Star Dynasties

Star Dynasties – hra chce být Dunou, ale není

8. 12. 2022
Zdroj náhledu: IGDB.com

Když vývojáři z Pawley Games s vydavatelstvím Iceberg Interactive chtěli vytvořit jednoduchou hru, která by se zaměřila na mezinárodní hvězdný systém plný intrik, řekli si: „Uděláme vlastní vesmírnou Dunu.“ Bohužel nevychytali spoustu věcí, protože nechtěli jen napodobovat, ale i překonávat, a to se jim ne vždycky povedlo. Ostatně stále jsem nepochopil kritický systém cti. Hra je tak laciná vesmírná telenovela, a taková bude i recenze, protože ani Timothée Chalamet se Zendayou by si Star Dynasties neužili.

Vítejte ve vesmíru, protože na válčení na Zemi je pozdě

Země je zničena. Lidstvo je ve vesmíru a nastal čas, aby byla do temného věku uvržena celá galaxie. Století od zničení Země se lidské kolonie stabilizovaly v jednoduchou feudální společnost, která stále není poučená z toho, jak dopadla modrá planeta. Naštěstí má lidstvo artefakty, které používá k přežití, jenže každý rod má jiný, takže není nic lepšího, než aby se aristokraté mezi sebou vyhlazovali (prostě Duna).

Vy jste vůdce jedné z těchto frakcí a musíte zajistit prosperitu a přežití své dynastie. Vaším úkolem je rozšiřovat své impérium, shromažďovat vaše neukázněné vazaly (tady je přechod do Hry o trůny), budovat nová důležitá politická spojenectví a intrikovat proti vašim nepřátelům. Děláte to z jednoho prostého důvodu, abyste se stali hlavní silou celé galaxie.

Já tento scénář nechci nějak hanit, ale celý příběh a pointa hry je jedno velké klišé. Tvůrci se neuvěřitelně chtějí svézt na vlně úspěšného filmu Duna, u kterého se, doufejme, velice brzy dočkáme pokračování. Jinak to ničím neohromí, protože je toto téma už dneska velice přesycené a k nalezení snad na každém rohu.

Zdroj: Pawley Games

Star Dynasties je jako Crusader Kings III, ale jiné

Celá hratelnost je převzatá z Crusader Kings III. Jste hlava rodu, máte své území, šéfujete své rodině a kontrolujete svou planetu a vazaly v celé říši. Hra je rozdělena na tahy a všechny akce se točí kolem hlavní postavy a rady poradců. Je tu určitá síť intrik, která představuje hlavní lákadlo celé hry. Jste postaveni do role někoho, kdo musí stále bojovat, vítězit a smířit se s tím, že neúspěch je jen další součást života.

Na rozdíl od Crusader Kings ale Star Dynasties přinesly zajímavý bojový systém. Celou dobu musíte úkolovat své vazaly, aby vám propůjčovali jejich vojáky, resp. vesmírné lodě, do boje. Jenomže to není jednoduché, protože vaši nepřátelé vědí skoro vždy (z nějakého neznámého důvodu), co děláte. Jakmile začnete připravovat útok, oni se připravují na obranu.

Co se týká finálních bojů, nazval bych to chaosem. Celá hra je postavená na skoro nekonečném čtení a studování výhod a nevýhod. Star Dynasties vás nutí neuvěřitelně přemýšlet a taktizovat. Na stranu druhou, většina se rozhodne na bojišti a vy se nemusíte trápit tím, že by vám nepřítel utekl a utvořil novou armádu někde jinde.

Všemu pomáhá velice propracovaný systém postav. Každá z nich má svoje vlastní hodnocení, ve kterém můžete vidět, jak se bude chovat a čím může být ovlivněna. Například přijmete nepřátelského vazala za svého, včetně jeho armády. Tím však naštvete celý zbytek galaxie, protože vy jste posílili a nepřítel ztratil. V principu jednoduché, ale následků a dění kolem je mnoho.

Zdroj: Pawley Games

Bez cizího jazyka si neškrtnete, ale alespoň se pokocháte

Pokud neovládáte angličtinu, nemá pro vás smysl se hru ani pokoušet hrát. Star Dynasties je o čtení a porozumění textu. Musíte přemýšlet dopředu, taktizovat a neustále číst, co, kde, jak, s kým, po čem, přes co, u koho. Pokud nejste zdatný angličtinář, snadno se budete v detailech ztrácet v textu nebo si něco špatně přeložíte a rozhodnutí vás může stát v nejhorším celou hru, ne pouze jeden herní moment.

Přesto se ale dá Star Dynasties dohrát do velice příjemných pěti hodin, pokud tedy víte přesně, co děláte. Já jsem se první hru protrápil jednou tragédií za druhou, takže mých sedm hodin, než jsem rezignoval na hromadu hloupých rozhodnutí, mě přivedlo k novému rozehrání. To je současně na hře i to skvělé. Pochopíte-li, jak funguje, můžete si dovolit skoro vše – problém je, že chvíli trvá, než mechanismům řádně porozumíte.

Jestli něco mohu pochválit, je to přehlednost. Vše je v barvičkách a vy se nemusíte bát, že byste něco přehlédli. Velkou předností je i systém popisků, který je barvitostí nenásilný, a přesto si udržuje určitou přehlednost. Tabulky srovnávání postav jsou navíc tabulky v jednoduchém slova smyslu, nikoliv složité přetažené excelové vzorce. Skvěle ilustrované jsou i postavy, jež jsou namalované jako malé portréty.

Zdroj: Pawley Games

Star Dynasties je vesmírná úprava Crusader Kings III inspirovaná Dunou. Nic více, nic méně. Postrádám originalitu, kterou by toto téma mohlo mít. Na stranu druhou, jakmile pochopíte systém, čeká vás skvělá tahová strategie, kterou si budete moci užít do sytosti. Bohužel chvíli trvá, než jí porozumíte, především pokud nemáte nějaký kvalitní jazykový základ. Můžete se alespoň pokochat tím, jak krásně bude vypadat budoucnost lidstva ve vesmíru.

• přehlednost celé hry
  • kvalitní ilustrace
  • jednoduché na ovládání (jakmile ho pochopíte)