Thrall Soumrak aspektů - úvodka

World of Warcraft – Thrall: Soumrak Aspektů – draci, raci a elemenťáci

8. 7. 2025
 

Když jsem nedávno dočetl Roztříštění, byl jsem naplněný zvláštním druhem čtenářské melancholie – jakousi vděčností spojenou s prázdnem, která po silném příběhu zůstane. Ale nebyl čas na sentiment. Nakladatelství Fantom Print mě nenechalo ani chvilku vydechnout, a v blesku přineslo pokračování v podobě knihy World of Warcraft – Thrall: Soumrak Aspektů. Ten také napsala Christie Golden a pokračuje přesně tam, kde jsme Thralla opustili – rozkolísaného, ale hledajícího. A přestože jsme stále ve stejném světě Azerothu, tentokrát je vše ještě o něco temnější, složitější… a ano, i neklidnější. A tak, drazí čtenáři této recenze, než se vůbec pustíte dalšího čtení, nahlédněte na předchozí díl, aby vám vše dávalo pořádný smysl.

Autor:
Vydavatel:
Autor obálky:
Série:
Překlad:
Počet stran:
Tisk:
Vazba:
Rok a měsíc vydání:
ISBN:
EAN:
Vydání:

Christie Golden
Fantom Print
Blizzard Entertainment
World of Warcraft
Tomáš Kratochvíl
310
černobílý
měkká vazba
červen 2025
978-80-7594-161-9
9788075941619
první

Zdroj: Fantom Print

Když se Aspekt stane člověkem

Pokračování Thrallovy duchovní pouti je možná ještě o něco víc uzavřené a kontemplativní než předchozí díl. Opět tu máme orka bez klanu, bez náčelnického postavení (Garrosh był celou dobu chyba, já mu to říkal) bez jistoty. Thrall už není tím, kdo rozhoduje. Spíš sleduje. Naslouchá. A někdy se i ztrácí. Soumrak Aspektů nás totiž doslova hodí do času, který se láme. Do světa, kde ani ti nejsilnější nerozumí své roli. A přesně tohle je nosná rovina celého příběhu: co se stane, když i ti, kteří mají chránit svět, ztratí víru ve své poslání? Studio Blizzard Entertainment to už dávno ví.

Děj se výrazně soustředí na Dračích Aspekty – a konečně se dočkáme nejen jejich větší přítomnosti, ale také přímé účasti v ději. Kalecgos, Alexstrasza, Ysera, Nozdormu – a samozřejmě i temný, hrozivý stín Nelthariona, známý jako Deathwing – to vše je přítomno, živé a neklidné. Christie Golden zde rozehrává znepokojivou hru plnou cestování časem, alternativních realit a zrcadel možností. V jednu chvíli se Thrall ocitá v realitě, kde Horda nikdy nevznikla. Jindy zkoumá minulost a sleduje, kde se vlastně Aspekti odchýlili od svého poslání. Výsledkem je silná reflexe o moci a jejích důsledcích, o osudu a svobodné vůle.

Nejlepší je zde tradičně Thrall, který už není jen zraněný hrdina, ale muž na pokraji zhroucení (třicátník živící rodinu). Jeho kontakt se Zelenou letkou a Yserou skrze sny přináší vizuálně silné, téměř halucinogenní obrazy, a interakce s Kalecgosem (který se mezitím také proměňuje – stává se novým Aspektem Modré letky) má v sobě až tragický podtón. Aneb těžká je hlava, která nosí korunu Aspektem draků magie. Oba cítí, že nesou břemeno, které není možné držet beze ztráty. A oba ví, že cesta zpět už není možná. Přesto právě vedlejší Kalecova linka je naprosto skvostná a k Thrallově příběhu sedí.

Zdroj: Fantom Print

Soumrak Aspektů změní Azeroth navždy

Co dělá World of Warcraft – Thrall: Soumrak Aspektů výjimečným, je práce se symbolikou. Každý Aspekt představuje nejen barvu či sílu, ale určitou lidskou emoci. Nozdormu – zoufalství z mizející kontroly nad časem. Ysera – hranici mezi snem a skutečností. Kalecgos – bolest přijetí nové zodpovědnosti. A právě skrze ně se Thrall učí znovu chápat sám sebe. Je to silně filozofický text. Na poměry herní knihy až šokující. Na poměry fantasy knihy depresivní. A samozřejmě na poměry geniality brutálně povedené.

Akce je zde opět minimální. Bitvy se odehrávají spíše na pozadí. Hlavní linie patří dialogům, vizím a introspekci. Jestli vás to už ve World of Warcraft – Roztříštění trochu překvapilo, připravte se, že tady autorka zašla ještě dál. Christie Golden píše s jistotou, ale nebojí se zpomalit, přemýšlet i filozofovat. Ano, někdy je to možná až moc na efekt" a ne každému sedne množství abstraktních scén – z hlediska výstavby postavy je to ovšem mistrovská práce. Zejména pasaże, kdy vlastně Horda nikdy nevznikla, ve mě vyvolaly slzičku, kterou jsem u hry nezažil.

Překlad Tomáše Kratochvíla je opět kvalitní. Knižní styl je tak stále čtivý, a přesto si text zachovává vrstevnatost. Kniha World of Warcraft – Thrall: Soumrak Aspektů působí skoro jako šamanský rituál, který potřebuje čas – není to sprint, je to meditace. A i když vás neodnese v tempu jako Den Draka nebo Zrod Hordy, zanechá hlubší stopy.

Silné momenty? Rozhodně

Bez spoilerů jen naznačím – odhalení identity Murozonda, způsob, jakým je aspektství předáváno, a vývoj Thrallova vztahu ke ztracenému smyslu života – to jsou pasáže, které vás zarazí do křesla. A pokud patříte mezi hráče, co pamatují Wyrmrest Temple z doby Wrath of the Lich King, pak vězte, že kniha vám ten zážitek rozšíří, prohloubí a zatraceně zpřítomní.

Oproti předchozí knize mi tu září vedlejší postavy, a ne jen kvůli tomu, že se jedná o aspekty. Kalecgos odmítá osud, pochybuje, a přesto ho postupně chápe jako nutnost, ne jako volbu. Jeho příběh působí syrově, bez patosu, a autorka ho vypráví s citem pro morální váhu přechodu. Nozdormu představuje zlomený božský princip – uzavírá se do apatie a ignoruje proudy času. Právě jeho odvrácení se od povinnosti rozvrací realitu samotnou. Miluju každou jednotlivou část, kde tyhle dva mám a jen jejich jméno mě nabuzuje číst tento psychologický román dál. 

Další výraznou rovinou knihy World of Warcraft – Thrall: Soumrak Aspektů je přítomnost kultu Twilight’s Hammer, jehož posedlost Deathwingem a zvrácenou vírou v příchod Hodiny soumraku (Hour of Twilight) dodává příběhu temné, až apokalyptické podtóny. Tento kult sloužící Prastarým bohům (Old Gods) je zosobněním fanatismu a zkázy – nejenže aktivně sabotuje snahy Dračích aspektů o záchranu světa, ale vnáší do příběhu děsivou filozofii přijetí zkázy jako očištění. Christie Golden se zde opírá o silnou lovecraftovskou inspiraci – svět není v nebezpečí kvůli bitvám nebo politice, ale kvůli šílenství, které se šíří jako virus. Twilight’s Hammer nejsou jen padouchy, jsou předzvěstí toho, co se stane, když naděje přestane mít cenu.

Kniha nejen že překonává předchozí díl snad ve všech ohledech a to je Roztříštění bomba, ale má jen jeden jediný nedostatek, který už jste asi předem mohli uhádnout. Není to pro nováčky. Pokud nevíte, kdo je Deathwing, jak fungují Aspekti, a co je Hour of Twilight, nebudete ztrácet nit – ztratíte celé klubko. Tohle je psáno pro fanoušky. Pokud neznáte svět World of Warcraft, tady jste jako člověk v armádě orků.

World of Warcraft – Thrall: Soumrak Aspektů není jen pokračováním Roztříštění. Je to jeho zrcadlo. Je to hlubší, smutnější, filozofičtější a vizuálnější kniha, která uzavírá určitou fázi Thrallovy cesty. Přestože v ní možná nenajdete tradiční fantasy živelnost, najdete sílu myšlenky. A to se v knihách podle videoher jen tak nevidí. A bonus? Jsou zde draci, orci, šamani a tolik úžasného vyprávění, nad nímž zůstane rozum prostě stát. Když se povedou alternativní reality,mají prostě své Cataclysm.

Klady
  • vrstvený psychologický portrét Thralla
  • promyšlené zobrazení Dračích Aspektů
  • atmosféra zlomeného světa
  • vizuální síla vizí a alternativních realit
Zápory
  • opět nevhodné pro úplné nováčky
Infobox
0.0

Doporučujeme

Zpracování

Vtažení do děje

Příběh

Postavy

Styl vyprávěnízpracování

Náročnost

Patrik Klicman

Milovník her s pořádným příběhem už od prvního releasu Age of Mythology, ke kterému se dostal náhodou jako malý devítiletý kluk. Nyní je to spíš herní konzerva, která má dilema u každé nové hry, jestli ji vůbec má spustit. Jinak se jedná o vášnivého čtenáře knih a komiksů, hráče Dračího doupěte, duševního sběratele herních figurek a milovníka grilování.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.