GG – život je videohra – úvodka

GG – život je videohra – recenze

13. 3. 2023

Přestože mainstream všechny hráče počítačových her hází do jednoho pytle, naše pokolení se, stejně tak jako různé příchutě zmrzliny, dělí na určité skupiny. Nejzřetelnější selekci lze spatřit v tom, zda hrajete multiplayery, nebo si raději vystačíte sami. Takzvaná MMO spadají do žánru online RPG umožňujících připojení až tisíců hráčů najednou. Doby, kdy jsem v těchto fiktivních fantasy světech trávila desítky, ne-li stovky hodin svého volného času, jsou dávno ty tam, ale díky nejnovějšímu přírůstku nakladatelství Zanir, GG – život je videohra, jsem si doby svého mládí mohla vtipně připomenout skrze netradičně kolorovanou mangu.

Hmotnost:
Rozměry:
Cena:

Giacomo Masi
Ilaria Gelli
Zanir
Eva Mizerová
0,85 kg
332
168 × 240 mm
barevný
brožovaná
prosinec 2022
978-80-88438-15-1
799,–

Zdroj: Zanir

Těžkosti dospívání

GG – život je videohra jsem v edičním plánu nakladatelství Zanir vyhlížela už pěkně dlouho a dopředu vám prozradím, že jsem z tohoto kousku měla ještě větší radost, než jsem si původně myslela. Už jen samotný příběh a jeho pojetí bude velice blízké každému zarytému hráči, protože se zde nejen objevují typické slangové výrazy, ale i další charakterové rysy dobře známé všem, co mají s hraním online videoher dobré zkušenosti… třeba takové emocionální výbuchy agrese. Příběh se zaměřuje na skupinku pěti kamarádek, které aktuálně řeší problémy dospívání. Ačkoliv jsou všechny náruživé hráčky a ve hře Svět Ragnaroku společně strávily tisíce hodin, s věkem jim začínají přibývat povinnosti, a tak na několikahodinové vysedávání u počítače ne každá má čas. To má za následek to, že jejich přátelské pouto prochází tou nejtěžší zkouškou odloučení. Dívky se tedy po nějaké době opět spojí u příležitosti vydání nového datadisku, ale po jeho nainstalování se začnou dít dost zvláštní věci. Nejenže se místo kolem nich bude pozvolna měnit na prostředí ze hry, ale po ulicích si to začnou štrádovat všelijaké příšery, a co hůř, ony samy na sobě začnou pociťovat schopnosti svých herních postav.

Jak se svět kolem nich stále více přetváří a realita, jakou dobře znají, má menší a menší zastoupení, jejich neshody z dřívějška mísené se stupňujícím se stresem a strachem se budou o to více vyostřovat. Na povrch začnou vycházet znatelné rozdíly v jejich pohledech na zodpovědnost, dospělost a další důležité otázky. Centrem celé skupiny je Bianca, optimistická a energická dívka, o níž by se dalo říci, že je jakýmsi pojidlem celé party. Aurora je typickou lolitkou s roztomilým vzhledem, ale jazykem prořízlým více než nevychovaný barbar. Sestry Laura a Fiammetta jsou jako oheň a led. Zatímco si Laura užívá pozornost oblíbené streamerky ze stran svých věrných fanoušků a je připravená co nevidět opustit hnízdo, její mladší sestra Fiammetta nezvládá ukočírovat tíhu dospívání a místo toho, aby svým problémům čelila, zbaběle se ubírá do „bezpečí“ online prostředí. Skupinu doplňuje Mi-yon jakožto zástupce typického toxického hráče, které je reálný svět – a občas i její kamarádky – proti srsti. Jakmile se však všechny ocitnou v takové šlamastice, budou muset spojit síly a společně se pokusit situaci racionálně vyřešit. Jak brzy zjistí, fantasy svět ukrývá až příliš mnoho nebezpečí. To pro některé ovšem nebude představovat problém. Ne každá se totiž bude chtít vrátit do normálu, a zatímco se jedny začnou strachovat o holý život, jiné budou omámené kouzelnými schopnostmi a zláká je moc.

Život není žádný med… kor ten hráčský

Co mě na GG – život je videohra zaujalo asi ze všeho nejvíc, je náplň děje. Přestože je primárním problémem skupinky čelit nástrahám fantasy světa, v mezičasech důležitých událostí se zde řeší zásadní otázky. Nejde pouze o pohlížení na existenciální podněty, ale diskutovaným tématem je pozice hráček ve společnosti, s čímž pochopitelně souvisí ženské streamerky, toxicita na internetu, pohlížení „normálních“ lidí na ty, co aktivně hrají videohry, přílišná fixace na online prostředí a tak dále. Zkrátka a jednoduše se snažím říct, že scénář napsal někdo, kdo se v této oblasti skutečně vyzná, a právě díky tomu GG – život je videohra dokáže zaujmout především hráče… nejen hráčky. Manga si samozřejmě s přehledem podmaní i další čtenáře, protože opomenu-li všechny ty herní reference, příběh je přesto velmi poutavý, čtivý, vtipný, dojemný, akční a skvěle zpracovaný. Pokud tedy videohrám přímo neholdujete, titul si i přesto zamilujete díky jeho praštěnosti a hlavnímu tématu, což je přátelství.

Každá z dívek má svého vlastního kostlivce ve skříni, jehož nástup na scénu skupinou dokáže pořádně zarezonovat. Asi jste už z charakteristiky jednotlivých postav odhadli, že to bude Mi-yon a Aurora, co si primárně půjdou po krku. Proto se nelekejte, až mezi řádky narazíte na občasné přisprostlé výrazy – ne vyloženě vulgární – a simulaci takzvaných dívčích válek. Chybovat je lidské a v mangách to platí dvojnásob, protože jak jinak chcete vystavět zajímavou zápletku bez pořádných dějových zvratů, které nakonec povedou k happy endu.

Zdroj: Zanir

3v1

Ačkoliv jsem výše titul nazvala mangou, je to spíše takový hybrid. GG – život je videohra se čte jako klasická kniha – ne tedy obráceně jako manga –, je kreslená v tom samém stylu jako manga, ale stránky jsou vyvedeny v barvě se vší péčí jako u komiksu. Vzhled postav je stylizován do klasického anime provedení, velkýma očima počínaje a různými grimasami v obličeji konče. Přestože mám ráda černobílé kresby, které i přes absenci sytých a jasných barev nepostrádají hloubku a detaily, u GG – život je videohra se mi tato netradiční volba zpracování skutečně velice zamlouvá. Díky barvě příběh působí více živě a svěže… je zkrátka akorát tak všemi couly naivně holčičí, ale to neznamená, že si ho neužijí i jiná pohlaví.

Série se skládá ze tří dílů příhodně pojmenovaných jako level 1, level 2 a level 3, ale česká verze rovnou obsahuje všechny díly v jednom uceleném svazku, což zapříčinilo nafouknutí knihy na tři sta třicet dva stránek, a to ji při své velikosti činí takřka kilogramovou kráskou. Tato vyšší váhová kategorie z GG – život je videohra sice vyloženě nedělá ideálního parťáka na cesty, ale hodí se spíše jako zpestření domácí pohody. Ne že by byl příběh jakkoli složitý a přemírou informací aktivně zaměstnával vaše mozkové buňky, ale právě díky přítomnosti různých filozofických otázek není od věci na chvíli zpomalit a zamyslet se nad nimi. Jediné, co mě u titulu mrzí, je, že těmto zajímavým tématům nebyl dán prostor, byť jen na malou chviličku, jaký by si zasloužila. Většinou jsou jen okrajově zmíněna v narážkách a nikdo se jimi příliš nezabývá, přestože přímo tematicky pasují k obsahu.

GG – život je videohra na trh vnáší svěží závan vtipného příběhu ze života hráček a nabízí něco, co mezi regály knihkupectví chybělo jako sůl. Netradičně kolorovaná manga si dokáže podmanit nejen milovníky videoher, ale zaručeně pobaví i čtenáře jiných žánrů svou trhlou náplní, podmanivým výtvarným zpracováním, humorem i zásahem do důležitých témat. Co byste dělali, kdyby se svět kolem vás začal měnit na videohru a vy tak museli čelit jeho děsivým nástrahám?

• zajímavé hlavní postavy
  • netradiční zpracování kolorované mangy
  • dynamický příběh