ENDLESS Dungeon – úvodka

ENDLESS Dungeon – dveře, kam se podíváš

21. 11. 2023
Zdroj náhledu: AMPLITUDE Studios

Během svého působení ve videoherním světě jsem si několikrát říkal, že už mě nic nedokáže překvapit. Jenže od doby, co jsem se stal redaktorem u Gaming Professors, je tomu právě naopak. Nikdy by mě nenapadlo, že se mi do rukou dostane titul, ve kterém jsou dveře natolik důležitou součástí, že je budete chtít otevírat. Recenzovaný kousek od francouzských vývojářů z AMPLITUDE Studios, ENDLESS Dungeon, dává větě „jednou je všechno poprvé“ úplně nový rozměr.

Směsice žánrů a přemýšlení

Premisa hry ENDLESS Dungeon je naprosto jednoduchá: vžijete se do role ztroskotanců, kteří uvízli na vesmírné stanici zamořené větším množstvím mimozemských nepřátel. Vaším úkolem je dostat se z lodi pryč a odhalit tajemství, jež se zde skrývají. Abyste se o základně a ostatních protagonistech dozvěděli co nejvíce podrobností, budete na svých misích nacházet různé deníky nebo s hrdiny komunikovat. ENDLESS Dungeon nicméně příběhové linie posouvá až na vedlejší kolej, neboť nejdůležitějšími prvky titulu představuje hratelnost, atmosféra, kooperace s přáteli a roguelike mechanismy.

Na první pohled se titul může jevit jako roztomilá hříčka, osobně mně trochu připomínal starý Alien Shooter z roku 2003. Nicméně recenzovaný kousek je směsí několika žánrů a musím říct, že to funguje poměrně dobře. Díky dvěma různým variantám hratelnosti si každý z vás může najít to své. Zda chcete běhat po mapě a zabíjet nepřátele hlava nehlava, nebo zvolíte taktičtější postup a budete rozmisťovat ochranné turrety, či zkombinujete obě varianty najednou, je čistě na vás – každý přístup bude správný. Tím jsem mírně naznačil, že ENDLESS Dungeon lze hrát jako Tower Defense a je to poměrně velká zábava.

Pokud chcete využít sílu věží (laserové, raketové, plamenné etc.), budou na podlaze místností předem specifikovaná místa (zvýrazněné čtverečky), kam je lze umístit. Turrety nelze skládat vedle sebe nebo kamkoliv podle svého uvážení. Stejně tak na jejich výrobu potřebujete drahocenné materiály, kterých je poměrně málo. Proto je zapotřebí určitého uvažování a přemýšlení, zda se vám na zvolených místech budou hodit, či nikoliv. Je tu spousta proměnných, které vám mohou plány zhatit – ať už jde o nízký počet surovin, nebo větší množství nepřátel, kteří by vám je dokázali zlikvidovat, neboť byste je nedokázali ochránit.

Během prozkoumávání narazíte na truhličky, ve kterých se skrývají cenné předměty, jako jsou zbraně, buňky (Cells) nebo šrot (Scraps). Hra nabízí celkem sedmnáct různých zbraní. Co mi však přišlo zvláštní, je, že se někdy ukázalo, že ničivý arzenál, který by měl být silnější (soudě dle jejich úrovně), ve skutečnosti byl slabší než základní flusačka. Kvůli tomu jsem neměl potřebu během svých cest měnit prvotní flintu. Toto je však věc, kterou lze opravit prostřednictvím různých aktualizací. Buňky (Cells) můžete použít k vylepšení zbraní a nákupu modernizace pro CrystalBota, zatímco šrot (Scraps) využijete k vylepšení salonu a na stánku, kde si pořídíte pikantní pěst (koktejl).

Sláva dveřím!

Abyste mohli efektivně eliminovat své nepřátele a chránit speciální krystal, který vás udržuje při životě, je nezbytné provádět průzkum oblastí. Teď konečně docházíme k důvodu, proč jsem po recenzi hry ENDLESS Dungeon začal mít noční můry o dveřích. Suroviny totiž nezískáváte běžným způsobem. Při objevování nových lokalit naleznete různé generátory, ve kterých nastavíte, jaký druh materiálu mají produkovat: Science, Industry a Food. První z nich vám umožní na výzkumných terminálech odemykat nové věže a vylepšovat ty stávající. Druhý materiál slouží k stavbě turret. Posledním materiálem nakupujete lékárničky a vylepšení pro své hrdiny pro aktuální výzvu (více životů, rychlost atd).

Jakmile naleznete generátor, nechte ho produkovat Industry, neboť výroba věží je opravdu drahá. Možná byste očekávali, že suroviny vám budou automaticky padat do inventáře prostřednictvím výroby, ale není tomu tak. Generátor pouze zvyšuje výnos při otevírání dveří. Ano, čtete správně. Abyste získali materiály, musíte otevřít dveře a teprve poté se vám přičtou. Vývojáři z AMPLITUDE Studios mají podle všeho zálibu ve dveřích, nicméně je to zajímavý koncept, který přináší strategický prvek. Jak je vám určitě jasné, každá lokalita má daný počet oblastí, což znamená i počet dveří. Proto nemůžete rozhazovat své cenné materiály libovolně a musíte trochu přemýšlet, jaké vybavení nebo vylepšení si pořídíte, včetně turret.

ENDLESS Dungeon – otevřel jsem bedničku

Kromě generátorů narazíte také na hnízda svých nepřátel. Předem upozorňuji, že se nedají zničit, takže se o to nemusíte snažit. Jakmile odhalíte určitý počet lokalit, spustí se na vás útok ve vlnách. Nepřátelé se začnou líhnout ve větším množství a budou se snažit vás zabít. Je důležité poznamenat, že jejich aktivace není způsobená pouze vaším postupem, ale také vylepšováním. Pokud necháte v různých stanicích modernizovat nebo zkoumat jednotlivé vybavení, očekávejte útok nepřátel. Co se mi na tom opravdu líbí, je to, že pokud najdete jedno hnízdo a následně dáte výzkum, útok půjde pouze z toho hnízda, co jste našli, a tím pádem jen z dané strany. Tím mírně naznačuji, že jsou hnízda schovaná všude po oblastech, díky čemuž na vás mohou jít vlny nepřátel ze všech možných stran. Abyste se ale lépe orientovali a věděli, odkud na vás jdou, máte k dispozici mapu, která mi připomíná tu z Alien: Isolation.

Živá kapela v mrtvém vesmíru

Pro dokončení oblasti je nezbytné najít a odemknout zamčené dveře, což může být docela překvapení, že? K tomu vám poslouží zmíněný krystal, který je umístěn na roztomilém robotkovi, což znamená, že ho budete muset několikrát doprovázet (ano, vesmírná escort mise!). Jakmile se dostanete ke svým vysněným dveřím, musíte robůtkovi přikázat, aby je odemkl. To však vyvolá aktivaci vln všech nepřátel z odhalených hnízd, kteří se ho budou snažit zlikvidovat. Naštěstí mají postavy teleport, jenž je k němu přenese. Pokud se vám ho nepodaří ochránit, hra pro vás končí a můžete začít znovu. Kdybyste náhodou padli vy, lze přepnout na druhou postavu pomocí mezerníku a postavit poraženého hrdinu zpět na nohy.

V režimu pro jednoho hráče začínáte s možností jít do různých oblastí pouze se dvěma hrdiny, později se vám odemkne i třetí slot. Každý protagonista má svůj unikátní příběh a hratelnost (různé statistiky a povolání), což přispívá k tomu, že si můžete vytvořit jedinečný styl hraní. Celkově vám ENDLESS Dungeon nabízí osm postav, mezi nimiž lze v průběhu průzkumu libovolně přepínat a rozkazovat jim. Nečekejte ovšem příkazy ve stylu „přines tohle“ nebo „prozkoumej tamto“, jediné, co jim můžete říct, je, aby zůstali na místě, nebo vás následovali. Každá postava navíc disponuje ultimátní schopností, ale tady nastává menší problém. Jakmile dovednost využijete, neexistuje žádný zvukový ani vizuální prvek, který by signalizoval, že pro ni vypršel cooldown a že ji můžete opět použít. Je celkem otravné při soubojích neustále koukat do pravého horního rohu, abyste věděli, jestli je schopnost nabita, či nikoliv.

Salonek sloužící jako bezpečné zázemí, odkud se vydáváte na průzkumy, je nejdůležitější částí hry. Zde můžete provádět několik interakcí, například navštívit knihovnu a získat informace o sběratelských předmětech, legendách, cestách hrdinů a deníkových zápiscích. V dílně si lze upravit hrdiny, zbraně a samotný salonek. Dále můžete naverbovat nové hrdiny, vyzkoušet jednotlivé DLC oblečení a konzumovat nápoje, které přidávají modifikátory do vašich dobrodružství. Vše je doprovázeno zajímavými jazzovými melodiemi. Hudební doprovod a pestrobarevný, až trochu šílený vizuál dělají z ENDLESS Dungeon opravdu zajímavý kousek. Je však trochu škoda, že titul nabízí pouze tři bosse, osm elementárních nepřátel a dohrajete ho za jeden víkend.

ENDLESS Dungeon je originální a zajímavý titul, který spojuje různé herní žánry do jedinečného a poutavého zážitku. Otevírání dveří a taktická stavba věží přidávají hloubku do hratelnosti, a možnost vývoje postav a jejich vybavení motivuje k dalšímu pokroku. Skvělý hudební a vizuální design podtrhuje atmosféru hry. I když by mohl být rozšířen počet bossů a nepřátel, celkový dojem z titulu zůstává pozitivní.

• rozmanitost žánrů
  • vylepšování hrdinů a vybavení
  • osobité postavy