Výbušná koťátka – úvodka

Výbušná koťátka – pro milovníky koťátek a výbuchů

28. 9. 2022

Je na světě snad větší roztomilosti než malých chlupatých kuliček se špičatými oušky, huňatými ocásky a hebkými tlapkami? Když navíc toto rozkošné klubko vydá své líbezné MŇAU, i ti největší nabušenci jdou do kolen, a jakmile zaslechnete vábivé předení, jste definitivně K.O. Není divu, že se Výbušná koťátka stala takovým hitem mezi karetními hrami. Útočí totiž nejen svou roztomilostí, ale také explozemi! Historicky nejúspěšnější hru na Kickstarteru na český trh přináší vydavatel Blackfire, tak pozor na něj, určitě se s koťátky spolčil, aby mohli ovládnout svět!

Výbušná koťátka – moje nyní
Výbušná koťátka – zadní strana

I koťátka umí vystrkovat drápky

Slovo „roztomilý“ ve všech možných pádech v této recenzi uvidíte ještě několikrát, avšak pokud tuto karetní hru znáte, musíte mi dát za pravdu. Už samotný obal vám jasně prozrazuje, že zde končí všechna sranda a jde do tuhého. Kdo bude tím smolařem, jenž si vytáhne výbušné koťátko a bude odsouzen celý měsíc čistit transdimenzionální záchůdek vašemu mňoukajícímu mazlíčkovi? Situace je vážná!

Výbušná koťátka v regálech nejen českých obchodů čítají hned několik verzí a rozšíření, od edice uniklé cenzuře až po naopak implozivní, či dokonce štěkající verze. A jelikož hráči již několik let netrpělivě čekají na zombie apokalypsu, v jednom rozšíření se již vyřazení smolaři mohou vrátit ze záhrobí. Tato recenze se však podívá k úplným kořenům, a to přímo na originální edici.

Zatraceně roztomilá kočičí ruská ruleta

Ta svými menšími rozměry vysílá signály do vašeho podvědomí, že se toho uvnitř nebude ukrývat příliš mnoho. Základní edice obsahuje padesát šest karet a pravidla s jedním kočičím atomovým hřibem jako výstraha tomu, jak dopadnete, když se nebudete pořádně učit… ehm, když si líznete výbušné koťátko. Tato explozivní partie je určena pro dva až pět hráčů od sedmi let. Díky velice jednoduchým, vtipným a trefně ilustrovaným pravidlům, která zvládnete vysvětlit do dvou minut, k partii s klidným svědomím přizvěte i menší ratolesti.

Výbušná koťátka jsou v principu takový mladší bráška černého Petra a synovec ruské rulety. Balíček kromě výbušných koťátek obsahuje přes deset dalších druhů karet. Část z nich má však naprosto totožnou funkci a efekt, což je trochu škoda, ale právě to se hra snaží vykompenzovat různými komby. Čím však Výbušná koťátka naprosto excelují, je příjemná herní doba se svižným tempem. Vítěz je jen jeden, a toho určí buďto obrovské štěstí, nebo ta nejpromyšlenější taktika, která ovšem většinou v pár vteřinách selže. Ač se to nezdá, padesát šest karet zde dokáže vyždímat zábavu na maximum.

Výbušná koťátka – krabice
Výbušná koťátka – poloprázdná krabice

Nic nedělej, nebo hraj, pak si lízni

Pravidla ve třech základních krocích. Bod číslo jedna, protihráči jsou tví největší nepřátelé – i když ti babča před chvílí udělala nejvíc mňamózní večeři, měj se před ní na pozoru. Bod číslo dva, rodinné vztahy musejí jít stranou, zde jde o všechno. Bod číslo tři, zkrátka si nelízni výbušné koťátko. Ještě před zahájením partie je zapotřebí učinit krátké přípravy. Z balíčku nejprve odstraňte všechna výbušná koťátka a vraťte jich zpět tolik, kolik je hráčů, –1. Dále vyjměte všechny karty ZNEŠKODNI a každému hráči dejte jednu. V případě, že hrají pouze tři a méně hráčů, do balíčku ty zbylé již nepřidávejte. Nyní je na čase balíček zamíchat a voilà, jde se na věc!

Každý hráč ze zamíchaného balíčku obdrží dalších sedm karet. V rukou jich tedy bude mít celkem osm. Zbylé karty tvoří dobírací balíček, z něhož si na konci každého tahu musí hráč líznout jednu kartu a doufat, že to nebude právě ta s výbušným koťátkem. V takovém případě pro něj hra končí roztomilou smrtí, ledaže by měl v držení kartu ZNEŠKODNI. Jedná se o tu nejsilnější kartu v celém širokém vesmíru, která má tu moc eliminovat výbušné koťátko pomocí šanty kočičí, laserového ukazovátka, kočičí jógy a mnoha dalších tajných technik. Výbušné koťátko však nelze zneškodnit úplně, nýbrž touto kartou odvrátit jeho účinky. Právě zdánlivý smolař se nyní dostává do sedla a může kartu výbušného koťátka tajně pod stolem do dobíracího balíčku vrátit. Pokud však budete mazaní, můžete ji umístit hned navrch, vypočítat si, na jakého hráče by měla padnout, nebo vše ponecháte náhodě, to je občas ta nejlepší možná strategie. Vítězí ten jeden šťastlivec, kterému se podaří za celou hru nevybuchnout.

Namažte si arašídové máslo na pupek a získejte nové kamarády

V balíčku jsou kromě výbušných koťátek a karet ZNEŠKODNI ještě další perličky, které vám pomohou si kotě pokud možno nelíznout a neusmažit se v ohnivé poraženecké omáčce. Každá z nich má svůj speciální efekt, jenž vám kolikrát může zachránit hořící koudel u zadnice, nebo vás naopak dostat do ještě větších sr… problémů. Velkou část balíčku tvoří kočičí karty, od chlupaté bramborové kočky přes kočkomeloun až po duhovou zvracečičku, takokočku a vousovou kočku (ne, vážně to je kočka, a ne mužný plnovous). Ty jsou samy o sobě naprosto k ničemu do chvíle, kdy je zahrajete jako dvojici či trojici k tomu, abyste ukradli kartu svému protihráči. V jednotě je síla! Pětice poskládaná od každé této podobně deformované kočky vám navíc umožní si z odhazovacího balíčku vzít jakoukoliv kartu, a to se přece vyplatí! Takto lze vašim soupeřům lehce zaškodit, ale to nejlepší teprve přichází.

Zbytek balíčku tvoří akční karty s různými efekty, jako je například karta NENE, která dokáže přerušit jakoukoliv akci, kromě líznutí výbušného koťátka samozřejmě. POHLÉDNI DO BUDOUCNOSTI vám dovolí podívat se na tři vrchní karty dobíracího balíčku a ujistit se, že se kotě prozatím neblíží. Pomocí karty PŘESKOČ svůj tah ukončíte bez líznutí karty a ZAMÍCHEJ dokáže zvrátit blížící se kotě, protože díky ní smíte dobírací balíček zamíchat. LASKAVOST je převlečená karma a vámi zvolený hráč vám musí vydat jednu ze svých karet, kterou si on sám vybere. A nakonec karta ZAÚTOČ přichází se lstí ukončení vašeho tahu bez lízání, a naopak další hráč musí hrát dvě kola po sobě. Pokud i on přihodí stejnou kartu, přechází toto prokletí na dalšího hráče v pořadí, který schytá čtyři kola, a tak dále v principu sedmičky hry Prší.

Usmažte protihráče výstřely z krabapultu či na ně vypusťte tisícileté chlupy a přitom mějte po ruce co nejvíce NENE karet ke zrušení všech chystaných křiváren. Výbušná koťátka si s nikým servítky neberou!

Oblak netopýřích prdů se snáší přímo na tebe!

Dalším poutavým a přitažlivým aspektem hry je kromě jednoduchosti a velké kopy zábavy také grafické zpracování. Nechci ani přemýšlet nad tím, zda při vymýšlení jednotlivých ilustrací autoři z Exploding Kittens byli, či nebyli při všech smyslech, ale uznávám, že většina vám vykouzlí buď úsměv na tváři, nebo zhrozující údiv. Výbušná koťátka, ač to název napovídá, nejsou graficky omezena pouze na koťátka. Kromě nich se zde ve větší míře vyskytují také kozy a králíci (neptejte se mě na souvislosti, prosím) nebo sem tam narazíte na jednorožce, kraby, veverky, netopýry a bohužel i na lidi v ne zrovna moc pěkném světle.

Karty jsou barevně odlišené dle svých efektů a obsahují český popis toho, jak je zahrát a jaký budou mít následek. Z toho důvodu se s pravidly na začátku moc stresovat nemusíte, Výbušná koťátka se nejlépe učí přímo hraním. Velmi se mi líbí záškodnické prvky a zastoupená náhoda, protože i sebelepší strategie může během pár vteřin ztroskotat a vámi nastražená past dokáže být velmi lehce obrácena proti vám samotným, aniž byste si to zavčas uvědomili. Každý hráč má stejné šance na vítězství i porážku a nerozhodují zkušenosti, nýbrž štěstí.

Určité výtky mám k balení a jeho cenovce. Výbušná koťátka jsou bezesporu skvělou záležitostí mířenou pro široké věkové rozpětí, ale padesát šest karet, ještě k tomu v poloprázdné krabičce, za více než pět set korun mi, vzhledem k nacenění jiných karetních her tohoto typu, přijde lehce přestřelené. Na druhou stranu, za tuto cenovku dostanete hodiny a hodiny zábavy, které lze obměňovat a zpestřovat různými rozšířeními a dalšími edicemi, ale opět sáhnete hlouběji do kapsy. Věřím, že by Výbušná koťátka mohla být daleko přístupnější všem ostatním hráčům, kdyby se pořizovací náklady mírně snížily. Přesto však nemohu hře jako takové nic vytknout, přece jen jsem milovník koček a nově nyní také výbuchů, laserových ukazovátek a taky koz.

Výbušná koťátka si v základní edici velmi rychlým tempem oblíbí široké spektrum hráčů různých věkových kategorií. Přece jen, kdo by neměl rád koťátka, ta nejroztomilejší stvoření na celém širém světě, ne-li v celé galaxii i neprobádaném vesmíru a ve všech jeho paralelních světech. Taste drápky, jde se totiž do svižného, leč lítého boje s neotřelým smyslem pro humor!

• velice jednoduchá pravidla
  • svižné tempo
  • kvalitní matroš pro různé věkové skupiny