Stoneshard – úvodka

Stoneshard – život středověkého žoldáka

15. 10. 2021
Zdroj náhledu: igdb.com

Středověk byl bezesporu jedním z významných, ale také krutých období lidských dějin. Ostatně, které období by se tak nedalo označit, že? Nicméně to byl právě středověk, který označujeme jako aspekt dějinné epochy mezi koncem antické civilizace a začátkem novověku. Do alternativního středověku a všech jeho úskalí vás zavede hra Stoneshard, v níž se zhostíte role žoldáka, který se snaží přežít v tomto nebezpečném světě, kde smrt číhá na každém kroku.

Prolog jako forma tutoriálu

V prologu, sloužícím jako dost drsný tutoriál, se seznámíte s Verrenem, lovcem artefaktů, který byl na výpravě se svojí skupinou. Cosi se však škaredě zvrhlo, a tak se Verren ocitá zavřený v tajemném žaláři. Aby toho nebylo málo, je vyčerpaný, zraněný, a krom toho ještě musí čelit sektě tajemných kanibalů. Váš úkol v kůži Verrena je tak jasný: osvobodit se, zachránit zbytek vaší družiny – tedy pokud vůbec někdo přežil – a rychle utéct pryč.

Prolog odvádí opravdu skvělou práci. Během jeho hraní se naučíte všechny základní mechanismy hry Stoneshard, minimálně co se týče vaší postavy, bojování a léčení. Samozřejmě dojde i na RPG prvky, tedy vylepšování postavy a používání předmětů, ale také na zlepšování vaší výzbroje a různé bonusy nebo kletby.

Co však může některé hráče odradit, je (minimálně v prologu) absence ukládání pozic. V prologu se vám hra uloží pouze ve dvou případech, a to v určité herní pasáži a poté před prvním bossem, kterého ve hře potkáte. Mezi těmito checkpointy je však poměrně dlouhá cesta, a pokud tedy umřete – což je vysoce pravděpodobné –, budete muset celou touto cestou projít znova.

Stoneshard prologue

Kdy vlastně začíná váš příběh?

Stoneshard se prezentuje v první řadě jako náročná tahová RPG hra v otevřeném světě, ve kterém si vyzkoušíte roli nájemného žoldáka v alternativním středověku. Mohlo by se zdát, že budete již od začátku hrát za Verrena, ale není tomu tak. Prolog vás má opravdu jen seznámit s mechanismy, lehce nastínit příběh a poté je to už jen na vás. Verren totiž vypráví svůj příběh vaší postavě, kterou si pak v hostinci pečlivě zvolíte, a vaše osobitá výprava za dobrodružstvím může začít.

Momentálně je ve hře několik předvytvořených postav, najdete zde válečníky, čarodějky, obratné trpaslíky apod. Možnost vytvořit si kompletně vaši postavu včetně vzhledu a rasy–původu zatím v předběžném přístupu není.

Nicméně nemusíte se bát, že byste byli nějak svázaní přednastavenými charaktery. I když máte určitý „aspekt“ do začátku, můžete si všechny postavy po stránce schopností, dovedností a atributů upravit v průběhu hraní, jak budete chtít. V tom je právě ona krása hry Stoneshard, v této absolutní volnosti, ve které si můžete vybrat mezi více než 100 schopnostmi a různě je kombinovat.

Můžete tak být válečník se zaměřením na dva meče nebo obouruční kladivo a zároveň být i mistr ohnivých střel nebo lučištník, případně mocná čarodějka, která se dokáže skvěle ohánět dýkami apod. Je to opravdu na vás a našem herním stylu, který vám vyhovuje, případně na tom, jak moc se vám bude chtít experimentovat. Samozřejmě že poté musíte patřičně upravit vaše základní atributy, jakými jsou síla, intelekt, hbitost, výdrž apod.

Stoneshard tutorial

Učení z knih nebo trénování v boji

Některé dovednosti a atributy jsou však ze začátku uzamčené. Musíte se je nejdříve naučit, a to bojem a postupným vylepšováním, anebo z knih. Když o dané dovednosti již máte povědomí, můžete ji poté natrénovat formou použití Ability Points, které vám následně danou schopnost zpřístupní a vy ji už můžete plně používat.

Již nyní se však na diskusním fóru hry dají nalézt velmi zajímavé buildy a kombinace zbraní, skillů a atributů.

V rámci postavy a dovedností, včetně orientace na bojové zaměření, máte možnost vybrat si z více než 200 kusů různých vybavení, a to bez omezení. Nechybí vybavení, které odpovídá středověkým zbraním, jako různé druhy mečů, palic, seker, štítů, přilbic, brnění a plášťů, ale také magické hole nebo kuše a jiné libůstky.

S vybavením se určitým způsobem pojí i nepřátelé. Nepřátel je ve hře opravdu požehnané množství, od obyčejných zvířat přes očarované krysy, dezertéry, přízraky, kanibaly, nemrtvé a samozřejmě bosse. Na každého se hodí něco trochu jiného a v případě bossů i jiná taktika, což už vám napoví i samotný prolog. Každý nepřítel vyžaduje jedinečný přístup a umírat je zde opravdu snadné. Není tedy vždy vhodné naběhnout a bušit, co se dá, ostatně na to vás i hra sama upozorňuje: „Nejste žádní vyvolení a nejste nesmrtelní.“

Nutno zmínit, že určití nepřátelé se zabíjí i mezi sebou. Nejedná se pouze o zvířata, ale i dezertéři se budou snažit zachránit před přízraky nebo upíry, a tak vám někdy zachrání život i to, že nalákáte různé nepřátelé k sobě a raději utečete pryč.

Otevřený svět má také ještě další úskalí. Hlavní příběh zatím není plně kompletní a zdá se, že je přidáván po částech. To v hraní ničemu nevadí, tím spíše, že abyste vyřešili záhadu Kamenných strážců, budete muset navštívit desítky vzrušujících lokací, učinit rozhodnutí s dlouhodobými následky a zabít řadu krutých bossů.

Stoneshard survival

Pohyb, boj a zábava

Dostáváme se k boji a k samotnému pohybu. Vašeho hrdinu můžete ovládat klikáním myši na místa, kam se má vaše postavička posunout, nebo šipkami (nastavení klávesnice se dá rozvrhnout, jak budete chtít). Bohužel se mi několikrát stalo, že moje postava, aniž by byla ovlivněna alkoholem nebo kouzlem, se při pohybu lehce sekla, nebo spíše řečeno při pokynu kupředu udělala tah dozadu a až poté šla dopředu. Tohle se bohužel stalo i v úzkých sklepeních v boji a výsledkem byla smrt. Naštěstí se jedná spíše o náhodnou situaci na specifických místech.

Skilly a jiné dovednosti pak používáte klasickými čísly, nebo jak si navolíte. Pohyb je tahovou formou, podobně jako u nedávno recenzované hry Jupiter Hell. Nicméně zde je možný pohyb i šikmo, za což je opravdu velký palec nahoru. Každý pohyb po dílku značí jeden tah, což samozřejmě platí i pro nepřátele. Vy uděláte tah – pohyb – a nepřátelé taky. Tyto tahy fungují samozřejmě i na různé buffy nebo kletby či zranění, opilost atd.

Ve stejném stylu je pak veden i samotný boj. Ten je velmi návykový, tím spíš, že není úplně snadný. Tahové souboje jsou opravdu povedené a propracované, ale také se nejedná o žádnou procházku růžovým sadem, zejména pokud se dostanete do obklíčení více nepřátel najednou. Někteří nepřátelé mají navíc různé schopnosti nebo i zbraně, díky kterým vám mohou znemožnit pohyb, dezorientovat vás či jinak fyzicky nebo i psychicky oslabit.

Nyní přišla řada na tolik diskutovaný a obávaný survival prvek, nebo, chcete-li, systém přežití. Nemusíte se však bát, fanatické extrémy jako v survival hrách SCUM nebo This Land Is My Land se zde naštěstí nenachází, už tak se jedná o náročnou hru.

Stoneshard shop

Nicméně to neznamená, že můžete potřeby vašeho hrdiny ignorovat. Musíte si hlídat hlad, žízeň, intoxikaci, bolest a imunitu. Zároveň musíte dbát na psychickou pohodu vašeho hrdiny, tedy na morálku a spokojenost. Hlad a žízeň ovlivňuje přímo vaše zdraví, taktéž intoxikace jedy dokáže parádně zkomplikovat situaci. Bolest kvůi přetrvávajícímu neošetřenému zranění dokáže snížit nejen morálku, ale také vaši sílu, a špatná imunita je i v reálném životě zlo. Zdraví se pak dělí krom celkové hodnoty do velmi povedeného znázornění postavy a hlavy, torza a končetin. Každá hodnota nebo zranění jedné části těla má vliv na vaše zdraví, schopnost boje, pohybu a případně i další atributy.

Stoneshard fight

Válkou zmítaný svět hry Stoneshard a působivý soundtrack

Jak jsem již uvedl ze začátku, hra se odehrává v alternativním středověku zmítaném válkou. Herní svět je opravdu povedený a pestrý, budete procházet města, hrady, lesy, hřbitovy a prakticky všechno, co se dá očekávat od takto zaměřené hry. Na své cestě budete krom nepřátel potkávat i různá NPC, se kterými můžete prohodit pár slov a získat informace, úkoly nebo obchodovat.

Stoneshard má rozhodně oproti mnoha jiným roguelike hrám daleko větší množství obsahu, který již teď přináší mnoho možností a zábavy. Zde by se mohly jiné hry v žánru jednoznačně poučit.

Po grafické stránce se jedná o krásné pixelové zpracování, které sice nenabízí moderní high-tech efekty, ale rozhodně je velmi líbivé, plné barev a i určitých detailů. Například dokážete odvodit náladu vašeho hrdiny podle výrazu obličeje a vybavení i zbraně, jak vaše, tak nepřátel, můžete vidět na modelech postav. Stejně tak hravě rozeznáte jednotlivá NPC, která vypadají skvěle. Sázka na pixel-artovou grafiku se rozhodně vyplatila, a to nejen v rámci náročnosti, ale také dobře zapadá do konceptu hry.

Uživatelské rozhraní je velice příjemné a přehledné, vše je krásně čitelné a srozumitelné. Hra bohužel zatím nemá podporu 4K rozlišení, což je trochu škoda, ale není to nic, co by stálo za výtku.

Co rozhodně nesmím opomenout, je působivý soundtrack a zvukové efekty, které skvěle zapadají do hry a dobře doplňují atmosféru. Zvuky zbraní, kouzel, příšer, a dokonce i smrtelné vydechnutí, vše funguje, jak má.

Hra má také dabing, i když bohužel ne všech postav. Ty postavy, které jsou nadabované, jsou však velice povedené. Samotné rozhovory pak probíhají formou textových polí a následných volených otázek a odpovědí.

Stoneshard city

Předběžný přístup a review bombing

Hra se nachází ve fázi předběžného přístupu, některé aspekty a vlastnosti hry se tedy mohou ještě znatelně změnit. Z tohoto důvodu se sluší zmínit i negativní review bombing na Steamu. I když se při recenzování her soustředím výhradně na co nejvíce objektivní hraní a zkouším ve hrách i absurdity, abych co nejvíce hru prozkoumal a „potrápil“ a zjistil tak veškeré mechanismy, zde mi to nedalo a musel jsem se podívat i na hodnocení uživatelů na Steamu. Zejména mě zajímalo, proč se vyskytl tak náhlý negativní shluk hodnocení.

Nedávné recenze se totiž netýkají ani tak herních chyb nebo nedodělaných mechanismů, nýbrž předběžného přístupu jako takového. Hráči si stěžují zejména na dlouhé prodlevy mezi aktualizacemi a také na to, že v tak náročné hře není možný pořádný save – s tímto se musím chtě nechtě ztotožnit. Hra je opravdu v některých pasážích až fanaticky nevyvážená a náročné souboje, i když jsou velmi zábavné, kolikrát končí dřív, než vůbec začnou. Procházet však celou pasáž znova a znova se může pro většinu hráčů zdát velmi otravné.

Zejména to platí, pokud budete mít problémy se prokousat přes prolog, který má pouze jeden hlavní save a poté save před bossem. Uložení pozic se pak provádí v již zmíněném hostinci, což mi trochu připomíná hru Kingdom Come: Deliverance, kde prvotně k uložení pozice bylo zapotřebí vypít džbánek sejvovice. Tento mechanismus byl však na přání hráčů ze hry odstraněn a nahrazen klasickým systémem save/load.

Vývojáři do budoucna slibují samozřejmě přidat nový obsah, a to včetně systému karavany, do které budete najímat vaše následovníky, starat se o ně a bojovat bok po boku.

Stoneshard ambush

Hra Stoneshard mě překvapila zejména svou propracovaností a celkovými dobře propojenými herními styly roguelike RPG s tahovými souboji a otevřeným světem. S tím se pojí i celková volnost, velké množství obsahu, včetně zbraní, skillů a dovedností, survival prvky, ale také někdy až neuvěřitelná obtížnost. Hra je občas brutálně těžká, a navíc bez možnosti save/load, kdy se vám to hodí, což může některé hráče odradit již v samotném začátku. Když však přetrpíte pár nedodělků i extrémní obtížnost a dáte hře šanci, odmění se vám hodinami skvělé zábavy a z každého vítězství budete mít vnitřní radost. Vývojáři ze studia Ink Stain Games odvedli dobrou práci, a nezbývá tedy než vyhlížet další plánovanou aktualizaci.

Klady
  • mnoho abilit a dovedností
  • pestrá paleta zbraní, předmětů a vybavení
  • ozvučení a dabing
  • soundtrack
  • hratelnost
Zápory
  • někdy až brutální obtížnost
  • není save, pouze checkpointy
  • sem tam zlobí ovládání pro pohyb – postava někdy zaškobrtne, což stojí tah
  • dabing není u všech postav
Platforma PC
  • Datum vydání 06.02.2020
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 25 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.