pořádný balík peněz. Rozhodnete se tedy zprvu pracovat pro jiné firmy, které si vás budou najímat jako manažera různých prodejen. Během této doby se aspoň naučíte, jak zaujmout zákazníky a na jaké skupiny lidí mířit. King of Retail totiž nabízí hned několik různých statistiky a grafů, podle nichž musíte uzpůsobit svoji nabídku tak, aby odpovídala nynější poptávce. V grafech například můžete zjistit, jaké společenské třídy dle zaměstnání žijí v určité části. Pokud se tak váš obchod nachází na místě s velkou populací farmářů, je téměř jisté, že za nóbl oblečení platit nebudou. Ve statistikách je totiž jasně dáno, že tato skupina lidí je nejvíce orientovaná na cenu. Jak tedy vidíte, musíte u titulu aspoň lehce zapojit své mozkové závity, jinak se bankrotu nevyhnete.

Teď jsem zde pánem já

Po určitém čase vás sama hra upozorní, že je již ta pravá chvíle k vybudování si své vlastní firmy. Bohužel k tomu vám ani ty doteď poctivě vydělané peníze stačit nebudou, a tak se musíte hned ze začátku zadlužit, abyste si mohli splnit svůj sen. V bance si tedy vezmete půjčku s přehnaným úrokem a hurá do práce. Prvním krokem k úspěchu je pronajmutí si budovy, která bude sloužit jako vaše HQ neboli hlavní sídlo. Zde je další samostatný tutoriál, který byl pro mě opět matoucí, a tak jsem znovu použila moji již osvědčenou taktiku. Nejsem si jistá, zda jsem jen já hloupá, nebo jsou všechny tyto tutoriály až zbytečně složité. Vaše HQ je velice důležité místo, v němž budou vznikat vaše koncepty. Koncept je váš samostatný návrh pro nový obchodní řetězec. Tato část hry mě bavila snad nejvíce, musíte totiž vymyslet název i logo, vybrat barvu, která bude tento řetězec reprezentovat, a mnoho dalšího. Ke konci všeho už jen stačí vybrat, jaký druh zboží se zde bude prodávat – na výběr máte potraviny, dámské oblečení, pánské oblečení a ke konci všeho elektroniku.

Jakmile jste s vaším konceptem nadmíru spokojeni, přichází další část, kde můžete opět zapojit svoji fantazii. Po pronájmu či koupi nové budovy, která bude sloužit jako vaše prodejna, si ji musíte hodit do gala podle vašeho gusta. Vyberete si určitou podlahu i stěny, koupíte stojany všech možných druhů a také připravíte sklad a odpočinkovou místnost pro vaše zaměstnance.

Za všechno se musí platit

Vy jakožto majitel a ředitel firmy musíte velice pečlivě rozhodovat, do čeho budete investovat své peníze. Jeden přešlap vás může stát mnoho, a tak je nutné si svá rozhodnutí vždy promyslet. Chcete si pronajmout další budovu a rozrůst se tak o další obchod, nebo si ji rovnou koupíte, abyste nemuseli platit nájem? Kolik jste ochotni dát do reklamy, ať už celkové firmy, nebo jen jednoho obchůdku? A necháte si zboží dovážet od dodavatele, co vždy přijede pozdě, za malé peníze, či si raději připlatíte a budete si tak jistí, že vaše zboží dorazí v ten správný čas? Tolik otázek, a odpovědi na ně stále nemám ani po dvaceti hodinách hraní. Každé jedno rozhodnutí o investici peněz musíte dělat na základě současných okolností. Jisté ale je, že King of Retail vám zadarmo nedaruje vůbec nic a peníze zde jsou velice důležitým elementem.

Zaměstnanci a jejich blaho

Zaměstnanci jsou dalším žroutem peněz, na druhou stranu vám samozřejmě mohou být k prospěchu. Mezi vašimi prvními zaměstnanci nejspíše budou pracovníci v prodejnách. Jakmile se o vás doslechne více lidí, je pro vás samotné téměř nemožné zvládat kasu, vítání zákazníků i vybalování a vystavování zboží. Je také nutné jedním očkem neustále hlídat všechny nakupující v prodejně, jelikož pár zlodějíčků se v tomto titulu také objeví. Co mě ale mrzí, je fakt, že jakmile já jakožto hráč opustím určitou prodejnu, prodej, a tedy i profit, klesne, jelikož vaši zaměstnanci to sami jaksi nezvládají.

Dále do své firmy budete přijímat managery určitých sfér, jako například financí či prodeje. Tito lidé mají u vás již nadřazené postavení oproti zaměstnancům na prodejnách, a je tedy jasné, že peněžně jsou mnohem více nároční. Nesmíme také zapomenout na péči o zaměstnance, která je dle mého velice dobře zpracovaná. Musíte neustále dbát na jejich spokojenost, takže nesmíte zapomenout na zvyšování platu za dobře odvedenou práci nebo na pár dní volna.

Druhý herní mód

Tento mód vezmu už jen velice stručně, jelikož zde nic příliš jiného či nového není. Zde si nevytváříte svou vlastní velkou firmu s několik koncepty a desítky prodejnami, nýbrž jen jeden malý obchůdek. Dle mého se tedy jedná o tu jednodušší možnost, která zabere hráčům mnohem méně času, ale také se ošidíte o tu zábavu spojenou s vedením celé firmy.

King of Retail zcela jistě patří mezi ty lepší manažerské simulátory, jelikož se tvůrci doopravdy snažili myslet téměř na vše, co může být spojené s vedením velké firmy. Složitá rozhodnutí, přijímání nových zaměstnanců či vytváření nových konceptů a prodejen jsou aspekty, které mě u hry dlouho držely. Škoda jen neúplného fungování vašich zaměstnanců, jakmile mají pracovat zcela bez vás, a lehce složitých i přehnaně dlouhých tutoriálů.

• myšlenka hry
  • rozhodování o investicích
  • péče o zaměstnance
  • vytváření nového konceptu
  • jeden z nejlepších manažerských simulátorů
  • grafy a statistiky
  • nudné a dlouhé tutoriály
  • ze začátku lehce matoucí
  • pokles zisku v prodejně, jakmile hráč není přítomen
  • Datum vydání 14.09.2022
  • 0.0

Adéla Pfefrová

Od útlého dětství sledovala staršího bratra, jak hraje hry. A nakonec se to i pro ni stalo její vášní. V současné době téměř každý den ztrácí své nervy u hry Counter-Strike: Global Offensive, kterou hraje dlouhých 5 let. Její slabostí jsou rozhodně survival hry, jako například The Long Dark nebo The Forest. Svojí povahou je extrovert, když zrovna nesedí u her nebo seriálů, ráda poznává nové lidi a věnuje všechen svůj volný čas svým přátelům a rodině.