STORY OF SEASONS A Wonderful Life

STORY OF SEASONS: A Wonderful Life – spořádaný život na farmě

5. 7. 2023
Zdroj náhledu: IGDB.com

V Zapomenutém údolí by chtěl žít snad každý, včetně mě. Jedná se o pohodové místo, kde kdysi dávno váš herní otec se svým kamarádem vedli farmu, jež nyní přechází na vás. Budete žít jejich sen pořádně? Starejte se o zvířátka, jezděte na koni, hledejte artefakty, pěstujte ovoce a zeleninu, a to nejlepší, třeste banány z banánovníku. STORY OF SEASONS: A Wonderful Life od Marvelous Inc. je předělávka kultovní klasiky Harvest Moon: A Wonderful Life a tam, kde vývojáři spoustu věci vychytali, jich zase pár museli pokazit. Nicméně vám počin prakticky nahradí život, ostatně můžete si i najít svého vysněného partnera a založit s ním rodinu. Titul lze koupit na Steamu, ale pro fajnšmekry vychází také standardní a limitovaná krabicová edice.

Čauko, já jsem Jméno a přišel jsem si k vám hrát

Modernizaci hry jde vidět ihned při tvorbě vašeho avatara. Sada přizpůsobení vzhledu se táhne od těla a pohlaví až k zájmenům. Nic není vyloženě genderově dané. Myšleno tak, že chlapci mohou mít stejné účesy jako děvčata a naopak. Můžete zkombinovat jakýkoliv typ postav s čímkoliv, co vám možnosti hry dovolí. Tradiční problém může být pak vymyšlení jména. Zde přichází mé obvyklé doporučení: dejte si normální jméno, budete na něj koukat po celou dobu hraní, včetně každého dialogu, jenž se před vámi objeví. Následně už jde všechno z kopce.

Objevíte se ve Forgotten Valley neboli Zapomenutém údolí, přivítá vás „strýček“ Takakura, prakticky vám nic neřekne a zahájí tím váš farmářský život. Největším základem je pěstování zeleniny, kterou musíte nakoupit za peníze, jež utržíte z prodaných plodin. Na začátku naštěstí dostanete budget, tudíž jakmile se pustíte do farmaření, rychle můžete vydělávat. Titul běží na bázi čtyř ročních období a deseti herních dnů. Pěstovat se dá celoročně (v zimě hlavně brambory), tím pádem se nemusíte bát, že by vám někdy peníze došly.

Kromě toho s vámi začíná jedna roztomilá kravička, již musíte pojmenovat. Každé zvířátko od vás potřebuje jméno a nezáleží na tom, jestli se jedná o ovci, koníka, kravičku, nebo kuřata/slepice. Zde jsem pravidelně narážel, protože jak mám pojmenovat osm slepic? Nebudu lhát, Triss, Ciri, Fringilla a Francesca mi pokryly slepičky, stejně jako Yennefer krávu, ale když těch zvířátek máte na statku hodně, přijde mi to otravné.

STORY OF SEASONS: A Wonderful Life nabízí všechny možné druhy vztahů

Zatímco v původní hře jste si mohli vybrat jako partnera jen opačné pohlaví, remaster na to jde už moderní cestou. Titul vyloženě chce, abyste po prvním roce hraní měli někoho po boku na zbytek svého života a skončili jedním z místních nezadaných. Těch je naštěstí více, takže se nemusíte bát, že byste skončili s někým, s kým nechcete, mám zde však jedno ale.

Každý den děláte to samé, jen trošku jinak. Budíček je v 6:00 ráno, pohladíte kuřátka, seberete vajíčka, podojíte kravičku, zalejete, zasadíte nebo sklidíte úrodu, uložíte do prodejního boxu, a co nyní? Je 12:00, něco dělat musíte. Musíte vběhnout do Forgotten Valley a dělat si kamarády, poznávat se s místními atd. Můžete jít i rybařit, projít se po lese nebo vyjet na koníkovi do neznáma, ale je to stále málo.

Po prvním herním roce se totiž ukáže, s kým a jak jste ve Forgotten Valley vycházeli. Může se tak najednou stát, že vám u dveří stojí váš vysněný partner/partnerka a ptá se, jestli k nim cítíte to, co oni k vám. To, že jsou dostupné queer románky, mi nevadí. Mám problém s tím, že hra vás do nich nenápadně tlačí. Moje rada tak zní, vyberte si někoho, kdo je vám od prvního dne sympatický, a s ním se za každou cenu sbližte. Za rok si ho stejně vezmete, najednou máte na krku i caparta a začínáte kapitolu dva neboli rodinný život.

Dokola, dokola, dokola

Zatímco romance a pěstování rostlin či chování zvířátek zní skvěle, ovládání a hratelnost pokulhává. Jasně, můžete přeskočit plot, takže se nemusíte vztekat, že musíte procházet statkem, ale jinak jste v každodenní smyčce. O to je to horší ve chvíli, kdy upgradujete své nástroje. Není to ono, je to laciné a podivné. Nehledě na to, že jak jsem psal výše, veškeré farmaření máte skutečně do oběda hotové, a to i se základním vybavením! STORY OF SEASONS: A Wonderful Life se toto snaží obejít hledáním artefaktů, ale i to prostě časem přejde.

Srdcaři by nejspíš mohli celou dobu pracovat na poli se základní motykou, aby jim ten den nějak utekl. Jenže jsou tu dvě věci, míření a únava. Normálně by se dalo říct, že okopávání bude nějak automatizováno, především máte-li zasazeno. Občas se ale stane, že nechtěně místo zalití vykopnete už skoro vyrostlou květinu, a to jen kvůli trošku chaotičtějšímu přepínání na PC. Titul je uzpůsobenější ovladačům než klávesnici. Únava je pak ještě divnější, protože se čerpá jak kde. Kopete a zaléváte, unavíte se. Sázíte, nikoliv. Naštěstí když váš avatar omdlí únavou, za chvíli zase vstane ze třetiny odpočatý.

Graficky hra vyniká, je vsazeno na vylepšený vizuál její už skoro dvacet let staré předlohy. Je to čisté, krásné, romantické a nedá se zde najít nic špatného. Postavy jsou sympatické a vysílají neuvěřitelně pozitivní vibrace. Zvířátka jsou roztomilá, koník běhá sice lehce komicky, ale funkčně, a okolí Forgotten Valley je skutečně pohádkové. Není na co si stěžovat, jde jen o to, si to užít.

S hudbou jsem spíš smířený, hraje jedna píseň ve smyčce s pár změnami. Má navozovat klidnou a pohodovou atmosféru, ale já nabyl pocitu, že mě chce jenom naštvat. První hodinku příjemně baví, pak leze na nervy úctyhodně rychlým způsobem. Nehledě na to, že s farmařením ta hudba nemá vůbec nic společného, jen něco hraje a tečka.

STORY OF SEASONS: A Wonderful Life je pohodová hra. Jste farmář, jehož cílem je starat se o úrodu, zvířátka a svou rodinu. Popravdě jsem si ale nejvíc užil tvorbu avatara a výběr svého celoživotního partnera. Péče o kuřátka je sice super, ale když během pár dní děláte stále to samé dokola, je to vyčerpávající a únavné. Navíc to, že to dobře vypadá, nevyváží krkolomné ovládání ani hudební smyčku. Titul tak jako remake nenaplnil očekávání svého předchůdce, ale je dostatečně uspokojivý pro každého fanouška simulátorů života.

• tvorba avatara
  • vztahová rozmanitost
  • péče o farmu