Lay a Beauty to Rest – noční tanec

Lay a Beauty to Rest: The Darkness Peach Blossom Spring

4. 2. 2023

Když se řekne vizuální román, lidem se okamžitě vybaví japonské videohry a není těžké pochopit proč, vzhledem k tomu, že většina z nich pochází právě z těchto končin. Nicméně recenzovaný titul Lay a Beauty to Rest: The Darkness Peach Blossom Spring (葬花·暗黑桃花源) je výjimkou, poněvadž jej prezentuje čínské studio Zero Creation Games. Cílem této recenze je říci vám, zda se čínská vizuální novela dokáže vyrovnat těm japonským a je-li hodna vašeho času.

Ji Ming objevuje tajemnou osadu

Vžijete se do role mladého muže jménem Ji Ming, který se vydal do místních hor, aby si pročistil hlavu, z důvodu ztráty zaměstnání a přítelkyně. Ačkoliv se může zdát, že se ujímáte ovládání naprostého ztroskotance, není tomu tak. Během své procházky narazí na podivnou jeskyni, kterou se z nějakého důvodu rozhodne prozkoumat. Nevím, jak vy, ale já bych se do temné jeskyně sám neodvážil. Po chvíli bloudění ve tmě však Ji Ming spatří světlo na konci tunelu… tedy vlastně jeskyně.

Na druhé straně ho čeká velké překvapení, protože spatří scenérii, kterou už nikdy nemusí vidět. Jeho údiv přeruší neznámá dívka, jež se později představí jako Shuang Hua. Během krátkého rozhovoru se dozvíte, že se nacházíte poblíž legendární osady zvané Peach Blossom. Jak brzy zjistíte, nejedná se o tradiční vesnici, jelikož postrádá moderní technologie a její obyvatelé se živí zemědělstvím, tkalcovstvím a lovem.

Při procházení osadou na vás budou vesničané různě pokřikovat, protože sem moc návštěvníků nechodí, takže ti, kteří vesničku najdou, jsou většinou vítáni. Místní náčelník Cun Zuang vás pozve na rodinnou večeři na přivítanou, jak se sluší a patří. Během ní vás upozorní, že pokud zde chcete zůstat, musíte dodržovat jedno z nejdůležitějších pravidel, které zní: nevycházet v noci ven. Dozvíte se, že po vesnici se každou noc potulují děsiví duchové, jejichž přítomnost ohrožuje jak obyvatele vesnice, tak návštěvníky.

Vizuální novela s tajemnými konci

Lay a Beauty to Rest: The Darkness Peach Blossom Spring není nic víc než syrová vizuální novela, to znamená, že byste neměli očekávat žádné minihry nebo jiné prvky, které by jakýmkoliv způsobem obohatily hratelnost. Celý tento počin od čínského studia Zero Creation Games se zabývá především příběhem, a případné dodatečné mechaniky by proto mohly odvádět vaši pozornost od tématu. Jediné, co budete dělat, je číst značné množství textu a občas si vybrat z několika dialogových možností. Někomu to může připadat jako ztráta času, ale věřte mi, že pokud Lay a Beauty to Rest: The Darkness Peach Blossom Spring dáte šanci, dostanete strhující příběh, u kterého vám absence vedlejších aktivit nebude vůbec vadit.

Vývojáři si podle mého názoru uvědomili dvě zásadní věci: za prvé, že tato absence by mohla být pro některé hráče problémem, a za druhé, že jejich titul bude dokončený za pár minut. Proto se můžete těšit na několik různých zakončení, kterých není tak snadné dosáhnout. Lay a Beauty to Rest: The Darkness Peach Blossom Spring se dá zvládnout i za deset minut, ovšem předem podotýkám, že se nejedná o dobré zakončení.

Nádherné ilustrace a bishojo zpracování

Co mě u Lay a Beauty to Rest: The Darkness Peach Blossom Spring odrovnalo, je grafické pojetí. Za svůj život jsem prošel různými vizuálními romány a upřímně si nepamatuji, jestli některý z nich byl tak krásně zpracovaný jako tento. Vzhledem k tomu, že je titul zařazen do kategorie bishojo, věnovali vývojáři větší pozornost příběhu a grafice. Pokud se s tímto pojmem setkáváte poprvé, v rychlosti vás s ním seznámím, abyste měli lepší představu, co od této hry očekávat.

Bishojo jsou v podstatě vizuální romány, ve kterých navazujete různé vztahy s hlavním hrdinou. Říkám různé, protože v některých titulech může jít o citové pouto, zatímco v jiných může jít jen o fyzické uspokojení nebo kombinaci lásky a erotiky. Zpracování těchto projektů je takové, že pozadí je statické, kamera je obvykle v první osobě, nikdy nevidíte svou postavu a některé z nich využívají různé techniky, jako je třesení obrazovkou, blikání nebo ztmavování, pro ještě větší vtažení do děje nebo simulaci různých stavů, například mdloby.

Vraťme se ke grafickému zpracování. Pro lepší vizuální ztvárnění je v titulu použit styl zvaný impasto. Impasto je malířská technika, pro niž je charakteristická silná vrstva barvy na plátně. Tato technika se používá k vytvoření textury a kontrastu obrazu. Často se uplatňuje v abstraktním umění, ale také v realistických obrazech, jako jsou krajiny nebo portréty. Barva se na plátno nanáší silnými tahy štětcem nebo paletovým nožem, čímž se vytváří výrazná textura a hloubka. Pro lepší představu můžeme uvést několik slavných obrazů, na kterých byl tento způsob použit: Hvězdná noc od Vincenta van Gogha, Noční hlídka od Rembrandta van Rijna nebo Starý kytarista od Pabla Picassa. Oděvy a prostředí vesnice jsou navrženy s odkazem na charakteristiku čínských dynastií Čchin (221–206 př. n. l.) a Chan (206 př. n. l. – 220 n. l.).

Co tedy očekávat?

Co budete dělat, když neexistují žádné minihry? Jak jsem již zmínil, titul Lay a Beauty to Rest: The Darkness Peach Blossom Spring se věnuje především příběhu, proto budete muset pročíst mnoho textu. Příležitostně se vám naskytne možnost reagovat na důležité dialogy nebo si vybrat, zda porušit zásadní pravidlo, či nikoliv. S tím souvisí i další věc, kterou při hraní podniknete, a tou je odhalování tajemství osady a nebezpečných duchů. Mezitím si můžete vytvořit romantické pouto mezi jednotlivými postavami, mezi které patří lovec nebo samotná bohyně. Toto jsou jediné možnosti, jaké tato hříčka nabízí, a popravdě i bez dodatečných mechanik se jedná o skvělou hru, kterou vám mohu jednoznačně doporučit.

Pokud jste fanoušky vizuálních románů a hledáte spíše milostné propojení než čistou erotiku, hra Lay a Beauty to Rest: The Darkness Peach Blossom Spring je v tomto případě pro vás jako stvořená. Tento projekt čínského studia Zero Creation Games nabízí propracovaný příběh, krásné ilustrace a několik různých konců. To vše za doprovodu dobové hudby, která se rozhodně dotkne vaší duše.

• titul se zaměřuje na romantické spojení mezi postavami
  • velmi povedený příběh
  • nádherné ilustrace