Spacebase Startopia - náhledovka

Spacebase Startopia – staň se velitelem vesmírné stanice

27. 6. 2021
Zdroj náhledu: Kalypso Media

Vývojářské studio Realmforge, které patří pod křídla Kalypso Media Group, je pro mnoho hráčů velmi známým a oblíbeným studiem. Tito vývojáři se proslavili především úspěšnou sérii Dungeons a v poslední době také tvorbou dodatečného obsahu pro nejnovější díl budovatelské a diktátorské strategie Tropico 6. Dnes se podíváme na jejich poslední počin Spacebase Startopia, jenž není nic jiného než pokračování a tak trochu i remake původní hry Startopia z roku 2001. Zajímat nás jako vždy bude, zda se hra povedla a jestli si dokáže v tomto případě ospravedlnit i cenovku 39,99 eur, za kterou se tento titul na Steamu oficiálně prodává.

Útočiště pro emzáky

Ve hře Spacebase Startopia se vžijete do role velitele vesmírné stanice, jehož úkolem je vybudovat rozsáhlou vesmírnou stanici, která bude sloužit jako útočiště pro vaše hosty. Vaši návštěvníci ale nebudou obyčejní lidé, nýbrž různé mimozemské civilizace, jež u vás budou hledat pomoc či jen běžné odreagování po náročné cestě vesmírem. Povinností vás, jako velitele, je všechny potřeby mimozemských hostů naplnit a stát se tou nejlepší vesmírnou stanicí široko daleko.

Aktivit a služeb, co budou vaši vesmírní návštěvníci vyžadovat, je hned několik. Zatímco někteří přiletí na vaši stanici kvůli akutní lékařské pomoci, jiní zase chtějí jen trochu klidu v relaxačních koupelích či se rozšoupnout v nějakých těch hazardních hrách. Nechybí zde však ani možnost takové mimozemské diskotéky nebo restaurace, kde se návštěvníci mohou dobře najíst a napít. Kromě výše zmíněného toho hra nabízí o mnoho více a je jen na vás, do jaké míry a s jakou krásou vaše útočiště vyzdobíte. Od kvality služeb se samozřejmě odvíjí i popularita a taktéž hodnocení vaší stanice, jelikož i mimozemšťané jsou velmi vybíraví. Pokud jim na vaší vesmírné stanici něco chybí, dají vám to rázným způsobem vědět ve veřejně dostupné recenzi.

Stavění je hra

Vaše vesmírná stanice je opravdu velký a rozsáhlý komplex, který se skládá z celkem tří samostatných částí. V první části, jež nese označení Sub Deck (v češtině podpalubí), stavíte ty nejkritičtější a základní potřeby, jako zmíněnou nemocnici, čističku vzduchu, relaxační koupele, ale i skládku odpadků či vesmírnou policii pro udržení pořádku a respektu na stanici. V druhé části naleznete Fun Deck, což není nic jiného než oddělení se zábavou, kde si vaší mimozemští návštěvníci mohou zatančit na místní diskotéce, dát si chutné jídlo ve vámi postaveném občerstvení nebo si jen jednoduše odpočinout v malém hotýlku. Poslední a i zde docela důležitou částí je Bio Deck, pod jejímž názvem se v překladu ukrývá taková zahrádka a v níž pěstujete různé rostliny, které následně sklízíte. Pěstování rostlin na vaší stanici je značně důležitá věc, jelikož díky němu získáváte cenné zásoby, bez kterých by nebylo ve vašich silách provozovat nemocnici či obstarávat pro vaše návštěvníky životodárné jídlo.

Co se týče samotného stavění, to je ve hře Spacebase Startopia velmi intuitivní a zábavné. Na výběr máte hned z několika možností, přičemž hra cílí jak na pokročilé hráče budovatelských strategií, tak i na absolutní nováčky žánru. V prvním případě si svoji budoucí nemocnici či relaxační koupele můžete navrhnout kompletně sami a díky přítomnosti několika doplňků vám nikdo nebrání popustit uzdu vaší fantazie. Druhý způsob, který ocení především prázdninoví hráči nebo ti, co svou pozornost upoutají primárně na hlavní mise, vám nabídne šablony předem naprogramované samotnými vývojáři. Nemusíte tak řešit, kam umístit dveře či čekárnu pro pacienty. Na výběr máte taktéž z několika velikostí, a je tak jen na vás, zda raději postavíte jednu velkou nemocnici, nebo dáte přednost dvěma menším. Každá sekce má jen omezený počet místa na stavbu, což hráče rozhodně nejednou přinutí při návrhu stavby přemýšlet.

Pokud by přece jen na vaši kreativitu místo nestačilo, lze každou část vesmírné stanice za určité množství energie rozšířit. Když už jsme u té energie, tak ta slouží ve hře jako oficiální platidlo a na jejím množství samozřejmě závisí to, co si budete moci ve vaší vesmírné stanici dovolit postavit. Každá stavba něco stojí a vždy budete muset svoje plány rozvrhnout tak, abyste se náhodou nedostali do bodu, kdy vám energie dojde a vy zůstanete i bez té základní infrastruktury. Při každé misi je potřeba nejprve přemýšlet, do čeho zainvestovat jako první a co naopak na vaše inženýry chvíli počká. Energii lze však většinou velmi snadno získat od vašich návštěvníků a pokud jim poskytnete kvalitní služby, nemůže se vám stát, že byste nebyli schopni vaši vesmírnou stanici ufinancovat.

Bez příslušného personálu to nejde

Neméně důležitým aspektem ve hře Spacebase Startopia je najímání zaměstnanců pro vaši infrastrukturu. Každá rasa zvládne něco jiného a zatímco jeden mimozemšťan je skvělým doktorem, druhý si zase velmi dobře rozumí s odpadky. Každého zaměstnance musíte samozřejmě jako v reálném životě finančně ohodnotit a pokud jsou jeho výkony slibné, titul nabízí i možnost vaše pracovníky po nějakém čase povýšit. To na jednu stranu stojí více vašich prostředků, díky tomu ale na druhou stranu získáte od daného zaměstnance lepší produktivitu, což vám v konečném důsledku může nebývale pomoci. I vaši zaměstnanci mají však stejně jako hosté určité potřeby a pokud jim je nedodáte, budou značně nespokojeni. Kvůli tomu se jejich výkonnost může rapidním způsobem snížit a vám může tento stav ublížit.

Náplň misí je strohá

Spacebase Startopia obsahuje celkem deset misí, přičemž každá mise vám pomocí scénáře představí určité možnosti a funkce vaší základny. Ze začátku jsou mise hodně jednoduché a první půlku hru strávíte jen poznáváním inovací a nových funkcí vaší stanice. Pravá zábava začíná až v druhé půlce, kdy se tyto možnosti navzájem prolínají. Zde bohužel narážím i na můj první problém, který se hrou mám. První čtyři, pět misí jsem jen poznával všechny funkce základny a byť mi tahle část přišla spíše jako složitější tutoriál, nebyla ani nikterak zábavná, jelikož mě nenutila za celou dobu nějak složitěji přemýšlet. Prostě jsem jen postavil to, co po mně hra vyžadovala, a dále jen čekal, až se určitý úkol splní, V průběhu času jsem zvládl i přípravu kávy, aniž bych musel u hry celou dobu sedět.

Nováčci budovatelských strategií budou jistě za přátelštější přístup vděční, bohužel veteránům série zde hrozí spíše zklamání a dovolím si říci, že až frustrace. Druhá půlka tento problém trošku eliminuje, bohužel to ale nestačí na to, aby si pokročilí hráči titul užili a ospravedlnili si tím i docela vysokou cenovku. Díky tomu je také možné titul velmi rychle dohrát a pokud se někde složitě nezaseknete, budete mít za 10 až 12 hodin hotovo.

Herní dobu částečně zachraňuje přítomnost volné hry, kde nebudete žádným způsobem omezováni předem danými scénáři a prostě si zde postavíte svoji základnu snů, jak chcete. Hra taktéž obsahuje i kooperační multiplayer, takže ke zvelebení vaší vesmírné stanice můžete pozvat i někoho z řad vašich kamarádů.

Vizuální stránka neurazí

Samotné vizuální zpracování působí příjemným dojmem a byť se nacházíte ve stále stejné stanici, kde jsou jen tři různé části, na výsledném dojmu mi to vůbec neubíralo a grafickou stránku můžu v tomto případě považovat za povedenou. Povedeně působí i některé humorné animace, kdy se například robotický odpadkový koš při přeplnění chodí vyzvracet do místního recyklačního centra. Za toto musím vývojářům dát jednoznačný palec nahoru, jelikož humoru si ve hře Spacebase Startopia užijete dosyta. To všechno je doplněno také velmi kvalitním a chytlavým hudebním doprovodem. Co také neurazí, je samotná optimalizace, a i když se můžete občas setkat s drobnými propady snímků, děje se tak většinou jen při přeplněné vesmírné stanici s několika stovkami návštěvníků. Nejedná se však o nic hrozného a i tato drobná zaškobrtnutí dokážete v tomto případě překousnout.

Spacebase Startopia je více než dobrým titulem, v němž se vžijete do role velitele vesmírné stanice. Vaším úkolem pak nebude nic jiného než zajistit všechny potřeby vašich návštěvníků. Na hře musíme jednoznačně vyzdvihnout rozsáhlý management, kde si musíte hlídat vše, od potřeb vašich hostů až po spokojenost vašich zaměstnanců. Pochválit taktéž musíme líbivou grafiku doplněnou o skvělý soundtrack a nesmíme zapomenout ani na humorně laděnou atmosféru. Titul trochu zabijí příliš jednoduchá kampaň, kterou lze bez větší výzvy jednoduše projít za pár hodin, a taky vyšší cenovka, která dle nás úplně neodpovídá kvalitě, již titul nabízí. I přesto si však Spacebase Startopia najde mnoho svých fanoušků a pokud dokážete překousnout vyšší cenovku a ke hraní si přizvete i nějakého kamaráda, může vás titul na pár dlouhých večerů zabavit.

• rozsáhlý a skvěle zpracovaný management
  • líbivá grafika a skvělý soundtrack
  • humorně laděná atmosféra