Svět ve stínu démonů náhled

Svět ve stínu démonů: Věda jako svíčka v temnotě – o kruté realitě

12. 12. 2023

Kouzelné světy v knihách nás fascinují už od mladého věku. Kdo by neznal známý vesmír Harryho Pottera nebo Tolkienovu Středozemi. Některé reality v sobě ukrývají magický náboj, jiné technologickou nadčasovost a létání do kosmu. Další jsou zase plné nadpřirozených bytostí, které mohou být roztomile pohádkové, nebo naopak hororové. Svět ve stínu démonů: Věda jako svíčka v temnotě však nepojednává ani o jednom z výše popsaných světů. Popisuje jednu z nejkrutějších realit, a to tu naši – plnou faktů a objasněných záhad, ve které hraje hlavní roli přemrštěná fantazie a podvodníci, již se na ní snaží vydělávat. Titul vydává nakladatelství Epocha.

Vítejte ve světě plném beznaděje a nudy

Svět ve stínu démonů sice slibuje, že se z knihy dozvíme, jak se v dnešním světě orientovat, co je skutečné a co ne. Avšak opak je zde pravdou. Jelikož první výtisk knihy byl sepsán už v roce 1995, autor se zaměřuje převážně na fenomény z této doby, jako jsou léčivé krystaly, UFO, mimozemšťané nebo třeba hypnóza. Tyto věci v dnešním světě nejsou už tolik aktuální, jelikož se s příchodem internetu objevily zase nové fenomény. Nicméně jde o zajímavý pohled na čerstvou historii, která je skvěle vryta do paměti všech. Mimo jiné se autor také zabývá historickými událostmi, jako je například pálení čarodějnic. A i přesto, že se v knize objevuje mnoho zajímavých faktů, nejsou podány příliš atraktivně.

Originál:
Editor:
Ilustrace obálky:
Žánr:
Rozměry:
Rok vydání:

The Demon-Haunted World
Carl Sagan
Petr Tomek
Jan Pavlík
Lukáš Tůma
Epocha
Věda, politika
504
vázaná s přebalem
145 x 205 mm
978-80-278-0126-8
První
2023

Zdroj: Epocha

Bez elegance to nejde

Autor sice skvěle vyvrací veškeré teorie, kterými se obklopují konspirátoři, avšak fakta a své názory prezentuje velice stroze a místy až s nepřiměřenou arogancí. I přes fakt, že se považuji za realistu a na všechny podobné zprávy reaguji se značnou skepsí, na mě autor působil silně arogantním dojmem a někdy dokonce až zbytečně rýpal do náboženských organizací takovým stylem, že kniha by některé čtenáře dokázala po několika stránkách odradit. Autorovým záměrem není však, aby se zalíbil, ale aby prezentoval surová fakta a tím vyvrátil pochybnosti, které lidé mají vůči vědě. Bohužel se tímto způsobem od svého záměru spíše vzdaluje, než přibližuje.

Trpělivost přináší růže

I přesto, že Svět ve stínu démonů: Věda jako svíčka v temnotě není úplně oddechové čtení, při němž by se dalo relaxovat, najdete v knize mnoho zajímavých faktů, které zaujmou. Bohužel těch je málo, avšak k některým se lze dostat dalším bádáním. Autor sice vysvětluje původ vzniku nejrůznějších slov spojený s paranormálními jevy, avšak nikdy si neodpustí jakoukoliv rýpavou poznámku na něčí víru či možnou mýlku. Mimo jiné dává kniha skvělý náhled na historii výskytů takzvaných hoaxů, které se zde objevovaly již po staletí, avšak vždy pod jiným jménem. Tímto způsobem lze zjistit, že některé praktiky se nemění, pouze se přizpůsobují době.

Světlo v temnotě

Navzdory jakýmkoliv nedostatkům či výtkám k autorovi musím říct, že jeho nadšení pro vědu je dáno jasně najevo v téměř každé stránce, a vy tak můžete čerpat inspiraci z jeho díla. V knize je věda obhajována ve všech směrech, což si právem zaslouží, avšak opět zde narážíme na negativní vlastnost spojenou s inteligencí či znalostí mnoha faktů, a to je domýšlivost. Bohužel je chvála podána v hořkosladkém balení, které může některé čtenáře odradit ještě dřív, než se prokousají k sladkému jádru.

Zdroj: Epocha

Běh na dlouhou trať

Jelikož titul popisuje události a fakta z našeho reálného světa, je v některých oblastech skutečně těžké se na jednotlivá slova a věty soustředit. Proto je náročné se do knížky začíst a stránky přelouskat v krátkém časovém období. Každá kapitola rozebírá jinou problematiku a navazují na sebe jen velmi úzce. Autor se snaží vyvracet různé konspirační teorie. Prvním problémem je však fakt, že s nástupem internetu jsou tato témata zastaralá a dnes spíše se řeší problémy okolo umělé inteligence, hoaxů nebo třeba deepfakeů. To by tato kniha mohla skvěle rozebrat, ale bohužel byla sepsána už před dvaceti lety, bohužel se tyto novinky vyskytly až v poslední době. I když jsou některé problémy stále přenositelné, nepředstavují už dnes takové riziko. Druhým problémem je fakt, že i když to autor myslí dobře, kniha je sepsána takovým stylem, že sotva někoho přesvědčí. Některé argumenty přitom jsou skvělé a vyvrací spoustu mýtů.

Svět ve stínů démonů: Věda jako svíčka v temnotě naráží na zajímavé téma lidské slepé důvěřivosti, oplývá dobrými argumenty a mnohými zajímavostmi. Bohužel autor fakta podává stroze a nečtivě, což může u některých čtenářů způsobit nechuť akceptovat pravdu, nebo dokonce chuť knihu nedočíst. Svým způsobem se jedná o zajímavé čtení, pokud se rádi zabýváte světem faktů, avšak budete muset hledat ve změti rýpavých poznámek a někdy až přehnaně filozofických otázek.

• místy hezké myšlenky
  • mnoho jazykových zajímavostí
  • filozofické téma
  • zbytečné rýpání
  • arogantní vyjadřování
  • přebytečné rozepisování
  • již neaktuální téma
  • Autor Carl Sagan
  • Editor Petr Tomek
  • Vydavatel Epocha
0.0

Čtivost

Náročnost

Styl vyprávění

Anežka Ebrová

Anežka je hráčka již od dětských let. Její vášeň propukla již na základní škole díky školním počítačům, kde ztrácela pojem o časoprostoru. Mezi její první herní lásky patří série Half-Life. No a jak se říká, stará láska nerezaví. Hry od Valve prostě zbožňuje stejně jako střílečky a skákačky. Mezi její další koníčky patří hlavně sport, cestování, knihy a deskovky. Avšak její láskou zůstávají vždy hry, stejně jako pivo - tanková Plzeň 12° středně vychlazená.