Souboj vombatů – úvodka

Souboj vombatů – stavte věže a dělejte problémy

22. 5. 2023

Jak je vidět, autoři populárních párty her z Exploding Kittens se kromě vybuchujících kočiček začali zaměřovat také na jiné druhy živočichů. Vybírají si skutečně netradiční tvory, ať už je to losos, kreveta, medvěd, nebo třeba takový vombat, což je malé zavalité zvířátko s roztomilým kukučem. Není proto divu, že se právě vombati stali hlavními aktéry novinky z vydavatelství Blackfire. Souboj vombatů je další ulítlá desková hra na rozproudění hlasité zábavy s drobným edukativním prvkem. Proč však v této hře vombati staví stupňovité věže? Protože vyměšují krychličkovitý trus a z něj si budují malé pyramidky, čímž si označují teritorium. Inspirace je tedy zřejmá.

Souboj vombatů – obsah balení
Souboj vombatů – zadní strana
Souboj vombatů – úvodka

Vombatí válka!

Jako u všech her těchto známých vývojářů a jejich deskoherních recenzí, i Souboj vombatů sází na jednoduchost a rychlou akci. V objemném balení naleznete tři sady plastových dílků pro sestavení vombatích věží o šesti patrech, deset karet vombatů, šest přehledových karet, jednu bodovací kartu a dva bodovací žetony včetně českých pravidel. Hra je určena pro tři až šest hráčů od sedmi let a kolem čtvrt hodiny budete znát vítěze. Cílem hráčů, tedy alespoň většiny z nich, je postavit věže a získat tak body pro svůj tým. Souboj vombatů je sice kolektivní záležitost, ale minimálně jeden vždy bude stát na druhé straně barikády. Pokusíte se totiž snažení ostatních nenápadně kazit, aby vás nikdo neodhalil a v hlasování nevyhodil ze hry ještě před jejím koncem.

Než se pustíte do boje, sestavte základní šedé díly pro vztyčení věží, každému hráči rozdejte jednu přehledovou kartu a připravte si odpočet, aby po devadesáti vteřinách jakýmkoliv zvukem či alespoň vibracemi upozornil na konec časového limitu. Všichni totiž budete mít zavřené oči. Poté víko krabice položte na dosah všem a vložte do něj kolíky ve svislé poloze. Kolem nich náhodně rozmístěte veškeré plastové dílky. Před vůbec první hrou se doporučuje si nejprve stavění věží vyzkoušet nanečisto, abyste si vše alespoň trochu vštípili do hmatové paměti. Věž tvoří celkem šest dílků, od největšího po ten nejmenší. K rozeznání velikosti vám pomohou výstupky na bocích dílků, jejichž počet napovídá pozici. U stavění je povoleno komunikovat s ostatními hráči a vzájemně si pomáhat, ale musíte mít po celou dobu zakryté oči.

Souboj vombatů – karty

Po cvičném stavění si vezměte tolik karet základních vombatů, kolik vás sedí u stolu, přičemž jedna karta bude ničemný vombat. Ve hře existují ještě další vombatí role, ale ty využijte v případě, že si chcete hru trochu ztížit nebo vás hraje pět a více. Karty vombatů posléze zamíchejte a každému hráči přidělte lícem dolů jednu, která nebude ostatním odtajněna až do konce hry. Je velice žádoucí, především pro ničemného vombata, o své roli lhát a předstírat mírumilovnou povahu. Souboj vombatů je trochu o přetvářce, trochu o strategii, trochu o štěstí a trochu o pohotovém vymýšlení těch správných výmluv, protože můžete beztrestně lhát.

Do boje!

Jakmile každý z hráčů bude znát svou roli, jednou rukou si zakryjte oči, spusťte odpočet a všichni najednou se s pomocí druhé volné ruky pokusíte poskládat dílky věže ve správném pořadí. Zlý tým naopak sabotuje tím, že špatně radí, nenápadně schovává, přehazuje a odendává dílky věží, křičí tak nahlas, aby se ostatní nedostali ke slovu, a tak dále. Je to pouze na vás, jak s rolí zlého kazisvěta naložíte. Je však několik pravidel, kterých byste se měli držet, zlého vombata nevyjímaje. Za dobu stavění nesmíte otevřít oči, používat více než jednu ruku nebo dílky věží vyhazovat mimo víko krabice. Naopak se smíte mezi sebou radit, dílky ukrývat v rukou nebo už hotovou věž chránit před sabotáží vlastním tělem… tedy rovněž rukou.

Po vypršení časomíry se všichni podívají na výsledek a jde se na přidělování bodů, v čemž vám pomohou přehledové karty. Jednoduše, čím více věží je sestaveno ve správném pořadí, tím více bodů získává hodný tým. Naopak zlý tým zaskóruje o to víc, podařilo-li se mu pořádně škodit. Na konci kola body putují pouze na jednu stranu. Dle výsledku se posouvá bodovací žeton na příslušné místo bodovací karty. Nyní je načase hlasovat o tom, kdo si myslíte, že je zlý vombat. Své podezření diskutujte s ostatními. Zlý vombat musí hledat výmluvy a snažit se vinu shodit na ostatní. Pokud při hlasování více než polovina zúčastněných hráčů ukáže na něj, je ze zbytku hry vyřazen. Smí se pouze dívat nebo radit, ale už nesmí jakkoliv zasahovat. Pokud nadpoloviční většina nikoho neodhlasuje nebo dojde ke shodě, nikdo nevypadává. I když se vám podaří škůdce vyřadit, stále nemá hodný tým vyhráno. Nastavte časomíru na dalších devadesát vteřin a pusťte se do celého procesu znovu. Kdo si ukořistí celkem tři body, stává se vítězem partie. Souboj vombatů lze několika způsoby ztížit a okořenit, aby byla partie zajímavější například tím, že použijete další vombatí role.

Souboj vombatů – věže
Souboj vombatů – nechť boje započnou
Souboj vombatů – insert
Souboj vombatů – Mortal vombat

Jednoruký, zmatený a bystrozraký

Souboj vombatů je další bláznivá párty hra, která rozhodně dělá čest svým tvůrcům. Mladší hráči si hravou formou mohou potrénovat hmatové i prostorové vnímání. Našla jsem však několik detailů, které maličko snižují finální hodnocení. Asi nejvýraznější nedostatek je víko krabice. Většinou si u her od Exploding Kittens stěžuji, že balení je zbytečně veliké, ale světe, div se, tentokrát to bude přesný opak. Souboj vombatů by si zasloužil buďto větší balení, a ne proto, že by se do něj obsah nevešel, nebo jiný způsob, jak veškeré stavební dílky uchovat ve vymezeném sektoru. Jde o to, že víko krabice je tak akorát veliké pro rozprostření herních součástek a už ve třech hráčích se poměrně perete o místo. Nedokážu si představit, jaký by to byl zmatek, kdybyste se do boje vrhli v plném počtu, protože v takovém případě se musíte doslova pomlátit mezi sebou. Dostane se vám tolik fyzického kontaktu, kolik jste neměli za celý rok.

Při hraní je zábava škodit ostatním a nabádat je ke špatnému výsledku, ale upřímně jsem se pobavila daleko více, když jsem přihlížela hře ostatních. Sledovat vombatí válku naživo, když se slepí hráči perou o jeden dílek, o kterém si myslí, že je ten jediný správný, a přitom nemá ani jeden pravdu, je k popukání. Zároveň víte nebo alespoň odtušíte, kdo je impostor, a tak se i nadále bavíte nad jeho výmluvami, aby ze sebe shodil podezření. Souboj vombatů je taková deskoherní verze Among Us. Ano, nemohla jsem si tuto referenci odpustit. Promiňte mi.

Na konec chci pochválit vizuální zpracování, které je opět na jedničku. Ilustrace jsou roztomilé a zároveň vtipné. Dílky věží jsou lehké a boční výstupky dobře pomáhají se poslepu orientovat v jejich velikostech. Při prvním pokusu věž sestavit se vám to může zdát jako nelehký úkol, ale stačí pár her a hned se vám to dostane pod kůži. Vše krásně pasuje do prostorného plastového insertu, jenž veškeré díly a herní součástky udrží na tom správném místě i při větší manipulaci s balením.

Souboj vombatů je svižnou párty hrou s originálním tématem i náplní. Zatímco hodní vombati staví stupňovité věže, ti zlí se jim pokouší nenápadně škodit. Bez zraku se musíte spoléhat pouze na svůj hmat a prostorovou orientaci. Zároveň do partie přichází lest, klamy, výmluvy i lži, abyste se co nejdéle udrželi ve hře. Pokud budete sabotovat věže až moc nápadně, kolektiv vás za to náležitě potrestá.

• rozkošné vizuální zpracování
  • interakce mezi hráči
  • snadná pravidla