Serial Cleaners -úvod

Serial Cleaners – staré koště dobře mete

25. 6. 2023

Serial Cleaners je stealth akční hra, ve které si vyzkoušíte, jaké je to být v kůži uklízeče na místě činu. Navíc pracujete pro mafii v New Yorku v 90. letech. Průběžně vystřídáte čtyři různé postavy, z nichž každá z nich má svůj unikátní čisticí styl.

Vývojářem této hry jsou Draw Distance, již mají na svém kontě tituly jako například Serial Cleaner (inspirovaný realistickými místy vražd v roce 1970 a humorem i atmosférou filmu Pulp Fiction a seriálu Fargo), Ritual: Crown of Horns (alternativní Divoký západ a nesourodá dvojice lovce odměn a čarodějnice), Vampire: The Masquerade – Coteries of New York nebo Vampire: The Masquerade – Shadows of New York.

Vezmi si vysavač a jeď

Vaší prací ve hře Serial Cleaners je vyčistit místo činu, a to dočista. Budete se muset zbavit všech mrtvých těl, krvavých stop (vysajete je vysavačem, což je neskutečná zábava), ale i důkazů (pistolí, peněz, disků apod.). Tím to však nekončí, čím dále ve hře budete, tím obtížnější mise na vás budou čekat. Zahrajete si v unikátním New Yorku zasazeném do 90. let, jenž je inspirovaný filmy Pulp Fiction: Historky z podsvětí, Gauneři (Reservoir Dogs) a Obvyklí podezřelí (The Usual Suspects).

Serial Cleaners - konec roku

Náš příběh začíná na večer Nového roku 1999. Čtyři profesionální uklízeči pracující pro mafii dnes večer popíjí a vzpomínají na svou kariéru. Pojednou se jejich příběhy přestanou shodovat a začne se odhalovat ošklivá pravda, jež je skrytá za jejich spoluprací. Jak to všechno dopadne? To se dozvíte samozřejmě až po dohrání hry. 🙂

Bob, Psycho, hackerka a umělkyně

Tato na první pohled nesourodá čtveřice oplývá zajímavými dovednostmi. Každá z těchto postav má ve hře Serial Cleaners speciální schopnosti a styl úklidu. Například Psycho strašně rád mrtvoly rozřezává, čímž si celkem přidělává práci, protože musí navíc uklízet krev po rozsekaných tělech. Naproti tomu Bob mrtvá těla zaváže do igelitu a pak je odnese. Hezky a čistě. V některých kapitolách musí spolupracovat, aby zvládli uklidit na jedničku. A teď se pojďme v rychlosti podívat na naše postavy uklízečů.

Bob C. Leaner je první postava, se kterou se seznámíte hned na začátku hry. Jeho herní styl se točí kolem pomalého a metodického přístupu, který využívá ke skrytí a zmatení hlídky. Bob má nejčistší odklízení mrtvol. Nejprve je pěkně zabalí, aby z nich nic neteklo, a pak je odnese.

Vip3r Erin Reed – její intelekt a technické dovednosti snad vynahradí její fyzickou nezdatnost. Vip3r dokáže zkratovat elektrická zařízení (brány, ploty, krámy) z větší vzdálenosti než její zbylí kolegové. Dále také dokáže hackovat počítačové terminály, aby získala výhodu nad nepřátelskými hlídkami a osvětlením. Navíc se umí protáhnout ventilací, což se dost hodí, zvláště když se potřebujete dostat do zamčené místnosti.

Lati Latisha Thomas začínala jako umělkyně, než se to jednoho dne vážně pokazilo a ona byla nucena vzít práci uklízečky místa činu. Na rozdíl od Boba dává přednost tomu, že se úplně tak neschovává. Umí perfektně využít okolí ve svůj prospěch za pomoci skákání, šplhání a přeskakování překážek.

Posledním z této čtveřice je Psycho Haldor „Hal“ Boen. Hal je drsný, špinavý týpek, jenž postrádá jakoukoliv jemnost. Neschová se tak snadno jako ostatní, ale může využít svoji schopnost uvést někoho do bezvědomí (hází části těl na soupeře). Spolu s Halem jezdí kromě vysavače také stará, důvěryhodná motorová pila.

Tři stupně obtížnosti

Serial Cleaners obsahuje tři možné obtížnosti. Eager Cleaner (Horlivý čistič) je nejjednodušší z nich. Nepřátele tu tvoří středně vnímaví hlupáci, kteří velice snadno vzdají vaše pronásledování. Druhou obtížností je Natural Born Cleaner (Zrozený stát se uklízečem), zde už jsou vaši soupeři rychlejší a mnohem hůře je půjde přemoci. Poslední je pak Serial Cleaner (Sériový uklízeč), ten je plný nepřátel, již jsou ostřejší, rychlejší a pronásledování nevzdávají za žádných okolností.

Čištění, plížení a útěk

Možná by se mohlo na první pohled zdát, že rutina Serial Cleaners, tedy plížení, čištění a útěk, se brzy stane pro hráče nudnou záležitostí. Není tomu ale tak. Za vše mohou náročnější scénáře, vyšší úrovně a další požadavky, co musí hráč splnit. Musíte například propašovat zraněného člena mafie na určité místo. Jakmile jste dále v příběhu, máte možnost využívat nejen jednotlivce na úklid, ale i tým (třeba Lati a Psycho – Lati umí přeskočit zábrany, ale občas někde potřebuje otevřít stěny motorovou pilou od Psycha, apod.). Některé z map mají veřejnou a soukromou část, takže se vám může klidně stát, že vás policii poběží napráskat náhodný kolemjdoucí, který viděl, jak si nesete přes rameno mrtvolu do kufru auta. Můžete zde naleznout i mapy s několika patry, kde jste naopak nuceni těla a důkazy shazovat dolů nebo je vozit výtahem na danou pozici.

Grafický upgrade

Serial Cleaners je graficky poměrně jednoduchá záležitost, ale oproti originálu Serial Cleaner z roku 2017 jde o velký vizuální upgrade. Dle mého skromného názoru hra působí velice stylizovaně a grafika funguje s ohledem na estetiku dobře. V různých úrovních navíc najdete spoustu malých detailů, které bývají občas i zábavné. Více vám ale neprozradím, abych vám nezkazila zábavu.

Všechny postavy jsou plně dabované, a tak jsou schopny vás více vtáhnout do děje. Budou vás provádět příběhy zábavnými, pochmurnými, i příhodami, jež znějí jako z jiného světa. Hudba sama o sobě není špatná, jen místy jsou kratší časové smyčky, které mohou působit maličko otravně. Muzika je jazzovější, takže pokud jste milovníky tohoto žánru, přijdete si na své.

Serial Cleaners má svérázné postavy, které si prostě zamilujete. Hra je svěží a zábavná. I když se v ní stupňuje obtížnost, stále vás bude bavit plížení kolem stráží, likvidování důkazů a hlavně luxování krve (i na sněhu to má prostě svoje kouzlo). Navíc vám neustálé taktizování zaměstná mozek. K tomu přidejme pohodovou jazzově laděnou hudbu i mafiánského bosse a máte o zábavu postaráno. Takže popadněte lux a běžte vyčistit newyorské uličky.

• vizuální stránka hry
  • příběh
  • postavy (dabing, schopnosti, povahy)