Deep Rock Galactic Survivor - Cover

Deep Rock Galactic: Survivor – s trpaslíky zpět do hlubin

14. 5. 2024
Zdroj náhledu: Funday Games

Napadlo vás někdy, jaká by byla vaše oblíbená kooperační FPS hra jako top-down roguelite řežba? Pravděpodobně ne, ale lidi z dánského studia Ghost Ship to očividně napadlo, a tak ve spolupráci s Funday Games vytvořili spin-off své úspěšné kooperační střílečky Deep Rock Galactic, tentokrát s přídomkem Survivor. A světe div se, ono to funguje, a funguje to skvěle.

Steam a jinak nic

Deep Rock Galactic: Survivor je v tuto chvíli dostupný pouze skrze předběžný přístup na platformě Steam za cenu 9,99 €. Následně můžete hrát i skrze službu Geforce Now. Budoucí vydání na konzole zatím nebylo oficiálně potvrzeno, ale po vzoru jeho většího sourozence bych si tipnul, že se jej nakonec dočkáme. Vývojáři se pyšní plnou podporou pro Steam Deck a pro některé může být bonusem česká lokalizace, která je na slušné úrovni, ač jde o fanouškovský překlad.

Známá akce z nového úhlu

Deep Rock Galactic: Survivor si z původní hry přináší mnoho s sebou a je to dobře, protože si díky tomu zachovává svou unikátní stylizaci. Po vzoru předlohy se tedy vžijete do role trpaslíka, který pracuje pro vesmírnou těžební společnost Deep Rock Galactic. Ta vás vysílá na mise do jeskynních hlubin plných nerostného bohatství i velmi agresivních přerostlých brouků, kteří vás nenechají ani chvíli v klidu. Stále se jedná o hru prakticky bez příběhu, ale o to víc se můžete soustředit na samotnou akci. A té se vám dostane opravdu hodně. Původní žánr FPS zde byl kompletně přepracován do žánru roguelite, v podobném stylu jako oblíbená hra Vampire Survivors.

Na začátku si vyberete svého trpaslíka i lokaci a následně jste bez čekání vržení do temných hlubin, kde budete těžit vzácné suroviny. Přitom musíte odrážet hordy agresivních přerostlých brouků à la Hvězdná pěchota s tím rozdílem, že na tuhle misi jste sami. Ano, Survivor je, možná překvapivě, čistě singleplayerovou hrou. Osobně si myslím, že se kooperace vyloženě nabízí, a ve skrytu duše doufám v její přidání na vývojovou roadmapu. A co dál? Dál velmi pravděpodobně zemřete. A budete umírat, alespoň ze začátku, poměrně často. Ostatně jak už to v roguelite hrách chodí, počítá se s velkou mírou opakování pokusů o zdolání jednotlivých lokací a obtížností. Ale nezoufejte, neboť i po neúspěšném pokusu si do dalšího kola vezmete nějaké ty bonusy.

Na tohle vše se budete dívat z tzv. top-down pohledu a prakticky veškerá interakce s prostředím, ať už jde o těžbu, nebo střelbu, je plně automatická. Vašim úkolem tedy bude jen správně vést svého nebojácného trpaslíka.

Zdroj: IGDB

Není to tak jednoduché, jak to zní

Co jsme si dosud řekli, zní možná dost jednoduše, ale opak je pravdou. Zde skutečně platí „easy to learn, hard to master“ neboli ovládání zvládnete levou zadní, ale vymyslet správnou taktiku vám pořádně prověří mozkové buňky.

V Deep Rock Galactic: Survivor budete mít na výběr ze známé čtveřice trpaslíků. Začnete se Scoutem. Gunner, Driller a Engineer se vám odemknou spolu s postupem ve hře. Už jen tyto čtyři postavy zaručují čtyři odlišné způsoby, jakými se budete probíjet do hlubin. Scout exceluje v rychlosti, Gunner má obrovskou palebnou sílu, Driller provrtá skálu mrknutím oka, a pokud se rádi díváte jak ostatní pracují, Engineer se svými věžemi bude to pravé.

Tuto vtipnými hláškami nabitou partičku budete po jednom provádět skrze čtyři rozdílné biomy. Opět se jedná o staré známé Cristalline Caverns, Magma Core, Hollow Bough a Salt Pits. Poslední jmenovaný přibyl v rámci nedávné aktualizace „Update 01“. Stejně jako postavy, i biomy si budete odemykat postupně, přičemž každý nabízí trochu jiné mechaniky. Cristalline Caverns je základní biom bez extra mechanik, určený k seznámení se s hrou. Magma Core přináší lávu, která vás bude při kontaktu zraňovat, a tak je nutné volit správnou cestu. Hollow Bough je pro změnu prošpikovaný kořeny, které buď nerozbijete, anebo brzy opět zarostou. A Salt Pits vás bude bombardovat solnými krápníky. Každý biom tedy představuje odlišnou výzvu a k tomu v pěti stupních obtížnosti. I přesto čtyři mapy nejsou mnoho a ocenil bych rozsáhlejší výběr, byť jsou již nyní náhodně generované. Další jsou přislíbené, tak nezbývá než doufat, že budou pravidelně přibývat.

Prakticky ze všeho, co odstřelíte nebo vytěžíte, vypadávají zkušenostní body. Jejich sběrem poté zvyšujete level svého trpaslíka a s každým levelem si vyberete jedno vylepšení. Možností vylepšení jsou spousty. Můžete si zvyšovat životy, zrychlit nabíjení, zrychlit střelbu, zvýšit poškození a mnoho dalšího. Každé vylepšení má i svou kvalitu rozlišenou barevně. Spolu s levely také odemykáte zbraně, které jsou pro každého trpaslíka specifické a liší se i svým použitím. Některé střílí pomalu, ale silně, některé do všech směrů, jiné jen dopředu a tak podobně. Když si k tomu přičtete následné modifikace díky levelování zbraní, které upravují poškození na kupříkladu elektrické, dostanete vskutku velké množství variant úprav.

Dále zde máme permanentní vylepšení. Ta se aplikují na všechny postavy a, jak už název napovídá, budete si je přenášet do každé nové akce. Zmíněná vylepšení ale nejsou zdarma. K jejich nákupu potřebujete mít vytěženou speciální rudu. V tuto chvíli se v dostupných biomech vyskytuje osm druhů takové rudy, a to Gold, Nitra, Bismor, Croppa, Pearl, Jadiz, Magnite a Umanite. Každým z nich se platí za jiný typ vylepšení, a pokud chcete být při výběru vylepšení flexibilní, doporučuji těžit všechny typy.

U těžby se na chvilku zastavím. Jak jsem zmínil výše, střelba i těžba jsou automatizované. Vy řídíte pouze pohyb. To znamená, že stačí přijít do kontaktu s materiálem, který je možné těžit, váš horník okamžitě tasí svůj nablýskaný krumpáč a dá se do práce. S hordou nepřátel za zády je to občas o nervy, a tak mějte na paměti, že ne vše vykopete mrknutím oka. Někdy je lepší svůj vysněný kus nerostu nechat na později. Ale pozor! Nezdržujte se zas moc dlouho. Čím déle se pohybujete v jeskyních plných nerostného bohatství, tím silnější potvory budou mít chuť si na vás smlsnout.

Zdroj: Funday Games

Jeden odpornější než druhý

A že těch potvor není málo. Od obyčejných malých hryzavých brouků přes větší, kteří plivají kyselinu, nebo létající, již přeletí překážky, až po velká výbušná či pancéřovaná monstra. Všechna tato exotická havěť má i své silnější elitní varianty. Do toho tu a tam narazíte na agresivní, avšak nepohyblivé rostliny, které vám rády uštědří ránu jak zblízka, tak na dálku.

V každé misi máte za úkol vyvolat bosse a následně jej sprovodit ze světa. Jedná se vždy o velkého brouka, který vás bude stát mnoho nábojů, ale nebojte, těch máte nekonečno. Vyvolat takového bosse je jednoduché. Stačí těžit, co vám přijde pod krumpáč, do toho odpravit na věčnost desítky, ne-li stovky otravných brouků všeho druhu a on se dříve nebo později ukáže. Jakmile jej zdoláte, stále není vyhráno. Přiletí pro vás záchranný modul a s ním 30sekundový interval k evakuaci, který rozhodně není radno podceňovat. Pokud se dostanete na konec poslední obtížnosti, které jsou zde nazvané Hazard Level, přivítá vás gigantický finální boss. Ten je odporný na pohled, ale o to více uspokojivý po zdolání. Každopádně bych uvítal více rozmanitých úkolů, případně zcela odlišné módy, které by hru zpestřily a oddálily chvíli, kdy se vám začne gameplay zdát až příliš repetitivní.

Pěkný na pohled, stylový na poslech

Grafické zpracování Deep Rock Galactic: Survivor je na velmi dobré úrovni a nese se v duchu své předlohy. Podle mého názoru je velmi povedené a nebude rychle stárnout. Zároveň skvěle pasuje do světa, ve kterém se pohybujete, a jeskyně vyloženě lahodí oku. Na výbornou hodnotím i hudební podkres, který dokonale dolaďuje celkovou atmosféru. Tu, v pozitivním slova smyslu, rozbijí vtipné hlášky vašich trpaslíků, tak jak jsme z Deep Rock Galactic zvyklí. Na to, že se jedná stále o předběžný přístup, jsem nezaznamenal žádný problém a dobře odvedená práce vývojářů je skutečně vidět.

Zdroj: IGDB

Plná podpora Steam Decku?

Vývojáři jsou pyšní na podporu Steam Decku, což dali hlasitě najevo již při vydání v únoru tohoto roku. Já osobně jsem hru hrál právě výhradně na Steam Decku a musím říct, že k této konzoli sedne fantasticky. Ovládání je rychlé, jednoduché a díky podpoře gamepadu také okamžitě funkční bez nutnosti cokoliv nastavovat. Text na displeji je bez problémů čitelný a všechny ovládací prvky korespondují s tlačítky na ovladači.

Při spouštění není potřeba nic nastavovat. Ihned po instalaci a se standardní verzí Protonu vše jede, jak má. Můžete si užívat 60 fps, dokud kolem sebe nemáte hordy nepřátel. Pak snímková frekvence bohužel klesá, ale nikdy se nedostanete do vyloženě nehratelného stavu. Vždy jsem se tedy pohyboval minimálně kolem 40 fps, což je na hru tohoto typu naprosto dostačující. A to není nutné mít grafické nastavení na minimum. Nakonec jsem v rámci větší výdrže baterie stejně ručně zapnul omezení na 40 fps, čímž jsem si herní čas prodloužil ze zhruba hodiny a půl na skoro tři hodiny (v závislosti na jasu displeje a dalším nastavení). Ještě zmíním, že při hraní přes GeForce Now lze výdrž baterie dále zdvojnásobit, a to při maximálním nastavení grafiky.

Deep Rock Galactic: Survivor přišel, alespoň pro mě, tak trochu nečekaně a vzhledem k žánru bezesporu i s jistou skepsí. Přiznám se, že jsem se na něj první díval skrz prsty, ale ve výsledku mě mile překvapil. Stylizace Deep Rock Galactic v žánru roguelite funguje velmi dobře. Na poměry předběžného přístupu, tedy jakési beta verze, je vidět spousta odvedené práce. Při hraní jsem se náramně bavil a není toho moc, co by se hře dalo vytknout. Pokud bude obsah přibývat svižným a stabilním tempem, dočkáme se i nějakých nových módů či třeba multiplayeru, troufám si tvrdit, že za dané peníze se jedná o skvělou, možná až bezkonkurenční zábavu na velmi dlouhou dobu.

Článek pro Gaming Professors napsal Matěj Kupský.

• audiovizuální zpracování
  • kvalitní optimalizace