Úvod

Spirit of the Island – pohádkový survival

10. 10. 2022

Kdo by nechtěl mít vlastní ostrov? Nebo alespoň strávit na něm příjemné chvilky dovolené? No a pokud po takovém zážitku toužíte a nemůžete si ho dovolit, můžete takové dobrodružství prožít skrz hru Spirit of the Island od vývojářů ze studia 1M Bits Horde. Zjistíte, že život na ostrově není tak jednoduchý, jak se může zdát, a spousta věcí vám dá zabrat. V roztomilém 3D kabátku se pokusíte vybudovat vaše sídlo, sbírat nejrůznější poklady, přilákat co nejvíce turistů a hlavně se dozvědět pravdu o vašem příběhu. Musíme upozornit, že hra je v době recenzování stále v předběžném přístupu.

Zpátky na začátku

Zpočátku vás děj vrhne na pláž vašeho rodného ostrova, kde vám je předveden krátký tutoriál. Ten je však velmi stručný. Jste uvedeni do základních pohybových mechanik, zacházení s nástroji a jemného přehledu našich schopností. Na zbytek musíte už přijít metodou pokus–omyl. Hráč sice dostane úkol typu Najděte čtyři kusy zeminy, ale kde k tomu seženete nástroj a jak dál s hlínou pracovat, se musíte dovtípit sami. A tak je to se vším. Sice víte, že byste měli hospodařit tak, abyste se najedli i přes zimu, kdy nic nevyroste, ale na to většinou přijdete, až když je pozdě.

Podobně to funguje například s hospodařením. Chcete si pořídit slepice. Nejdřív na ně ale potřebujete kurník. Abyste ho mohli postavit, potřebujete součástky ze stroje, který ještě nemáte. Vyrobíte si tedy první stroj, potom do něj seženete suroviny a pak ze zpracovaných surovin můžete teprve postavit kurník. Jenže když už máte bidýlko pro slepice, musíte pro ně ještě vypěstovat krmivo a nasbírat vodu. Pokud jste zajistili základní potřeby, je třeba za slepičku ještě zaplatit. Musíte tedy ještě nasbírat cennosti, které nepotřebujete, nebo plnit úkoly, a až pak teprve můžete mít konečně slepičku. Na začátku jste tedy frustrovaní z nedostatku informací, které jste dostali, a některé hráče mohou nejasnosti odradit. Pokud se však hlouběji ponoříte do herních mechanik, může se jednat o velice zábavný titul.

Ostrovani, piráti a rybáři

Na ostrově nejste vyplaveni sami. Kromě vás tu najdete i jiné obyvatele různých zaměstnání, jako třeba učitele, zelináře, opraváře nebo rybáře. Se všemi z nich můžete interagovat a tím si zlepšit reputaci na ostrově. Někteří vám budou rozdávat úkoly, díky kterým si přivyděláte, anebo získáte hmotnou odměnu. A v poslední řadě tu máte ještě ty, se kterými obchodujete, jako je už zmiňovaný zelinář nebo pirát. Vy se však budete pohybovat převážně ve vaší části ostrova, kde si můžete pěstovat rostliny, chovat zvířata a stavět vylepšení pro svůj domov. Dále je potřeba, jako v každém survivalu, sehnat suroviny pro stavbu. To znamená, že budete těžit a těžit. Z této práce budete tak unavení, že budete jenom spát a jíst. Máte ale štěstí, že surovin nepotřebujete mnoho, a tak se vydání za nimi neprotáhne na několik hodin hraní, ale zabere vám to jen malou chvilku.

Příběh, který má nedostatky

I když je titul pořád v předběžném přístupu, z příběhu zde najdete jen minimum. Zpočátku vám je jednou starší ostrovankou zadán úkol hlavního příběhu, který však sami nevíte, jak máte dokončit. Jak už jsme zmínili výše, abyste se dostali k cílovému kroku, je potřeba podniknout mnoho menších úkolů předtím. I když tato zadání splníte, pořád nevíte, jestli jste na správné cestě, jelikož zde máte jen cíl, a jak se k němu máte dostat, na to už musíte přijít sami. Frustrující poté může být zjištění, že jste dělali spoustu zbytečných věcí okolo, ale ani jste nemuseli, jelikož řešení se skrývalo úplně na druhé straně mapy.

Velmi pěkný vzhled

I přes výše uvedené nedostatky si dovolíme tvrdit, že je Spirit of the Island velice zábavným počinem, který vám nabídne nespočet hodin zábavy. Pokud máte celkově rádi survivalovky a objevování světa, přijdete si zde na své. Roztomilá grafika tak připomíná hru Animal Crossing a herním stylem spíše Stardew Valley.

Musíme tedy herní design velice pochválit a věříme, že si vývojáři s hrou dali velký kus práce, jelikož je příjemná, až téměř dětská. To jí dodává své kouzlo a při hraní tak máte pěkný pocit. Hratelnost není nijak náročná a zvládne ji naprosto každý. Velkým plusem u této hry je režim co-op, tudíž vlastně nemusíte hrát sami a výzvu k přežití plníte se svým parťákem, což přináší mnohem více zábavy. Co se týče zvuků, může vám neustále opakující se melodie lézt na mozek. My jsme ji proto během hraní ztišili na minimum a do pozadí jsme si pustili něco, co více lahodilo našim uším.

Vyplatí se vám hra za takovou cenu?

Jako první věc musíme hned zopakovat, že hra je neustále v předběžném přístupu a na odstranění nedostatků se stále pracuje. Absence podrobnějšího vysvětlení může být pro hráče velmi frustrující. Náročnost zadaných úkolů je nepřiměřená a jejich plnění vyžaduje mnoho času. Na druhou stranu, pokud rádi objevujete světy a chcete si na vše přijít sami, je hra pro vás jako stvořená. Pokud máte raději, když vás hra vodí za ruku, nezoufejte – jakmile věnujete hraní několik hodin času, chytne vás tak jako tak. Skvělý design je příjemným podkresem hry, která na nás působí jako ta klidnější survivalovka, v níž se nesnažíte přežít za každou cenu, ale kde si spíše odpočinete.

Spirit of the Island se jeví jako oddechový survival, ve kterém můžete žít klidný život na ostrově a prozkoumávat tajuplný příběh. Kvůli absenci tutoriálu však může být velmi frustrující. Klady zde stále převyšují zápory, ale kvůli vysoké ceně doporučujeme hru koupit ve slevě nebo až vyjde v plné verzi.

• příjemná grafika
  • objevování světa
  • zábavný gameplay
  • pro nedostatek vysvětlivek může být hra frustrující
  • špatně nastavené úkoly
  • občasné bugy
  • vysoká cena
  • Datum vydání 17.08.2022
  • 0.0

Anežka Ebrová

Anežka je hráčka již od dětských let. Její vášeň propukla již na základní škole díky školním počítačům, kde ztrácela pojem o časoprostoru. Mezi její první herní lásky patří série Half-Life. No a jak se říká, stará láska nerezaví. Hry od Valve prostě zbožňuje stejně jako střílečky a skákačky. Mezi její další koníčky patří hlavně sport, cestování, knihy a deskovky. Avšak její láskou zůstávají vždy hry, stejně jako pivo - tanková Plzeň 12° středně vychlazená.