Sexuální výchova na 120 % 3 – úvodka

Sexuální výchova na 120 % 3 – recenze

28. 3. 2024

Sexuální výchova na 120 % 3 je bohužel poslední díl této vzdělávací trilogie. Je to poměrně škoda, protože mě neortodoxní výuka paní učitelky Cudži docela zaujala. Věřím, že kdyby se sexuální výchova na školách vyučovala takto neformálním a zábavným způsobem, studenti by ji postupně začali vnímat pozitivně… pokud ji v osnově vůbec mají. Pojďme si tedy společně užít závěrečnou hodinu a shrnout, komu bude série určena a zda si z ní něco odnesete. Mangy u nás vydává nakladatelství Gate, ale recenzní výtisky nám poskytlo Knihy Dobrovský.

Autor obálky:
Původní název:
Díl:
EAN:

Kikiki Tataki
Hotomura
Hotomura
Gate / Knihy Dobrovský
Seikyouiku 120%
3/3
Markéta Linhart
132
brožovaná
únor 2024
978-80-277-4204-2
9788027742042

Zdroj: Knihy Dobrovský

Závěrečná hodina přichází

Jak jsem již uvedl v úvodu, jedná se o závěrečný kousek, který uzavírá sérii o sexuální výchově. Dočkáme se stejně jako v předchozích dvou dílech šesti témat, přičemž sedmé z nich je bonusové. Během prvního dílu jsme se dozvěděli o důležitosti osobní hygieny, masturbaci a o tom, jak média ovlivňují vnímání tělesných proporcí. Druhý svazek nás seznámil s ženskostí, důležitostí souhlasu a poučil nás o menstruaci. Sexuální výchova na 120 % 3 se bude věnovat těhotenství, potratům, historii LGBT komunity, bisexualitě a sexuálním menšinám.

Stejně jako předchozí díly, i tento je brán s rezervou. Osobně jsem ani nevěřil, že mi trilogie něco přinese, ale opak se potvrdil – dozvěděl jsem se nové informace, které jsme ve škole neprobírali a jež jsem si později nevyhledával, neboť jednoduše nebyla potřeba. Proto jsem rád, že mi paní učitelka Cudži přinesla nové poznatky, i když jen na papíře. Knihy bych upřímně doporučil mladým lidem a dospělým, zejména pak mužům. Například kapitola o těhotenství ukazuje, jak někteří chlapci nedokážou pochopit, co pro dívky znamená opožděná menstruace. Pro nás jde o banální záležitost, jenže pro ženy je to mnohonásobně větší stres.

Kromě představení antikoncepčních pilulek a toho, kdy je vhodné jejich využití, se zdůrazňuje, jak důležitá věc představuje znalost termínu početí a způsobu jeho výpočtu. Osobně jsem si jako většina lidí myslel, že se určuje od posledního pohlavního styku, ale není tomu tak. Za nultý den těhotenství se považuje první den poslední menstruace. Navíc jsou uvedeny informace o interrupcích a v jakém týdnu se doporučují. Když se nad tím zamyslím, donedávna jsem se o to nestaral, protože jsem o tom nic nevěděl a nezajímalo mě to. Teď, když o tom něco vím, mohu se nad tím zamyslet a uvažovat trochu jinak, nebál bych se říct, že teď chápu chování své partnerky. Uvědomuji si, že můj předchozí text může působit dojmem přehnané chvály. I když mi trilogie nezměnila život, ukázala mi, jak důležité je dívat se na svého partnera z jiné perspektivy. Věty typu „tak si vezmi prášek“ nebo „jenom jsi opožděná, tak se uklidni“ odrážejí můj dřívější postoj, který mě děsí.

Byla jsi už?

Mrzí mě, že se musíme rozloučit s poučnou a zábavnou sexuálně výchovnou publikací. Doufám, že autorka Kikiki Tataki společně s ilustrátorkou Hotumirou vytvoří další podobný projekt. Když jsem recenzoval Sexuální výchovu na 120 % 1, uvedl jsem, že jsem od ní neměl velká očekávání. Po přečtení celé trilogie mohu říci, že může být přínosem pro dívky, které se stydí o těchto tématech hovořit se svými rodiči. Myslím, že přečíst si všechny tři díly bude mnohem lepší než se ptát kamarádek nebo hledat informace na internetu. Pro koho se kniha tedy hodí? Pro všechny. První dva kousky bych doporučil mladým čtenářkám a Sexuální výchovu na 120 % 3 starším. Nicméně i ty mladší by si z ní určitě něco vzaly. Témata, jako je potrat či sexuální život, jsou zde vylíčena jednoduchým a zábavným způsobem, který pochopí každý. Paní Cudži zařadila i jednu větu určenou mužům: „Přestaňte se v posteli ptát, byla jsi?“

Obálka mangy je stylizována stejně jako předchozí dva díly. Tvoří ji jednobarevné pozadí, v tomto případě oranžové, a v popředí stojí šest dívek. Čtyři z nich představují studentky a zbývající dvě učitelku, paní Cudži, a její kolegyni. Kresby jsou totožné s předchozími svazky, jde o jednodušší styl, který vás nepřekvapí, ale ani neurazí. Všechna důležitá témata jsou doplněna ilustracemi, díky nimž si látku lépe představíte, což rozhodně chválím. Závěrem mohu jen říci, že Sexuální výchova na 120 % 3 je dobrým zakončením, ve kterém se řeší témata, o jejichž problematice a poznání se nemluví. Právě o tom celá tato knižní série je, a proto ji mohu vřele doporučit. Myslím si totiž, že by vám mohla pomoci porozumět některým z diskutovaných otázek.

Celkově knihu Sexuální výchova na 120 % 3 hodnotím kladně. Poskytuje užitečné informace, otevírá diskusi o důležitých tématech a nabízí nový pohled na problematiku sexuální výchovy. Publikaci doporučuji jak mladým lidem, tak dospělým, jelikož může napomoci rozšířit povědomí o různých sexuálních oblastech a porozumění vztahům.

• obsahuje důležité informace
  • poskytuje nové poznatky a perspektivu
  • je vhodná pro mladé i dospělé čtenáře