Elex intro

ELEX – když dopadne hvězda

15. 11. 2021

Již dávné civilizace si pohrávaly s myšlenkou, že dopad tělesa z nebes může změnit nebo zahubit život na Zemi. Důkazem toho může být i vymření dinosaurů. Nicméně, jak by se lidstvo popralo s dopadem tělesa větších rozměrů? A co teprve, kdyby součástí tohoto tělesa byla i mimozemská látka, která by po počátečním kataklyzmatu začala ovlivňovat celou planetu? Ve hře ELEX se právě takováto událost stala.

Dar z vesmíru

Někteří lidé zemřeli, jiní se však snažili nový chod světa přijmout, a co víc, snaží se co nejvíce využít nových mimozemských krystalů ve svůj prospěch. Jiní se pak rozhodli s celou situací bojovat ve snaze zachránit staré obyčeje země a lidského bytí. Ti, kteří se však rozhodli nových minerálů využít, ihned získali technickou převahu a začali tak vytvářet citelný tlak na ostatní uskupení a zbytek lidské populace.

Tato frakce má během eskalace probíhajícího konfliktu značně navrch, a to až do momentu, kdy se její vedení z jistých důvodů rozhodne hodit přes palubu velitele Jaxe (v jehož roli se ocitnete), který dosud vedl úspěšné tažení proti barbarským bojovníkům, banditům a uctívajícím klerikům.

Jestli se vám tento začátek zdá povědomý, nejste daleko od pravdy. Začátek vašeho dobrodružství se v zásadě nijak neliší od scénáře většiny her vývojářského studia Piranha Bytes. Dostanete pod svou kontrolu protagonistu, který je z nějakého důvodu vyřízený, nebo spíše hozený přes palubu, a který musí kvůli cestě za pomstou urazit dlouhou cestu, aby se opět dostal na vrchol svých sil. Hrdina, jenž si musí zvolit cestu a své místo v jednom z výraznějších uskupení ve světě.

Vybrat si můžete ze tří zmíněných frakcí, tedy konkrétně Albové, Klerikové a psanci/barbaři. Na začátku vypadá příběh velmi totožně, nicméně v průběhu hraní se příběh jednotlivých frakcí plně rozvětví.

Zdroj: Piranha Bytes

Stále je co dělat

Kromě hlavního příběhu je ve hře velké množství vedlejších úkolů. Ostatně to se od dobrého RPG a od studia, jakým jsou Piranha Bytes, očekává. Je zde však přece jen jeden zásadní rozdíl oproti hrám ze stejného žánru. Vedlejší úkoly v ELEX mají svůj smysl, účel, a nejedná se pouze o plošné bezvýznamné a nevýrazné plnění zakázek typu jdi sem, zabij tohle, přines. Řada vedlejších úkolů před vás postaví zásadní morální dilemata a nesnadné volby, které citelně ovlivní životy ostatních.

Dost často se vám také stane, že se z jednoho na první pohled obyčejného úkolu může vyklubat parádní zážitek. V průběhu jeho plnění můžete narazit na další vedlejší úkoly, které pomalu skládají střípky do vašeho příběhu. Návrh a propracovanost většiny vedlejších úkolů je vskutku povedená, a to i na základě dialogů a řady směr definujících schopností (mysl ovlivňující magie, vysoké charisma, úroveň empatie), díky kterým se můžete při opětovném hraní dostat k jinému zakončení daného úkolu.

Úkoly navíc můžete řešit i několika různými způsoby. Jestli pak máte rádi i dialogy a různé slovíčkaření, je ELEX přímo pro vás. Dobře vedený rozhovor totiž nejednou rozhodne o tom, zda ve svém snažení uspějete, či naopak selžete. Hranice mezi těmito dvěma body je opravdu tenká. Jestli si zoufáte, že nepatříte mezi zdatné angličtináře, hra má již v dnešní době plnohodnotnou českou lokalizaci. Rozhovory a různé slovní kličky si tak můžete užít bez nutnosti anglického slovníku.

Samozřejmě v rámci plnění questů (i mimo ně) můžete zabít poměrně velké množství postav, dokonce i těch, které jsou důležité pro děj. Jejich zabití však výrazně herní svět neovlivní, což je rozhodně škoda.

Zdroj: Piranha Bytes

Všechno zabiju a všechno vyrobím, nikdy se nezastavím

Za každý splněný úkol získává vaše postava zkušenosti, které při patřičném počtu generují novou úroveň. Když pokročíte na další úroveň, dostanete deset vývojových bodů a jeden talentový bod. Vývojové body můžete investovat do atributů, jakými jsou již klasicky síla, obratnost, výdrž atd. Talentový bod pak využijete k vylepšení spektra vašich pasivních a aktivních dovedností. Kromě zkušeností vám plnění úkolů také přinese finanční obnos nebo i užitečné předměty a vybavení.

Peníze, které získáte, můžete utratit mnoha způsoby. Můžete nakoupit potřebné nové vybavení, případně materiály na výrobu nebo i k naučení se dosud nepoznaných dovedností a samozřejmě také vylepšení již stávajícího vybavení. Zde se dostáváme k prvnímu úskalí hry, tedy konkrétně k vylepšování vašeho vybavení a pak ke vzácným legendárním předmětům

Hra ELEX nabízí mnoho vybavení a zbraní, většinu vybavení můžete i vylepšovat. Nicméně trochu nedomyšlený je fakt, že některé vaše vybavení, které si vyrobíte nebo koupíte a následně jej vylepšíte, je kolikrát znatelně lepší než legendární zbraně. Legendární zbraně pak ztrácejí trochu svůj smysl. Tedy nejednou se vám stane, že budete vážit cestu za legendární zbraní jen proto, abyste následně zjistili, že vaše vylepšená puška nebo luk je i desetkrát lepší než ta legendární.

Ve hře máte klasické zbraně na blízko, ale i na dálku. Lepší zbraně na blízko, jako jsou například meče, mají i unikátní animaci útoku. To rozhodně potěší, stejně jako že střílení z pušek má jiný projektil.

Ve hře můžete také craftovat, nebo vyrábět předměty, chcete-li. K výrobě různých předmětů potřebujete samozřejmě materiál, a dokonce k výrobě některých specifických předmětů a pokrmů budete potřebovat i části těl vašich nepřátel.

Zdroj: Piranha Bytes

Pestrý svět plný nebezpečí

Magallen, jak se jmenuje postapokalyptický svět hry ELEX, nabízí velmi pestré prostředí, které obsahuje ledem pokrytá jezera, hory, rozpadlé továrny, pouště, vulkány a samozřejmě i hluboké lesy. Zde všude budete potkávat nepřátele, kteří se skládají z různých druhů příšer a mutantů. Nepřátelé však kolikrát upřednostní boj mezi sebou navzájem, než aby poslušně zaútočili na vás a vaši partu.

Některé příšery mají více druhů, nebo spíše levelů obtížnosti – poznáte to tak, že vypadají stejně, ale odlišují se v názvu. Jsou nejenže silnější, ale také agresivnější, nebo disponují lepšími a speciálními útoky oproti svým slabším příbuzným.

S potvorami se dostáváme k umělé inteligenci, tedy AI, která je jedním z problémů hry. AI nepřátel je na velmi povedené úrovni, bojují mezi sebou, bojují s vámi a v některých případech se snaží i mírně taktizovat. Problém je v AI společníků, kteří se kolikrát chovají spíše chaoticky, nebo rovnou chodí na smrt. Tím spíše toto zabolí, protože na rozdíl od jiných her nemůžete společníkům udílet alespoň základní příkazy. Kolikrát se i stane, že k vám společník natáhne skupinu nepřátel, které jste se původně chtěli vyhnout.

I když jsou společníci někdy na „facku“, je rozhodně výhodné je mít v partě. Čas od času vám totiž dokáží velmi užitečně pomoci a ochotně za vámi chodí. Když se zastaví, znamená to, že se nacházíte na nebezpečném místě, a tak se jim tam moc nechce. Každý ze společníků má navíc svůj vlastní život a příběh, který vám bude odkryt při plnění vedlejších úkolů, jež vám zadají.

Ach ty hitboxy

Bohužel ELEX trpí, i co se týče hitboxů, tedy ploch, do nichž trefujete nepřátele, aby byl registrován zásah. U kontaktních zbraní se vám může stát, že i když jste v dostatečné vzdálenosti a zasáhnete nepřítele, nic mu to neudělá. Samozřejmě je zde pak i opačný případ, kdy vy jste již poměrně daleko a vidíte, jak zbraň nebo chapadlo nepřítele jasně mine vaše tělo, ale i přesto dostanete zásah. Bohužel tato situace může kolikrát zapříčinit i smrt, tedy uhnete a myslíte si, že jste v bezpečí, a náhle příšera natáhne pařátem a je po vás. Toto se týká dvojnásobně silnějších oponentů.

Samotný kontaktní boj, tedy boj s mečem, palicí nebo s kombinací obou a štítem, je pocitově na dnešní dobu neohrabaný. Respektive je prakticky totožný jako v předchozích hrách od Piranha Bytes. Jak jsem již zmínil, ve hře jsou i zbraně na dálku, které vám dají k dispozici vždy tři režimy palby definující efektivitu a přesnost vašich výstřelů.

Ve hře je díky magickému minerálu z vesmíru také možno ovládat magii. V tomto světě lze magii, která se skládá z útočných i obranných a posilujících kouzel, používat velmi efektivně.

Zdroj: Piranha Bytes

Grafika a ozvučení

Co se rozhodně tvůrcům povedlo, je optimalizace – hra se i na maximálním možném nastavení neseká, je krásně plynulá, a to je v rámci vizuální stránky rozhodně velký bod k dobru. Grafické zpracování je i v dnešní době obstojné a rozhodně tedy ani čtyři roky po vydání neurazí.

Herní svět je rozmanitý, plný nestvůr, NPC, předmětů a vše je velmi příjemné. Rozhodně však nečekejte žádné silné ultra HD efekty. Nicméně je zde přítomnost i lehkých bugů, a to zvláště v místech, kde je větší lidnatost. Někdy se obyvatelé prostě zaseknou o texturu nějakého předmětu.

Ozvučení je na uspokojivé úrovni a taktéž dabing. V některých postav je však přece jen více věrohodný než u jiných. Zvuky zbraní a prostředí jsou na dobré úrovni.

Soundtrack je pak opravdu povedený a rozhodně si najde své příznivce, kteří jej budou poslouchat i jako zvukovou kulisu mimo hru.

Hru můžete sledovat zde.

ELEX je povedená RPG hra, která ohlásila velký comeback vývojářů Piranha Bytes. Jedná se o klasické poctivé RPG, které nabízí dobře fungující herní mechanismy spolu s pestrou škálou nepřátel, předmětů a světem k prozkoumávání. Vedlejší úkoly jsou navíc velmi dobře propracované a nejedná se pouze o otravný prvek ve hře, jako u některých konkurenčních titulů v tomto žánru. Hra bohužel stále trpí některými neduhy, nicméně i přesto se jedná o kvalitní RPG, které rozhodně zabaví, a to opakovaně, protože znovuhratelnost je u tohoto titulu velmi slušná.

• pestrý a různorodý svět k prozkoumávání
  • dobře fungující herní mechanismy
  • pestré spektrum vedlejších úkolů