Kreveťák – úvodka

Kreveťák – pestrobarevná hra o duze a pomstě

25. 4. 2023

Když se na trhu objeví nějaká nová párty hra od autorů Výbušných koťátek ze studia Exploding Kittens, máte záruku skvělé zábavy a trhlého zpracování. Jedním z takových příkladů je i nová karetka s názvem Kreveťák, kterou si díky vydavatelství Blackfire můžete zahrát s českými pravidly. Kdo by řekl, že se i tak drobný korýš s článkovaným tělem může stát zdrojem inspirace při vytváření zábavy spojené s duhou? Holt, čím více bizarní kombinace, tím přece lépe.

Hamounství má smysl

Kreveťák patří do rodiny her ideálních pro větší počet hráčů. Zahrajete si ho ve dvou až šesti přátelích minimálně od sedmi let. Tato karetka je nejen jednoduchá, ale také velmi rychlá, protože během deseti minut budete znát vítěze. Bohužel ve svém okolí nemám mladší hráče, abych si ozkoušela věkovou hranici, ale nebála bych se ji nabídnout i o kousek menším ratolestem. V nemalé krabičce hrající všemi barvami naleznete dvě přihrádky a v nich celkem sto pět karet dělených po sedmi barvách. Kreveťák je hra o duze a pomstě. Význam toho poznáte až v momentě, co se poprvé pustíte do křížku se soupeři.

Kreveťák – obsah balení
Kreveťák – zadní strana
Kreveťák – úvodka

Cílem hry je hamounit karty do svého skórovacího balíčku. Komu se jich jako prvnímu podaří nastřádat deset a více, může se hrdě prohlásit za krále všech členovců. Před začátkem všechny karty pečlivě zamíchejte a každému rozdejte čtyři karty lícem vzhůru tak, aby je ostatní také viděli. Těmto kartám se říká „nádrž“. Karty v nádrži jsou vždy bílou stranou vzhůru, aby si je soupeři mohli prohlédnout a podle toho volit své další kroky. Pokud svou nádrž rozšíříte o kartu stejné barvy, umístěte je k sobě, aby bylo patrné, kolik stejných kusů vlastníte. Zbytek karet položte lícem dolů. Bude tvořit dobírací balíček.

Je nesmírně důležité vnímat souvislost mezi rubovou a lícovou stranou karty. Na líci se vždy nachází krevetka jednoho z odstínů rozkladu světla… to zde hraje velmi podstatnou roli. Na rubu jsou v kruhu uvedeny tři barvy. Ty slouží jako nápověda k tomu, abyste dokázali odhadnout, jaký odstín krevetky se nachází na lícové straně. Barva postavy se totiž vždy shoduje s jedním ze tří zástupců na rubu. Jestli jsem kdy napsala, že jsou Výbušná koťátka počinem s prostými pravidly, v tom případě se Kreveťák dostává v oblasti jednoduchosti dalece před ně.

Kašli na čtení pravidel

Hráči se ve směru hodinových ručiček střídají v jednotlivých tazích, během nichž mají dvě možnosti, jak postupovat. Buď se rozhodnete skórovat a kartami z nádrže rozšířit svůj skórovací balíček, nebo se pokusíte okrást protivníky. Než však učiníte volbu pro jedno či pro druhé, před líznutím vrchní karty z dobíracího balíčku se pevně ujistěte, jakou cestou se vydáte.

Při skórování si vezmete horní kartu z dobíracího balíčku a vyložíte ji do své vlastní nádrže lícem vzhůru – do řady mezi ostatní karty. Pokud se barva bude shodovat s již vyloženou kartou, přesuňte všechny tyto postavy do skórovacího balíčku – karty položte stranou lícem dolů. Když se žádné karty barevně neshodují, vyložíte ji do řady nádrže a váš tah končí. Důležitá informace je, že pouze během skórování můžete karty dostat do skórovacího balíčku!

V případě, že se pokusíte krást, vezměte si vrchní kartu z dobíracího balíčku a vyložte ji do nádrže, ne své, ale jednoho ze soupeřů. Pokud se barva bude shodovat s libovolnou postavou v jeho nádrži, tyto veškeré karty přesunete do vlastní nádrže – nikoliv do skórovacího balíčku! Pokud se barvy neshodují, kartu zanechte v nádrži protihráče a váš tah končí.

Poctivého nepálí

Vyplatí se více skórovat, nebo krást? Toť otázka. Odpověď musíte sami vypozorovat z dané situace. Pomoct vám mohou barvy uvedené na rubu, protože máte 33,3% šanci, že se trefíte v odhadu barvy krevetky na líci. Pokud má nějaký hráč více karet jedné barvy ve své nádrži, není nutné se zdráhat mu je ukradnout. Risk je zisk a buď to vyjde, nebo ne. Velkou neznámou je zde náhoda a štěstí. Kreveťák sice vyžaduje trochu té strategie, ale pouze té krátkodobé v rámci jednoho tahu. Nic jako promyšlené taktiky několik kol dopředu se v tomto případě neužijí a hra vysloveně cílí na to, být co nejjednodušší. Z toho důvodu si milovníci výzev a celkově náročnější hráči nepřijdou na své. Kreveťák se spíše hodí pro menší děti s rodiči, protože v okruhu dospělých pravděpodobně sáhnete po něčem výraznějším.

Co se mi však na Kreveťákovi líbí, je, že si pravidla můžete lehce upravovat v závislosti na tom, zda si hru chcete prodloužit, či maličko ztížit. Dva hráči musí nastřádat celkem patnáct karet ve skórovacím balíčku, aby jeden dosáhl vítězství. V případě potřeby si toto číslo můžete upravit klidně i na dvacet a více, je-li k tomu prostor.

Kreveťák – souvislost rubu a lícu
Kreveťák – pestrobarevný insert
Kreveťák – roztomilí kreveťáci

Krevety na sedm způsobů

Karetní hra Kreveťák ve výlohách i regálech zaujme pestrobarevným vizuálem přímo křičícím po pozornosti. Na lososovém pozadí najdete statného kreveťáka lámajícího duhu, která se posléze nachází i na bocích a uvnitř krabice. Karty mají totožné zpracování jako Výbušná koťátka. Jsou tedy přiměřeně pevné, s lehce hrubým povrchem a mírně lesklou úpravou. Barvy jsou z obou stran krásně syté a ilustrace dokážou pobavit. Každá barva totiž symbolizuje buďto živel, pocit, nebo předmět. Zatímco oranžový kreveťák plane ohněm ve víru vzteku, modrý naopak roní slzy smutku, růžový je zamilovaný a třeba takový žlutý kreveťák je zřejmě milovníkem tacos.

Jak je dobrým zvykem u her od autorů Výbušných koťátek, ani Kreveťák nehodlá šetřit místem a karty najdete uvnitř většího balení, než je třeba. Alespoň krabice nepůsobí poloprázdně díky barevnému papírovému insertu. Jak už jsem zmínila, Kreveťák je výborná volba pro mladé rodiny, ale dokážu si představit, že i dospěláckou párty dokáže rozproudit. Avšak starší hráči u ní zřejmě nezůstanou příliš dlouho, protože hra nenabízí výzvu, a tak si nedokáže udržet delší pozornost. Náročnější vyzyvatelé ji asi zkrátka neocení tolik, jak by si zasloužila.

Kreveťák je další ulítlá a zábavná párty hra od autorů Výbušných koťátek, která vás svou pozitivní energií nabije po zbytek dne. Díky velice jednoduchým pravidlům se nebojím tvrdit, že by ji mohly zvládnout i menší děti, ale na druhou stranu v ní pokročilejší deskovkáři mohou postrádat výzvu. Prostor zde dostává především náhoda a štěstí, nikoliv strategie a lest.

• extrémně jednoduchá pravidla
  • rychlá a odsýpající partie
  • hravý vizuál plný barev