Kubifaktorium - Cover

Kubifaktorium – směs budovatelských simulátorů

4. 11. 2021
Zdroj náhledu: Mirko Seithe

Kubifaktorium, stavební hra z Německa, je směsí několika budovatelských simulátorů, jako jsou Factorio, Rimworld a Factory Town. Pokud se vám nějaká se zmíněných her líbí, pak vás má tento titul šanci zaujmout. Je o stavbě, výrobě, logistice a automatizaci. Pro porovnání se zmíněnými hrami má pomalejší, ale méně odvážný automatizační systém než Factorio, méně hloubkové a chaotické řízení kolonistů než Rimworld.

Začátky

Na začátku vás čeká jednoduchý tutoriál, který poskytne dobrý úvod, jak vše ovládat a používat. Začínáte od nuly na náhodně generovaném světě a postupem času se rozvíjíte. Kubifaktorium se odehrává na malých ostrovech s omezeným prostorem, takže klíčovou součástí hry je se naučit, jak vměstnat všechny budovy do stísněného prostoru, který máte, a vybrat si, co všechno importovat nebo exportovat, aby byla vaše kolonie udržitelná. Musíte se rozhodnout, jak budou vaši kolonisté přiřazeni pro různé pracovní role.

Grafika, stavba

Další aspekt, který se mi na této hře líbí je grafika. Ta je krásná, plynulá a složená z voxelů, takže nezatěžuje oči ani po dlouhém hraní. Všechny objekty i budovy lze jednoduše rozpoznat. Jediná věc, která se mi nelíbí, je animace „zmenšování a růstu“, když kolonisté něco zasáhnou/použijí, ale to lze v nastavení vypnout. Moc se mi líbí způsob, jakým jsou vymyšlena skladiště, která si můžete nastavit na jakoukoli požadovanou velikost nebo tvar a ušetřit tím spoustu místa. Je to jako modulární úložiště, které propojíte se svými dalšími budovami. Je to celkem odlišné od jiných her, ale umožňuje to snadné ovládání a zobrazení všech zdrojů.

Zdroj: Neomateria Games

Tato hra má mírumilovnou a uvolněnou hratelnost, což umožňuje soustředit se na optimalizaci vašich výrobních linek. Kubifaktorium má některé další pěkné funkce, jako je povedené obchodování. Kolonisté si zde zlepšují své dovednosti každým úkolem. Díky nim svět působí o něco živěji a o něco méně jako statický sandbox a vám to přináší pocit pokroku. Funkcí, kterou moc často nevídáme, je možnost si již nasbírané materiály přenést na další ostrov. Objevuje se tu i menší combat systém, který není nijak složitý. Občas je to sice rušivý element, ale to záleží na povaze a stylu vašeho hraní. Hra má skvělý, i když nedokončený systém postupu prostřednictvím různých biomů s různými přírodními zdroji, které vám umožňují konstruovat nové věci, jak na ně narazíte. Když se dostáváte do pozdějších částí hry, zde se objevuje menší nebo větší problém. Tím je repetitivnost. Začínají se opakovat postupy a ve hře se už dále moc neposunete. Buď můžete hrát v režimu kampaně, kde budete hrát na jednom ostrově s jedním biomem, nebo na jedné velké mapě se všemi biomy najednou. Pokud si chcete zahrát s vlaky, doporučuji zvolit největší velikost mapy.

Zdroj: Neomateria Games

Cílem hry je postavit co nejlépe fungující kolonii, která spočívá ve správném rozřazení prací a úkolů kolonistům. Musíte nalézt, posbírat a použít materiály ke stavbě základních i pokročilých budov a vymyslet nejlepší rozložení kolonie pro co největší efektivitu. Dále pak budete vytvářet legendární zbraně k poražení nepřítele.

V Kubifaktoriu mám pocit, že jsem spokojený s rovnováhou budování a ostatních aspektů hry. Užiju si navrhování pěkné kolonie/vesnice/města a současně se zbavím touhy po správě logistiky, automatizace a stavby své kolonie. Hudba ve je zde krásná, relaxační a dokáže vás vtáhnout do hry. Vzhledem k tomu, že je to předběžný přístup, zde stále chybí spousta obsahu, hra má nějaké chyby a vyžaduje další optimalizaci. Ale už teď si můžeme hrát se spoustou zábavných věcí, jako jsou vlaky, sklady, zavaděče a dopravní pásy! Zdá se, že se vývojáři velmi angažují v komunitě a hra získává časté aktualizace.

Recenzi pro Gaming Professors napsal Daniel Korda.

• jednoduchá grafika
  • uklidňující soundtrack