Sapiens – počátky lidstva

Sdílet
Sdílet
Sdílet
Vědci se stále v některých věcech přou a nedokážou se shodnout, jaké vlastně byly počátky lidského rodu. I když je známo již hodně faktů, někde jsou přece jen stále mezery. Je teorie, že člověk při pohledu na kámen, který vzal do ruky, spatřil možnost, jak opracovat jiný materiál, například dřevo, nebo i vzájemným obráběním jiné kameny. Následně pak vznikly první nástroje. Je zde však také teorie, že když vzal člověk do ruky kámen, nejdříve s ním majznul přes hlavu jiného člověka ve snaze si od něj něco vzít. Ať už je pravda jakákoliv, počátky druhu Homo sapiens byly hlavně o učení se a o získání znalostí, jak přežít. V budovatelské strategické survival hře Sapiens povedete vlastní prehistorickou civilizaci napříč časem, znalostmi a nelítostnými podmínkami.
Sapiens Hello

Sapiens je debutová PC hra vývojáře

Za titulem Sapiens, který vás zavede do prehistorického období, stojí studio Majic Jungle. Jedná se o sólového vývojáře Davea Framptona. Dave vytváří hry již téměř 20 let a úspěch každého většího vydání financuje vývoj dalšího. Počátky obchodu s aplikacemi pro iOS odstartovaly jeho kariéru nezávislého vývojáře her, přičemž Chopper a Chopper 2 se staly obrovskými hity. Dalším obrovským úspěchem byla hra The Blockheads, kterou si stáhlo více než 20 milionů uživatelů. Nejnovější hra, která prakticky debutové dílo zmíněného vývojáře na PC, je právě Sapiens. Tato strategie byla uvedena do předběžného přístupu 26. července a stále se na ní poctivě pracuje, jak dokládají pravidelné zprávy.

Hra je v této fázi bez kampaně, a tak jako u většiny her z tohoto žánru si nejprve nastavíte základní vlastnosti světa, ve kterém chcete váš kmen vést. Vytvoříte si herní svět podle svého gusta, tedy v rámci dostupných možností. Můžete ovlivnit rozlohu moře a oceánů, nízkou, či naopak vysokou teplotu, intenzitu dešťových srážek, velikost kontinentů, hornatost a velikost kopců. Samozřejmě si svůj svět můžete pojmenovat a jeho číslo si po vygenerování poznamenat pro příští hry.

Následně, když je svět vygenerovaný, vám zbývá vybrat si počáteční oblast, kde se váš kmen usídlí. Oblasti jsou samozřejmě různé, a to jak v zastoupení počátečních členů kmene, tak i co se týče dostupných surovin a teploty.

Pokud zvolíte oblast blízko pólů, bude zde zima, pokud zase v písečných oblastech nebo u rovníků, čekejte vysoké teploty. Nicméně žádná oblast není úplně ideální a přežít zimu je výzva sama o sobě. V některých oblastech je to však přece jen snazší, a to zejména při větším počtu počátečních obyvatel kmene – jinak se vám bude budovat civilizace se čtyřmi členy a jinak s deseti. I počet členů kmene však má svá úskalí. Více lidí potřebuje více potravy a prostoru na odpočinek, ale k tomu se dostanu. Na druhou stranu, ten umí to a ten tohle, a každý člen má tak nenahraditelnou roli v komunitě.

Učení je to správné mučení aneb žádný učený z nebe nespadl

Stejně jako v každé dobře fungující komunitě, i zde má každý člen své místo, úlohu a je důležitý. Nikdo učený však z nebe nespadl a stejně jako tomu bylo patrně i v reálném světě, pokud tedy neberu v potaz teorii, že nás vše naučili mimozemšťané, je potřeba se nejdříve dané věci naučit a následně je předávat dál.

Učení a role v komunitě jsou v Sapiens hlavním mechanismem a učení je zde hlavním faktorem pokroku. Každý z vašich svěřenců může umět až šest dovedností, respektive rolí. Může tak mít roli sběrače, lovce, stavitele, kuchaře, obráběče kamenů, rozdělávače ohně nebo i umělce, který bude hrát na flétnu z kostí. Kvůli omezenému počtu maximálně šesti dovedností je pro vás každý člen velmi důležitý.

Všechny tyto dovednosti musíte ale nejdřív objevit a naučit se je. Učení a různé kombinace následných předmětů jsou pak opravdu povedené a vychází z logického myšlení a z dochovaných archeologických poznatků.

Tedy malý příklad. Vaši sběrači nejdříve seberou pár větví a trávu. Když tráva vyschne, z větví a suchého sena si postaví primitivní nocleh a po čase přístřešek. Bude jim ale zima, a když na danou větev kliknete a zvolíte poměrně sympaticky vypadající ikonku žárovky, vámi zvolený člen komunity (případně náhodně vybraný) se vydá větvičku „zkoumat“ a náhle zjistí, jak rozdělat oheň.

Podobný princip je také u již zmíněného kamene. Z velkého kamene uděláte několik menších, které se dají použít na lov, případně kamenný nůž. Po důkladnějším zkoumání nože váš intelektuál zjistí, že by se dal s pomocí rovné větve použít jako oštěp s kamenným hrotem. A takto bych mohl pokračovat dále a dále. Postupem času, tedy pokud budete mít dostatek materiálu, se můžete dostat až k umění stavět dřevěné chatrče či impozantní stavby, které si moc nezadají s moderními dřevostavbami. Tímto způsobem vedete svou civilizaci napříč časem. 

Sapiens love

Bez jídla a zdrojů se neobejdete

Na to, abyste se vydali se svou komunitou napříč časem, ale musíte mít dostatečný přísun stravy a materiálu. Ze začátku se spokojíte se sbíráním plodů, s objevem ohně a pomůcek k lovu vás to bude táhnout ulovit nějakou tu flákotu. Co může být lepší než ulovit pořádného mamuta? Nejenže obsahuje velké množství masa, ale také jeho kůži a kosti dozajisté dobře využijete.

Opět to není jen o tom, vzít si pár oštěpů a vyrazit na lov. Lovit se musíte nejdřív naučit a skolit mamuta je opravdová výzva. Mamut se samozřejmě bude bránit a je velká šance, že při lovu zahyne i několik vašich svěřenců. Je tedy důležité pečlivě přidělovat role daným hrdinům a dobře je kombinovat.

Kombinujete je v tom smyslu, že cokoliv, co dáte za úkol vašim svěřencům, dělají vybraní pracovníci, kteří mají přidělenou – naučenou – roli či dovednost. Pokud navíc vydáte hodně úkolů, může se stát, že vám práce a pokrok budou stagnovat, případně že sice budete mít maso, ale bez tepelné úpravy se bude rychle kazit.

Materiálu a celkově předmětů a možných zdrojů je zde opravdu požehnaně, a to od hlíny či kamenů přes lesní plody a zvířata až po již upravené stavební materiály, jako jsou cihly nebo různé druhy zbraní a pomůcek. Všechno si však musíte objevit a naučit vybraného človíčka s tím pracovat.

Zde je první problém v aktuální verzi hry. Pokud máte již rozdělené dovednosti u každého člena komunity a necháte je volně pracovat, vše funguje poměrně dobře. Stačí tedy, když budete myší zadávat úkol na sebrání trávy, posekání stromu, sklizeň jablek atd. Pokud si však vyberete jednoho svěřence a budete ho chtít komandovat přímo, může se stát, že přidělený úkol sicesplní, ale poté se postava „zasekne“. Případně můžete poslat svěřence na určité místo, ale dále nebude reagovat. To se bohužel stalo u jednoho specialisty na lov, který byl unavený, a tak jsem jej nasměroval k noclehárně. Zde se však akce zastavila a nešlo dále nic dělat. Tento svěřenec pak již pouze stál na místě, i když jsem dal zrušit všechny úkoly, poslal jsem jej na postel atd.

Komunita se rozrůstá přirozeně

Zajisté vás napadlo, jak se vaše komunita rozrůstá. Ve hře v této fázi nejsou možnosti rodin a inventáře jednotlivých obyvatel. Nemůžete tedy zatím určit, čím bude daný svěřenec vybaven a s kým se bude rozmnožovat. Jednou za čas se ale stane, že kolem vašeho kmene bude pobíhat volně se potulující člověk. Můžete jej pozvat, aby se stal člen vašeho kmene, a to samozřejmě prostřednictvím jiného člena, který se bude snažit nově příchozího kontaktovat.

Rozrůstání komunity pak probíhá také formou přirozeného těhotenství žen. Není zobrazeno, že je žena těhotná, nicméně když se dítě narodí, je už u ženy poznámka, že nosí s sebou dítě. To je i na dané postavě poměrně elegantně vyobrazeno formou dítěte ve vaku, přitisknutého k matce u levého prsu.

Matka s dítětem je pro vás samozřejmě velmi vzácná – její ztráta by znamenala oslabení kmene ne o jednoho, ale hned o dva členy. Dítě můžete od šestého roku využít pro různé role.

Členové komunity však mohou váš kmen také opustit, a to hlavně při dlouhodobé nespokojenosti. Ta může vzniknout nedostatkem potravy, spánku či zábavy, ale také činnosti. Spokojenost vašich svěřenců poznáte i podle zvuků, které vydávají. Když mají dobrou náladu, plná bříška a jsou dobře odpočatí, vydávají poměrně sympatické, až roztomilé zvuky. Pokud jim něco dlouhodobě schází, projevují se nevrle a jsou velmi pomalí. Osud vaší civilizace je tak plně ve vašich rukou.

Hra je momentálně ve fázi předběžného přístupu a některé prvky a mechaniky se mohou v rámci vývoje či ve finální verzi značně lišit.

Sapiens into house
GP uvozovky

Sapiens je velmi příjemná budovatelská strategie, která vás zavede k počátkům prvních lidí a jejich vývoje v moderního člověka. Všechno se musíte nejdříve naučit a tím, že má každý člen vaší komunity možnost umět pouze šest dovedností, je pro vás každý člověk velmi důležitý a jedinečný. Postupný vývoj lidské civilizace je opravdu povedený a vychází z logických úvah a poznatků. Kvůli střídání ročních období, na které reaguje fauna i flóra, je každá zima opravdovou zkouškou přežití. Sapiens má rozhodně obrovský potenciál a jednoznačně potěší milovníky tohoto druhu her.

Klady

obrovský svět
zkoumání a učení se využití materiálu a nových dovedností
velké množství předmětů, materiálu a různých možností jejich kombinace
reálné potřeby lidí
příjemné uživatelské rozhraní a tutorial
rozdělování rolí a dovedností, každý člen je tak důležitý
znázornění matek rodiček
střídání ročních období a reakce fauny a flóry na tyto změny

Zápory

bugy v AI
lehké bugy v ovládání
0

Doporučujeme

Sdílet na Facebooku
Sdílet na Twitteru
Sdílet na LinkedIn