Greedland 1AR

Greedland – vyčistěte vzdálenou planetu

8. 10. 2023

Top-down střílečky (v originále top-down shooters) se řadí k jedněm ze základních herních žánrů videoher. Velkého rozmachu tyto hry zažily hlavně na herních zařízeních NES a nyní se tento žánr postupně vrací na scénu. V top-down střílečce Greedland se ujmete role začínajícího žoldáka, který se vydává na mezigalaktickou cestu za dobrodružstvím.

Černá díra všechno odstartovala

Za titulem, který je momentálně ve fázi předběžného přístupu a který vás vezme skrze černou díru do jiné galaxie, stojí jednočlenné vývojářské studio VaMP He. Děj, jak už to u těchto titulů bývá, má spíše okrajovou roli a zatím nic nenasvědčuje, že by se na tom v budoucnu mělo něco měnit.

Příběh se odehrává v nepříliš vzdálené budoucnosti. V roce 2088 objevila průzkumná vesmírná loď červí díru. Po průletu červí dírou se průzkumný tým dostal do zcela nové galaxie a objevil novou planetu. Nově objevená planeta má obrovské bohatství zdrojů. Za účelem získání těchto zdrojů se vláda rozhodla spolupracovat s korporacemi ve snaze vyvinout technologie za účelem největšího možného využití nové planety. Jde tak o počátek éry mezihvězdné navigace. V této mezihvězdné aréně existuje mnoho žoldáků, kteří pomáhají vládě a korporaci plnit různé úkoly s vidinou vlastního profitu. Nová planeta dostala jméno Greedland. Vy se ujmete role bezejmenného začínajícího žoldáka, který se rozhodl využít příležitosti ke zbohatnutí.

Ihned při startu se vás hra zeptá, zda budete chtít manuální, nebo automatický režim míření a střílení. Je čistě na vás, který si zvolíte, protože v rámci určitých módů a vylepšení, ke kterým získáte ve hře přístup, můžete využít manuálního/automatického míření a střelby, ať zvolíte kteroukoliv možnost.

V jednoduchosti je síla

Samotný princip průchodu hrou a hratelnosti je vcelku velmi jednoduchý a přímočarý. Gameplay spočívá ve zvolení mise v určité lokaci, zvolení případné výzvy pro získání větší odměny, výběru zbraně, obleku a následného schéma módů vašeho obleku a přežití v časovém limitu. Pomocí výsadkového modulu se objevíte na mapě, která odpovídá vámi zvolenému biomu. Zde je třeba zdůraznit, že pohyb po mapě není volný, ale ohraničený do kruhu rádio dosahu pro následné vyzvednutí. Ihned po výsadku na vás postupně nabíhají tvorové tamní fauny.

Nepřátelé nemají žádné hlubší úmysly než na vás nabíhat a rozsápat vás, případně se vás pár druhů bude snažit zlikvidovat pomocí „paprsku“. Součástí jsou samozřejmě i velcí bossové, kteří jsou už trochu tvrdší oříšek. Kromě zmíněného přežití po určitý časový limit a zdolání výzev máte možnost plnit i jednotlivé dílčí mise. Tyto mise vám umožní získat vyšší hodnost a odemknout nové věci, jako zbraně, oblek a módy.

Ze zbraní nechybí klasická útočná puška, kulomet, raketomet nebo třeba i laser nebo Gaussova puška. Obleků je zatím poskromnu, každý oblek má svou zvláštní schopnost, díky níž můžete doplnit své zdraví, seslat na danou oblast bombu a jiné speciality. Součástí každého obleku je také úskok, který vám může leckdy zachránit život. Zmíněné módy pak působí jako jakýsi strom schopností s pasivními a procentuálními bonusy pro nadcházející bitvy. Ve své podstatě se jedná o pasivní skilly, z nichž si můžete sestavit buildy, mezi kterými lze následně před každou bitvou přepínat.

Poslední, čím je možné ovlivnit vlastní výbavu, je získávání zkušeností při bitvách a pro samotnou jednu bitvu. Při likvidaci nepřátel a následném sběru zelených „esencí“ získáváte zkušenosti pro aktuální bitvu. Při následném levelingu máte možnost zvolit mezi speciálními vychytávkami pro váš oblek (v dané bitvě). Můžete si vybrat vrhač raket či granátů, magnetické pole, štít nebo třeba ostré disky, které kolem vás létají a působí masivní zranění všem, kdo se dostanou do jejich trajektorie.

Greedland zaujme

Po vizuální stránce dokáže Greedland rozhodně zaujmout, a to i přesto, že se jedná o klasickou top-down střílečku. Hratelnost je velmi příjemná, a dokonce i výběr módů je intuitivní. Titul pohání Unreal Engine 5 a modely nepřátel celkový zážitek krásně prohlubují. Bohužel se mi při hraní několikrát stalo, že mi hra hned po výsadku, tedy po dosednutí modulu, spadla.

V této fázi hry jsou přístupné pouze tři biomy, které se od sebe liší základním zpracováním. V konečném konceptu se však jedná o volné pláně, na kterých je buď tráva, písek, či kamenný podklad. Pokud by se na každé mapě nacházela nějaké zničitelná flóra, třeba ve stylu The Riftbreaker, posunul by se zážitek znatelně výše. Takhle se jedná o poměrně jednotvárnou záležitost, která zaujme na odreagování, ale nemůžete od ní očekávat nic hlubšího.

Greedland je příjemná top-down střílečka, která nabízí široké spektrum modifikací a vylepšení pro vaši postavu. V základu titul splňuje přesně to, co od něj můžete očekávat, tedy likvidaci nepřátel, kteří na vás v časovém úseku nabíhají. Jde o fajn hru na odreagování nebo když chcete třeba vypnout při poslechu hudby. Hlubší cíl však nečekejte.

• hratelnost
  • grafika nepřátel a jejich rozmanitost
  • pestré spektrum zbraní a modifikací