12 is better than 6 AR1

12 is better than 6 – nasaďte sombrero

2. 10. 2023

Top-down střílečky se vždy těšily velké oblibě hráčů. Jde o klasický žánr, který herní svět provází již od dob prvních her pro NES. V tomto rozšířeném žánru se najde mnoho skvělých titulů i kousků, které neměly nikdy spatřit světlo světa. Je však také mnoho titulů, které mohly (ač neprávem) zapadnout mezi své konkurenty a které dokáží stále zaujmout. Jedním z nich je 12 is better than 6 z roku 2015 od vývojářského studia Ink Stains Games. Tyto vývojáře můžete znát díky poměrně dlouho trvajícímu vývoji titulu Stoneshard, roguelike open-world RPG s tahovými souboji, které vás zavede do alternativního středověku.

12 is better than 6 2

„Vamos a matar, compañeros!“

O tom, že se nejedná o všední top-down střílečku, se můžete přesvědčit ihned ze začátku. Ručně kreslený svět hry 12 is better than 6 je stejně krásně propracovaný jako brutální. Příběh se odehrává v roce 1873, tedy v dobách věhlasných jmen jako Tȟatȟáŋka Íyotȟake (Sedící Býk), George Armstrong Custer, Calamity Jane nebo Lew Wallace.

Jste mexický vězeň pracující v kamenolomu, nikdo vám neřekne jinak než Mexičan a bohužel, ani vy neznáte své vlastní jméno, protože trpíte silnou ztrátou paměti. V kamenolomu postupně plynou dny, které jsou stále stejné – naložit vagon kamením, odvézt ho na určené místo a tak stále dokola, den po dni, týden po týdnu. Samozřejmě že toho už máte plné zuby, a tak když se naskytne příležitost, neváháte se osvobodit, zabít strážného, nasadit sombrero, vzít jeho revolver a vydat se za svobodou a po stopách vlastní minulosti. Pasáž v kamenolomu je takový malý tutoriálový úvod do hry.

Příběh vlastně začíná v polovině, protože kromě útěku z kamenolomu nic nevíte. Mexičan, tedy vy, je pronásledován lovci odměn, kteří se snaží získat tučnou částku za vaši hlavu, protože u vás platí „Dead or Alive“. Během příběhu a postupu hrou, která je rozdělena na čtyři kapitoly, každá po cca 25 malých lokacích, se seznámíte s dalšími postavami.

Příběh je tak klasickým pojetím hlavního hrdiny, který trpí amnézií a postupně se za pomoci přátel a dalších postav snaží přijít na to, kým byl a co se stalo. Společná historie Mexičana a postav ale není nikdy bohužel pořádně vysvětlena. Rozmanitost a vyprávění příběhu není špatné a poměrně slušně zapadá do hry, a to i přes to, že příběh je zde spíše druhořadý a na vedlejší koleji. Hlavním gró celé 12 is better than 6 je hratelnost.

12 is better than 6 5

12 is better than 6 vás ihned vrhá do akce

Prakticky hned, jak projdete tutoriál, se vydáváte na cestu krvavé akce v podobě střelby z revolverů, pušek a brokovnic. Nesmí samozřejmě chybět ani luk se šípy nebo nůž pro tiché zabíjení nepřátel. Titul je vlastně jedna velká akce a krvavá lázeň, která vás kromě pár klidných mapek nenechá vydechnout.

Co odlišuje 12 is better than 6 od jiných zástupců top-down stříleček, není pouze ručně malovaný vizuál, ale také samotná střelba ze zbraní. Vaše zbraně musíte před střelbou natáhnout. Příklad uvedu na revolveru: jak jistě znáte z filmů, pistolníci museli vždy nejdříve natáhnout kohoutek (kladívko) a až poté mohli zmáčknout spoušť (u DA (SA/DA) revolveru si střelec může vybrat, jestli vystřelí v SA režimu, tedy zda natáhne kohout a pak stiskne spoušť. V DA režimu je možnost vystřelení dlouhým promáčknutím spouště, čímž dojde i k pootočení válce revolveru). Stálé mačkání spouště vám tedy opravdu nepomůže. V praxi to funguje následovně – pravým tlačítkem myši natáhnete kohout a levým tlačítkem vystřelíte. Míříte klasickými pohyby myší a po mapě se pohybujete klávesami WASD. Zmíněný styl střelby může ze začátku působit opravdu neohrabaně a je potřeba si na něj zvyknout. Svým způsobem však právě i tento fakt skvěle zapadá do frustrace, kterou může hra navodit.

Není zde žádný ukazatel zdraví a jediná střela vás dokáže zabít (stejně jako vaše protivníky). Umírat budete poměrně často. Nebude to však vždycky kvůli silným přestřelkám, a to i přesto, že umělá inteligence nepřátel je opravdu na pozoruhodné úrovni. AI se snaží taktizovat, obíhat vás, dostat vás do křížové palby a v tomto ohledu mě její úroveň opravdu mile překvapila. Jedním z důvodů, proč budete umírat, je nepřehlednost. Někdy se prostě stane, že nepřítele přehlédnete v rámci velkého počtu mrtvol na zemi. Dalším důvodem častých smrtí (alespoň v mém případě) bylo poměrně omezené zorné pole, kvůli němuž jsem postupoval dál po mapě a nakráčel přímo před partičku lovců odměn nebo na mě zpoza skály vyběhl indián.

Ručně malovaný svět dokáže zaujmout

Jak jsem již zmínil, vizuální stránka hry se opírá o na první pohled velmi prostou a jednoduchou černobílou ručně kreslenou grafiku. I když se ve své podstatě jedná o jednoduché pojetí, nepřestane vás udivovat úrovní detailů. Můžete rozbíjet okna, střílet do lahví, židlí nebo třeba převrhnout kbelík s vodou, ze kterého se vylije voda. Můžete si všimnout kouře valícího se z ohňů nebo i detailu padlých nepřátel. Tím, že se jedná o top-down střílečku, nejsou vidět přímé postavy, ale jejich klobouky. Mrtvoly už mají své obličeje a torza. Taktéž různá zvířata jsou bravurně znázorněna.

Lokace a prostředí jsou hezké, ve stylu Divokého západu, a nejsou přeplácané hloupostmi, jako jsou některé moderní westernové filmy. Samozřejmě tento grafický styl nemusí nutně sednout každému. Ručně kreslený vizuál má však svá úskalí a jedním z nich je již zmíněná nepřehlednost v určitých situacích, kdy se vám může stát, že nějakého protivníka v bitevní vřavě nebo mezi těly nepřátel prostě přehlédnete.

Ozvučení hry včetně soundtracku je perfektní. Výstřely, výbuchy, zvuky prostředí a k tomu hudba. Vše zapadá a funguje, jak má, a tvoří ucelenou atmosféru.

12 is better than 6 8

12 is better than 6 je příjemná top-down střílečka, která vyniká nejen soubojovým systémem, ale také svým jedinečným ručně kresleným vizuálem. Titul je kombinací skvělého uspokojení z každého postupu a frustrace z opakujících se smrtí. Pokud patříte mezi fanoušky žánru, neodradí vás černobílá grafika a jste připraveni umírat, nabízí vám 12 is better than 6 skvělou zábavu na celé odpoledne.

• jedinečný ručně kreslený umělecký styl
  • originální pojetí střelby a soubojů
  • soundtrack a ozvučení