Namiji – náhledovka

Namiji – staňte se japonským rybářem

31. 1. 2023
 

Namiji od Antoina Bauzy je novou deskovou hrou ze světa Tokaida, která má za sebou úspěšnou kampaň na Kickstarteru. Tentokrát se stáváte rybářem, který se vypraví na moře a chce se vrátit s co nejlepšími zážitky a největším úlovkem. Základní mechanismy v podobě stylu pohybu jednotlivých hráčů a zastávek na nejrůznějších místech zůstávají zachovány, ale jestliže jste se s hrou Tokaido dosud nesetkali, vůbec to nevadí. Pojďme si nejnovější počin tohoto tvůrce, kterého můžete znát i z naší další hry Oltréé, představit. Deskovou hru Tokaido: Namiji vydává společnost Blackfire.

Žádné kostky

V Namiji budete mít k dispozici velký herní plán s poměrně minimalisticky vyobrazenou plavební tratí a mnoha akčními místy, která si představíme později. A ano! Desková hra Namiji obsahuje žetony a karty, ale žádné kostky. Způsob pohybu hráčů po herním plánu je zcela jednoduchý – ten, kdo je poslední, je na tahu a může se pohnout, kam až jen chce. Pozor ale, pokud se pohne až moc dopředu, jeho protihráči budou delší dobu poslední a získají více tahů, a tedy i potenciálně více bodů, což vy přece nechcete. Zároveň může při hře 2–3 hráčů políčko obsadit pouze jedna loď a při hře o více hráčích to na polovině polí platí také. Tímto se dostáváme asi k nejhlubšímu strategickému rozhodování v této hře. Potřebuji se dostat na konkrétní políčko, pohnu se tam a dám možnost ostatním získat více tahů, nebo se tam neposunu a budu doufat, že až zase přijdu na řadu, bude pole stále volné? Musíte neustále kalkulovat s pohyby ostatních hráčů a vymýšlet, které cesty vám přinesou nejvíce bodů, než obeplujete celou trasu dokola.

Mimo trať se na herním plánu nachází také předurčená místa pro všechny herní karty a žetony. Ve spodní části pak naleznete dost malými číslicemi a ke všemu na přeskáčku vypsanou bodovací stupnici. Ze začátku bylo kvůli tomu počítání bodů dost nepřehledné, ale pak si zvyknete. Kromě toho na začátku každý hráč dostane destičku své lodní paluby, obsahující košík pro nachytané ryby, past na korýše, místečka pro žetony obětin a místo pro závěrečný žeton rychlosti.

Nahoď sítě, ulov rybu nebo korýše

Jak jsem již zmínila, vaše plavba se skládá z cest po jednotlivých akčních polích s různými efekty, které si nyní představíme. Jedno z políček s obrázkem malé bárky a nočního rybaření neznamená nic jiného než rybolov. Na herním plánu je rozsypána hromádka lícem dolů položených žetonů nejrůznějších druhů ryb o několika barvách. Pokud skončíte na tomto políčku, můžete si z dané hromádky jeden žeton vzít. Pokaždé když si nějaký žeton vezmete, musíte další otočit, takto pak můžete vybírat ze známého anebo zkusit své štěstí s neodhaleným. Pokud se vám váš úlovek nelíbí, můžete ho vrátit. Podobně funguje i pole s rybářem nahazujícím síť. Zde si můžete vzít dvojitý žeton sítě, na němž jsou dvě pevně spojené rybky, které si lížete vždy lícem dolů. Pokud se vám opět nehodí, můžete je vrátit dospod balíčku.

A proč by se vám vlastně neměly líbit? Vámi nachytané ryby umisťujete do košíku na své palubě. Košík má rozměry 4 x 3 polí a má daná pravidla pro umisťování, abyste získali za zaplnění celého řádku nebo sloupce body. Podmínkou je, aby je zaplnil buď stejný druh ryby, anebo různé ryby, ale ve stejné barvě. Proto se vám některé úlovky nemusí hodit. Začít totiž musíte v levém horním rohu a všechny další žetony umisťovat tak, aby se aspoň jednoho již položeného dotýkaly. Jednotlivé řádky mají také různé počty bodů za splnění. Nejvíce je za ty, které jsou právě na opačné straně než počáteční roh.

Namiji – mořská trasa
Namiji – sítě
Namiji – rybky
Namiji – palubní košík

Dalším políčkem s obrázkem krevety je mělčina s pastmi na korýše, kde si taháte žetony krevet a krabů z látkového pytlíku. Můžete si vytáhnout až pět žetonů, každý za jeden bod, ale má to háček. Pokud si vytáhnete dva kraby, celý aktuální úlovek ztrácíte a musíte jej vrátit do sáčku. Po každém vytáhnutí jednoho žetonu se můžete rozhodnout, jestli vám už získaný úlovek stačí a přestanete, nebo budete zkoušet své štěstí dál. Na tomto poli působí velký prvek náhody. Někdo bude neustále tahat krevety a získávat plný počet bodů, jiný si zas bude neustále vytahovat kraba jako první žeton.

Pokochej se, vezmi si úkol nebo obětuj bohům

Pole s obrázky delfína, chobotnice nebo velryby jsou pozorovatelny. Pokud si na některé z těchto polí stoupnete, berete si kartu daného zvířete, které tím skládáte. Delfín je složen ze tří kartiček, chobotnice ze čtyř a velryba z pěti. Každá vzatá karta vám přináší okamžité body, a to v hodnotě, o jakou kartu v pořadí se jedná. Například mám-li už jednu kartu delfína, beru si kartu druhou a získávám dva body. Případně už mám čtyři karty velryby, beru si tedy pátou a získávám pět bodů. Ten, kdo danou tzv. vyhlídku postaví ze všech hráčů jako první, získává bonusové tři body.

Jiným polem je posvátný kámen, na kterém si lížete dvě karty posvátného kamene. Tyto karty plní funkci úkolů. Obě karty si přečtete, jednu si pak vyberete a necháte. Jedná se o tajné úkoly, které se vyhodnocují až na konci hry a které vám mohou přinést rozhodující body. Nyní se vrátím k zmíněným žetonům obětin, které máte od začátku na své palubě, a to v počtu čtyř. Tyto žetony plní na konci hry formu záporných bodů, pokud vám na palubě zůstanou. Abyste se jich zbavili, je potřeba si stoupat na pole vodního víru, kam je postupně budete odkazovat a vaše záporné body tím snižovat.

Namiji – vyhlídky
Namiji – karty úkolů

Odpočiň si v přístavu

Přístavy představují milníky rozdělující mořskou trasu na čtyři části. Všichni mají povinnost v přístavu nejen zastavit, ale také počkat na všechny ostatní hráče. Pokud do přístavu dorazíte první, máte možnost zvolit si své kotviště. Ten, kdo si vybere místo nejblíže u trasy, má při doražení všech lodí přednostní právo na karty. Lízne si dle počtu hráčů +1 přístavní karty, na všechny se podívá a vybere si, kterou si nechá. Ostatní pak podle pořadí pošle dál. Na kartách můžete buď okamžitě obdržet vítězné body, anebo získat různé schopnosti, které se projeví na určitých polích. Například si můžete vybrat i pokročilejší kartu vyhlídky, než která je na řadě, nebo pokud vylovíte určitou rybu, můžete si vzít i jednu další. Na druhou stranu, ten, kdo kotví nejdále, a zůstane mu tedy už jen výběr ze dvou karet, vyráží první a může si tak volně zvolit, kam pojede, a může třeba zablokovat jiná pole ostatním. Všechno má tedy své pro a proti. Tímto způsobem se jednotliví hráči mohou odlišit od ostatních. V Namiji totiž oproti Tokaidu nemají postavy (v tomto případě lodě) různé vlastnosti.

Namiji – v přístavu
Namiji – přístavní karty

Poslední možností, jak získat body, je pořadí, ve kterém dorazíte do cílového a zároveň startovního přístavu. Ten, kdo dorazí první, získává 7 bodů, další 5, 3, 2 a 1 bod. Pak se už jen vše dopočítá, případně překontroluje, a je znám vítěz.

Desková hra Namiji je příjemným relaxačním zážitkem. Plavba rychle ubíhá a akční políčka jsou dostatečně rozmanitá, abyste se nenudili a neustále přemýšleli nad svými dalšími tahy. Mechaniky jsou jednoduché a minimalistické ilustrace velmi povedené, takže ke hře přitáhnou téměř kohokoliv. Pro vlastníky originálního Tokaida zde ale pravděpodobně nebude nic převratného.

Klady
  • vyvážené prvky náhody a plánování
  • minimalistické ilustrace
  • grafické zpracování
  • jednoduché mechaniky
Zápory
  • stupnice vítězných bodů je na přeskáčku a velmi malá
Infobox
0.0

Doporučujeme

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.