Poklidná plavba – obal

Poklidná plavba – kooperativní karetní hra

3. 4. 2023

Že já se vždycky nechám nachytat na první pohled nádherně zpracovanou karetkou se zdárně jednoduchými pravidly a posléze si říkám, jak zdání může klamat. Vydavatel REXhry na český trh přináší kooperativní karetní hru Poklidná plavba, v níž vaše cesta nemusí být vůbec poklidná. Jak totiž brzy zjistíte, na moři číhá hromada nebezpečí, ale vaším největším nepřítelem zde bude noční můra všech odpůrců matematiky… čísla.

Poklidná plavba – obsah balení
Poklidná plavba – spodní strana
Poklidná plavba – obal

Jaké si to uděláš, takové to máš

Poklidná plavba je kooperativní hra od Jamese Emmersona, který v našich končinách není moc známý. Jeho hry se však vyznačují propracovanými ilustracemi, na kterých pracuje ve spolupráci s talentovanými umělci, a Poklidná plavba rozhodně není výjimkou. Jeho nejnovější počin, v originálním názvu Tranquility, je hra pro jednoho až pět hráčů od osmi let. Jedna partie vám zabere přibližně dvacet minut. Jde o rychlovku, u níž vám jeden pokus k jejímu pokoření rozhodně stačit nebude. V netradičním krychlovém balení příjemných cestovatelských rozměrů kromě rozkládacích pravidel najdete hromadu čtvercových karet – osmdesát očíslovaných karet ostrovů, pět karet začátků, pět karet konců, dvě přehledové karty, dvacet pět okrajových karet k vytyčení herní oblasti a dalších osmnáct karet rozšíření s názvem Rozbouřené moře.

Před zahájením hry se nejprve ujistěte, zda kolem sebe máte dostatek volného prostoru, protože ač se to nezdá, všechny ty karty zaberou poměrně dost místa. I když si hru snadno přibalíte na cesty, rozhodně ji nemůžete hrát například ve vlaku. Ještě donedávna jsem si myslela, že je náš stolek v obývacím pokoji až nadměrně velký, ale teď už vím, že v některých případech, jako byl například tento, se to hodí. Přípravy jasně říkají, že máte vzít dvacet čtyři oboustranných karet k vytyčení herní oblasti a rozložit je tak, aby rámovaly prostor na 6 × 6 karet. Poté zamíchejte karty ostrovů společně se všemi kartami konců a celý balíček spravedlivě rozdělte mezi všechny zúčastněné hráče nejlépe tak, aby jich měli všichni stejně. Každý hráč si do svého balíčku zamíchá jednu kartu začátku a můžete začít.

Poklidná plavba – úvodka
Poklidná plavba – dualita dne a noci

Čísla, čísla a zase ta čísla

Poklidná plavba má za cíl to, abyste všichni společně nalezli klid na osamoceném ostrově. Aby se vám to podařilo, musíte zaplnit celé moře tím, že ohraničenou herní plochu vyplníte kartami ostrovů a vyložíte kartu začátku i konce. Zúčastnění hráči se tak stávají spoluhráči, nikoli protivníky, protože uspět můžete pouze jako tým. Důležité pravidlo ovšem říká, že spolu nesmíte komunikovat a prozrazovat si, jaké karty máte. Přesto při hře nemusí zavládnout hrobové ticho a můžete tak například polemizovat nad smyslem života, jak to ostatně doporučují pravidla.

Každý hráč si ze svého balíčku vezme pět karet a postupně se všichni střídají v tazích, během nichž buďto mohou vyložit kartu, nebo dvě odhodit. K vyložení karty si vyberete jednu ze své ruky a umístíte ji do herní oblasti za dodržení určitých podmínek. Vyložené karty musejí být seřazeny vzestupně z levého dolního rohu. Pokud navíc kartu vyložíte vedle jiné, je třeba zaplatit rozdíl, tedy odložit ze své ruky tolik karet lícem dolů odpovídající rozdílu obou čísel. Z toho logicky vyplývá, že nemůžete vyložit desítku vedle jedničky, protože rozdíl je devět a vám v ruce zbývají už jen čtyři karty, tedy rozdíl nemůžete zaplatit. Pokud se rozhodnete vyložit kartu mezi dvě jiné, počítáte ten menší rozdíl.

V případě, že se rozhodnete žádnou kartu nevykládat, ať už z důvodu, že žádnou vyložit nemůžete, nebo nechcete, musíte dvě ze své ruky odložit stranou lícem dolů na společný odkládací balíček. Po vyložení či odhození karet a ukončení vašeho tahu si ze svého balíčku vezmete takový počet nových karet, abyste jich vždy měli v ruce pět.

Poklidná plavba – sestavování cesty
Poklidná plavba – karty ostrovů

Zaplať!

Speciálními kartami jsou konce a začátky. Jakmile se kterémukoliv hráči jako prvnímu v rukou objeví karta začátku, musí ji zahrát ve svém dalším tahu. Nevykládá se do prostoru herní plochy, ale do volného levého spodního rohu. Při jejím vyložení pravidla, jako u jediné situace, dovolují, aby hráči mezi sebou komunikovali. Všichni společně totiž musíte odhodit celkem osm karet jakožto určitou daň. Všichni nemusíte odhazovat stejný počet. Proto se můžete poradit, kdo jich odloží kolik. Karta začátku může být vyložena pouze jedna, a tak ji ostatní hráči s klidným svědomím mohou odhodit, jakmile se jim dostane do rukou.

Tímto způsobem postupně zaplňujete vytyčenou herní oblast kartami ostrovů a hra končí ve chvíli, kdy jednak dokážete zaplnit všech třicet šest polí a jednak jeden z hráčů dokáže zahrát kartu konce. Ta se umisťuje diagonálně od karty začátku, tedy do pravého horního rohu. Až v takovém případě vaše plavba byla úspěšná a vyhráli jste. Zní to snadně, že? Opak je pravdou. Protože se nemůžete domlouvat, je potřeba bedlivě sledovat tahy svých spoluhráčů, odhadovat, co zamýšlejí, a přizpůsobovat se dané situaci. Nezapomeňte, že hrajete jako tým, a tak byste si navzájem neměli podrážet nohy, ale snažit se o co možná nejlepší výsledek. Samozřejmě se nevyhnete klepání si na čelo, tázavým pohledům či různým projevům beznaděje i bědování. Věřte mi, že na první, druhý a možná ani na třetí pokus se vám nepodaří hru úspěšně dokončit. Je to těžší, než se zdá. Prohrát lze totiž velice snadno a rychle. Stačí, aby jeden z vás už nemohl provést žádnou akci, tedy odhodit dvě karty nebo jednu zahrát a zaplatit rozdíl, a jako celý tým jste skončili i se svou lodí v zapomnění.

Poklidná plavba – karty začátku a konce
Poklidná plavba – karty rozšíření

Cesta je cíl

Poklidná plavba kromě základní verze nabízí hned celou řadu variant a společně s kartami rozšíření si jednu a tu samou hru můžete vyzkoušet na různé způsoby. Příjemná je rovněž možnost vydat se na plavbu sólo a musím přiznat, že v tomto případě vaše šance na úspěch přece jen maličkato vzrostou. Různé verze hry lehce mění její průběh, ale základ přitom zůstává stejný. Díky tomu vás Poklidná plavba jen tak neomrzí. Náplň hry je tuze zábavná a dokážu si představit, že s menšími dětmi půjde o zajímavější způsob, jak si procvičit lehké počty. Pravidla jsou dobře napsaná a jejich skládací verze není tak moc nešikovná, jak jsem si původně myslela.

Co jednoznačně zaujme už na první pohled, jsou naprosto nádherně ilustrované karty s krásně sytými barvami na kvalitním tvrdším papíru. Ostrovy jsou navíc na jedné polovině znázorněny ve dne a na té druhé v noci. Tento přitažlivý grafický prvek můžete využít k odlišení vyložených karet při hře dvou hráčů nebo k variantě Den a noc. Veškerý obsah je schovaný v netradičním balení, na jehož stranách se rýsují další scenérie ostrovů. Autoři ví, jak deskoholiky zaujmout, protože i přes své menší rozměry bude Poklidná plavba v regálu s dalšími hrami zkrátka vyčnívat.

Poklidná plavba se na oko tváří jako jednoduchá karetka, což v podstatě je, ale za svou zdánlivě prostou náplní skrývá zapeklitý úkol. Společně s ostatními musíte spolupracovat, vzájemně si pomáhat, doplňovat se, přizpůsobovat se jeden druhému a taktizovat nad svými dalšími tahy. Pestrá škála variant a rozšíření navíc dokážou zpestřit už tak zábavnou a svižnou hratelnost s čísly, že se od hry jen tak neodtrhnete.

• nádherné ilustrace
  • překvapivý důraz na taktizování
  • diverzita herních variant