Stranger Things Attack of the Mindflayer – Cover

Stranger Things: Attack of the Mind Flayer – karetní hra pro patologické lháře

11. 5. 2022
Zdroj náhledu: Blackfire

Na trhu se letos objevila nová hra pod názvem Stranger Things: Attack of the Mind Flayer a my si ji zkrátka nemohli nechat ujít. Jedná se o velmi jednoduchou karetní hru pro 4–10 lidí, která spočívá v blafování, výměně karet mezi hráči a tváření se jako naprosté neviňátko. Pokud nejste fanoušky seriálu Stranger Things z dílny Netflixu nebo pokud jste o jeho existenci ještě ani nevěděli, nemusíte zoufat. Ačkoli je hra stylizovaná do své seriálové předlohy, pořádně si ji užijete, i když o seriálu vůbec nic nevíte. K hraní potřebujete vlastně jen tři věci – alespoň čtyři hráče, pár minut na vysvětlení pravidel a odhodlání lhát svým přátelům přímo do očí.

Překladatelský oříšek jménem Mozkožrout

A jak se hraje? Všichni hráči si vylosují počáteční kartu a někteří z nich zjistí, že byli posednuti Mozkožroutem (což je poněkud nešťastný překlad anglického slova Mind Flayer). Jejich cílem je nákazu prostřednictvím karet Mozkožroutů přenést na ostatní. Vítězem se proto stane buďto tým posedlých, pokud se jim povede nakazit všechny hráče, nebo tým přeživších, pokud se alespoň jeden z nich vyhne posednutí. Nejdůležitějším pravidlem je, že hráči mohou o svých kartách tvrdit cokoliv, ale nesmí je ukázat ostatním.

Každé kolo probíhá tak, že jeden z hráčů otočí kartu ze společného balíčku a položí ji doprostřed stolu. Všichni se jako skupina začnou domlouvat, který z hráčů kartu dostane, kdy občas může tato karta pomáhat, ale často může škodit. Jednou za několik tahů skupina vyhodnotí kartu „Setkání“ se speciálním efektem. A teď přijde na řadu to nejzajímavější. V průběhu Setkání musí každý hráč dát skrytě kartu ze své ruky hráči po levici i po pravici. Tímto způsobem každý rozdá dvě karty a dostane nové dvě karty. Tyto se zamíchají, aby hráč nevěděl, od kterého hráče získal kterou kartu. Pokud jste v průběhu Setkání získali kartu Mozkožrouta, kterou může předávat jedině posedlý hráč, je už jisté, že jeden z vašich sousedů je zrádce. Pokud hráč má na ruce tři karty Mozkožrouta, stává se okamžitě posedlým a ihned mění tým.

Jak zapojit 4–10 hráčů?

Pravidla jsou opravdu extrémně jednoduchá, což je vzhledem k vysokému počtu hráčů, kteří se mohou do hry zapojit, jedině výhodou. Díky tomu si Stranger Things: Attack of the Mind Flayer užijí naplno i ti, kteří ji hrají úplně poprvé. Možnost zapojení až deseti hráčů je u karetních her poměrně vzácným jevem. Ačkoli hru více než šesti hráčů umožňuje celkem velká část deskovek, reálně to většinou znamená buďto rozdělení do 2–4 týmů (Activity), nebo fakt, že si hráči příliš nezahrají, případně vypadnou dříve, než vůbec přijdou na řadu (Bang!). Za hlavní nevýhodu se dá považovat, že na potencionální zájemce o Stranger Things: Attack of the Mind Flayer je kladen nelehký úkol získat pro hru alespoň další tři hráče. Ačkoli se tedy jedná o výbornou hru na posezení s několika přáteli, neexistuje žádný způsob, jak si hru zahrát v menším počtu hráčů, než jsou čtyři.

Vafle, vzpomínky a tvrdý náraz

Hra je graficky zpracována velmi hezky, kdy se zcela zřejmě inspiruje svou seriálovou předlohou. Vydavatelé z Blackfiru dokonce zajistili českou lokalizaci karet i pravidel. V balení najdeme několik desítek pevných kartiček a 10 kulatých žetonů postav. V balíčku najdeme karty Setkání, které se inspirují různými lokacemi ze seriálové předlohy, a karty Dobrodružství, jejichž rozdávání bude zabírat drtivou většinu každé hry. Karet Dobrodružství je ve hře pět druhů, kdy hráčům umožňují různými způsoby vyřadit protihráče, případně ochránit své parťáky. Ačkoli menší počet karet, které musíte novým spoluhráčům vysvětlit, rozhodně ulehčí jejich začlenění do hry, po několika herních sezeních hrozí, že váš při hraní již zkrátka nic nepřekvapí. Hra také bohužel trpí moderním nešvarem, kdy její box je zhruba třikrát větší, než by vzhledem k jeho obsahu bylo zapotřebí. Krabice sice vypadá velmi hezky, ale ve vaší skříni bude zabírat zbytečně příliš místa.

Stranger Things: Attack of the Mind Flayer je zábavnou karetní hrou plnou blafování a dohadování se s přáteli. Velmi jednoduchá pravidla vám pomohou zapojit i ty, kteří s deskovkami nemají příliš mnoho zkušeností. Ačkoli je vysoký počet hráčů jednou z nejsilnějších stránek hry, je zároveň i jejím největším záporem, neboť si ji v méně než čtyřech lidech bohužel nezahrajete. Nečekejte příliš velké taktizování a tvorbu promyšlených strategií, protože situace se bude vyvíjet v každém kole jinak a bude na vašich diplomatických schopnostech přesvědčit spoluhráče, že říkáte pravdu, a zároveň prohlédnout lži soupeřů. Hru můžeme doporučit jako skvělou zábavu s partou přátel nebo s rodinou.

Recenzi pro Gaming Professors napsal Marek Varmuža.

• grafické zpracování
  • svižná hra