Spy x Family 1 – úvodka

Spy x Family 1 – recenze

7. 6. 2022

Nejlepší agent ve svém oboru, a teď se skutečně nebavíme o 007, se bude muset postavit dosud nejtěžší výzvě. Úspěch jeho mise totiž závisí na světovém míru v nelehké době, kdy mezi sebou země vedou informační válku! Kdekoho by taková zodpovědnost tížící jeho bedra dostala do kolen, ale agent Soumrak se mise s kódovým označením „Puštík“ hodlá zhostit jako profesionál, kterým bezesporu je. Jak to ovšem dopadne, když si nenapravitelný sólista bude muset jako krytí obstarat dítě společně s manželkou a dohromady tvořit naprosto ideální a harmonickou rodinku? Jak se Soumrak vypořádá s tím, že se bude muset spolehnout na někoho dalšího? Spy x Family, díl první, nás zasvětí do celé této prekérní šlamastiky, kde každý člen rodiny má svá vlastní tajemství.

Svět:

Tacuja Endó
Tacuja Endó
Crew
Spy x Family
Michala Kropáčková
216
brožovaná
srpen 2021
9788076790384

Zdroj: Crew

Taková (ne)normální rodinka

Soumrak je vyslán na území znepřátelené země Ostania, aby se zde dostal blíže ke svému cíli, předsedovi strany Národní jednoty, Donovanovi Desmondovi, jehož působení ohrožuje mír mezi Východem (Ostania) a Západem (Westalis). Bohužel se tento muž účastní pouze společenských akcí, které pořádá elitní akademie Eden, již navštěvuje jeho syn. Soumrak tedy nemá jinou možnost než si obstarat dost chytré a jedinečné dítě ve vhodném věku k tomu, aby zvládlo náročné přijímací zkoušky na prestižní školu.

Mise 001: obstarat si dítě

Loid Forger (krycí jméno Soumraka) si v sirotčinci vyhlédne Anyu jakožto jediné dítě, které umí číst a psát. Chudák Loid ovšem ještě ani netuší, jak tato mise bude náročná. Jakkoliv se před Anyou snaží chovat nenápadně a udržet si tak svou špionskou identitu v tajnosti, Anya se hned v prvních vteřinách dostane do obrazu. Dívka je totiž telepatka a dokáže číst myšlenky každého člověka, což ovšem ani ona sama nemůže svému novému adoptivnímu otci prozradit ve strachu z toho, že by ji zavrhl. Protože je jejím oblíbeným animákem právě špionský příběh, ihned zatouží po vzrušení a samozřejmě blízkém člověku, který jí tak chybí. Anya si tedy je moc dobře vědoma, že je Loid špion a že její úspěch ve škole zároveň závisí na úspěchu jeho mise. S trochou pomoci různých známostí Anya úspěšně projde prvním testem akademie Eden, ale na oslavy je ještě příliš brzy. Druhé kolo totiž prověří také samotné rodiče skrze pohovor. Před Loidem je tedy další překážka, potřebuje manželku.

Loid Forger, povolání: psychiatr, skutečná identita: špion

Anya Forger, pokusný subjekt 007, skutečná identita: telepatka

Mise 002: obstarat si manželku

Ač se Loid snaží hledat si vhodnou ženu s dobrými mravy a slušným vystupováním, jeho vysněná mu do života přijde zcela náhodou. Po setkání s Yor společně uzavřou oboustranně výhodnou dohodu, kdy bude Yor hrát svědomitou manželku při pohovoru na akademii a Loid se zároveň bude tvářit jako milující manžel proto, aby si o ni její bratr nedělal starosti. Oh, jen tak mimochodem, Yor je ve skutečnosti zabiják s krycím jménem Trnová princezna, kdybych se vám o tom zapomněla zmínit. Takže si to shrňme, Loid je superšpion, Yor je profesionální nájemná vražedkyně a Anya je jediná v celé této (ne)normální rodince, která je naprosto v obraze, ale nemůže nic říct, protože by tím prozradila sebe sama. Yor Forger, povolání: úřednice, skutečná identita: nájemný zabiják

Zdroj: Crew

To si mám za sedm dní pořídit dítě?

Spy x Family 1 je jakožto otevírací díl plný humoru. Postupně se od Soumraka seznamujeme s hlavními postavami celého příběhu a zároveň poznáváme jejich druhou tvář. Každý z nich se snaží předstírat, že na něm není nic neobvyklého, ale přitom vedou dvojí život. Všichni zkrátka měli své vlastní důvody, proč se stali členy této falešné rodiny. Vtip spočívá v tom, že i přes očividné náznaky jejich schopností se všichni tváří jakoby nic. Tato naoko sestavená rodinka se dala dohromady kvůli sobeckým pocitům každého z nich, ale už v prvním díle můžeme spatřit náznaky citů, které se mezi nimi neustále prohlubují. Sledovat osobnostní růst našich hrdinů je na jednu stranu úsměvné, ale i neskonale inspirující.

Soumrak, dříve perfektní ve všech ohledech, najednou na vlastní kůži pozná naprosto nelogické a nepředvídatelné dětské chování, které by nikdy ani s manuálem nerozluštil. Ke své dcerce se zpočátku staví negativně s pouhým úmyslem využít ji a následně odložit zpět do sirotčince – upřímně se divím, že na něj sousedé nezavolali sociálku – ale začne se jí postupně otevírat. Stejně tak Yor, jejíž dvě tváře (úřednice vs zabiják) jsou asi nejvíce rozdílné, od naprosto natvrdlé a místy až hloupé mladé ženy k sebevědomé a chladné vražedkyni. I ona si samozřejmě začne také uvědomovat sílu vznikajících pout. Anya je již od začátku hnána touhou po vzrušení, ale převážně po rodině. Ještě jsem však v samotném začátku, takže se skutečně těším na to, co nám další díly přinesou za nové dobrodružství a kam až se vztah mamky, taťky a dcery nakonec propracuje.

„Každý máme část sebe, kterou nechceme ukázat ostatním. Ani milencům, ani přátelům, ani rodině. Za úsměvy a falší skrýváme, co si myslíme a kdo jsme. Svět je tak alespoň dočasně v harmonii.“

„Jste hrdinové ve stínech. Činy vás a ostatních agentů zůstávají světu skryté. Nikdy za ně nedostanete ocenění a vaše jména se neobjeví v novinách. Přesto nezapomeňte, že na vaší oběti závisí „běžné životy“ ostatních lidí.“

Velmi elegantní!

Manga Spy x Family 1 vás bravurně uvede do zápletky a autor Tancuja Endó je zároveň i tím, kdo stojí za samotnou kresbou. Scény se plynule střídají z klidných pasáží po akčnější sekvence, kterým nechybí dynamická šrafura k navození pohybu. Čtenář z kreseb přímo vycítí emoce a dokáže si němé kresby spojit s tóny hlasu a dalšími zvuky, jako je například výkřik, pláč, údiv apod. To zapříčiní, že se do příběhu ihned vžijete a nebudete se jej chtít pustit až do chvíle, než se objevíte na poslední stránce. Mimika postav je vykreslena do detailů, stejně tak jako prostředí.

Možná jedinou výtkou je můj osobní pocit toho, že příběhově se autor snaží kamsi moc spěchat. Mezi každou z pěti kapitol je vždy nějaký časový poskok, který mě jakožto čtenáře také zajímá, ale není zde vůbec ztvárněn. Autor si připravil píseček tohoto skvostného příběhu skutečně skvěle, proto mě trochu mrzí, že se z něj nesnaží vyždímat o kousek více, ale snad se toho dočkáme v dalších pokračováních.

Spy x Family 1 je skvělým otevíracím dílem série, v němž se poukazuje také na to, že každý člověk má svou druhou tvář a tajemství, které nechce ukazovat ani před těmi nejbližšími. Je úsměvné sledovat, jak si nejlepší westalisský agent neví rady s rolí otce, když jeho dosavadní život čítá jeden úspěch za druhým. Z příběhu si mnozí mohou vzít ponaučení, zasmát se nad humornými pasážemi, nadchnout se při akčních scénách a ze všeho nejvíce si užít zajímavý příběh o takové (ne)normální rodince.

• dynamická kresba
  • tři v jednom (akce, humor, emoce)
  • osobnostní růst postav