Hellish Quart – staňte se mistrem meče

Share on facebook
Sdilet
Share on twitter
Sdílet
Share on linkedin
Sdílet

Umění vládnout mečem bylo v 17. století nejen důkazem zručnosti a určitého společenského postavení, ale také se mohlo velmi rychle stát otázkou života a smrti. Mistrem meče pak mohl být nazýván šermíř, který dokonale splynul se svou zbraní a dokázal pochopit rčení, že „meč je prodloužená ruka toho, kdo jej drží“. Hellish Quart je realistická 3D hra se souboji na meče zasazená právě do 17. století. 

Hellish Quart na sebe strhla pozornost již od doby svého oznámení vývojářským studiem, i když toto označení by bylo trochu zavádějící – hra má totiž jen jednoho vývojáře, Jakuba „Kubolda“ Kisiela, který však není žádným nováčkem. Jedná se o ostřílené eso skrze animace a může se pyšnit zkušenostmi ve společnostech People Can Fly a CD Projekt Red, kde pracoval na pohybech Geralta pro Zaklínače 3. Nutno již na začátku zmínit, že pohyby a celkové znázornění šermířského umění a různých stylů jsou zde famózní.

Hellish Quart stance page

„Poznej svého nepřítele, poznej jeho meč“ – Musaši Mijamoto

Hra nemá zatím pevnou kampaň, ta má být přidána v průběhu předběžného přístupu. Nicméně Hellish Quart se, jak již bylo zmíněno, odehrává v 17. století v Polsko-litevském společenství. Kampaň se pak podle předběžných informací bude odehrávat právě ve zmíněném regionu a bude pevně zakotvena v reáliích tamního života.

Nechybí tedy modely postav v dobovém oblečení a s dobovými zbraněmi. Můžete rozeznat záporožské kozáky, husary, Tatary, janičáry, švédské rytíře i mušketýry a zároveň také rozeznat jejich styly boje včetně zbraní. Tady si dal Jakub „Kubolda“ Kisiel opravdu záležet. Historické předlohy jsou naprosto přesné a jednotlivé šermířské styly jsou opravdu jako vystřižené z učebnice.

Ohledně hry se vyjadřoval i youtubový kanál Skallagrim, který se zaměřuje na historický šerm a celkově chladné a sečné zbraně. Ten je mezi odborníky, ale i youtubery velmi uznávaný.

Modely postav jsou vytvořeny pomocí 3D skenovaného oblečení podle dobové módy a kampaň pro jednoho hráče (až bude hotová!) bude pevně zakotvena v reáliích života v tomto regionu. Budete svádět souboje se záporožskými kozáky, polskými husary, Tatary, tureckými janičáry, švédskými rytíři, francouzskými mušketýry a dalšími.

Hellish Quart characters

Hellish Quart s kamarády nebo proti nemilosrdné AI

Hra nabízí klasický souboj proti CPU, kde si můžete perfektně nastavit, zda má být váš oponent spíše pasivní nebo agresivní, zaměřený na útok či obranu, a samozřejmě celkovou obtížnost, tedy um AI. Toto nastavení funguje velice dobře, i když pokud zvolíte určité kombinace, jako agresivně útočící a zručná AI spolu s velmi ostrými zbraněmi (i toto se dá navolit, tedy zda budete bojovat s tupými, ostrými nebo velmi ostrými zbraněmi, případně se dřevěnými maketami). V případě, že i vy půjdete velmi agresivně, však AI někdy zaváhá, případně neadekvátně zareaguje a nechá se zbytečně, až nelogicky kopnout nebo chytnout do gardu. Ovšem toto se stává velmi zřídka.

Je zde možnost vybrat si režim survival nebo history. V survivalu si jako u všech předešlých režimů vyberete vašeho favorita a snažíte se vydržet co nejdéle. Vždy tedy začne souboj 1 na 1 a AI střídá oponenty, jejich zručnost, obtížnost atd. History je pak prakticky totožný, nicméně za každou výhru máte jako odměnu malou historickou vsuvku, která se váže na dané období. Dozvíte se tak například, kdo to byl janičár, historické popisy zbraní, postojů apod.

Další možností je hrát s kamarády na jedné obrazovce, z nichž každý z vás má přiděleno ovládání. To plně podporuje gamepad i klávesnici. Ve hře je však tolik možností a kombinací útoků, že rozhodně je na místě si různé rozložení kláves/tlačítek řádně prostudovat a případně navolit podle vašeho uvážení. Útoků a pohybů je zde opravdu velmi mnoho, a navíc se s nimi dá přecházet do nádherně reálných návazových pohybů, ale k tomu se dostaneme.

Další možností je pak hrát s vaším kamarádem (proti němu), kterého máte přátelích, a to pomocí funkce Steam Remote Play Together. Díky tomu můžete hrát i s kamarády, kteří hru zatím nevlastní, což je velmi příjemné už jen z toho důvodu, že pokud jim hraní půjde lépe než vám, prostě je „vykopnete“.

Hellish Quart blody fight

Souboje, které baví

Cílem všech soubojů je samozřejmě usekat nebo ubodat protivníka k smrti, či alespoň zasáhnout jeho dominantní ruku tak silně, aby upustil meč. Je možné mu useknout také ruku, hlavu, a dokonce i nohu, i když to vyžaduje velmi šťastný útok.

Souboj je však možné zakončit také remízou. Remíze nastane, pokud se navzájem seknete nebo bodnete do životně důležitých orgánů, případně se navzájem tak poraníte, že neudržíte v ruce zbraň.

Stejně jako ve všech kontaktních soubojích na život a na smrt, i zde je nutný pohyb a práce nohou. Není to tedy o tom, že budete stát na jednom místě, budete držet tlačítko na blokaci a soupeř se na vás nedostane. Takhle jednoduše Hellish Quart opravdu nefunguje, což je dobře.

Krom práce s vaší zbraní, tedy změn různých gardů, případně pozic meče, musíte i adekvátně uhýbat a celkově se pohybovat. Zde bych to velmi vzdáleně přirovnal k soubojovému systému ve hře Kingdom Come: Deliverance – jako ve zmíněné hře, i zde reagujete na pohyb a postoj oponenta tím, že vy sami měníte držení a polohu vašeho meče nebo šavle. 

Pokud tedy váš protivník změní postoj a držení meče například nad hlavu a vy se otevřete tím, že budete držet vaši zbraň u nohou, je velice pravděpodobné, že vás oponent snadno zasáhne. Taktéž pokud máte meč o nohou, nemyslete si, že během mžiku budete útočit přímým sekem od hlavy dolů.

Hellish Quart využívá aktivní ragdolly a veškeré poškození, které může vaše čepel způsobit, je vypočítáno pomocí fyziky v reálném čase. Různé a přesně načasované kombinace tlačítek umožňují speciální útoky a komba, která jsou však reálně proveditelná a vycházejí z učebnic šermu a daného bojového stylu.

Hellish Quart technique

Při soubojích používejte hlavu a taktiku

Pokud neútočíte, vaše postava se automaticky snaží držet stráž proti útokům protivníka. Čepele se skutečně vzájemně blokují, a právě to vás drží naživu. Chcete-li zvítězit, musíte používat správné načasování, míru, techniku, rychlost a důvtip, stejně jako při šermu ve skutečném světě.

 

Bloky jsou sice prováděny automaticky, ale pokud blokujete příliš nebo jste až moc pasivní a jen kroužíte kolem, soupeř může blok prorazit. Ba co víc, může vám chytit i ruku, udeřit vás nebo vás nakopnout, aby mohl poté lépe zaútočit zbraní.

Na krátkou vzdálenost, kde není možné se mečem pořádně rozmáchnout, se totiž z běžných útoků automaticky stávají tupé údery koleny a lokty. Ty protivníka zatlačí zpět s krátkým omráčením, nebo spíše rozhozením jeho soustředění a postoje.

Hellish Quart kick

Grafika, krev a ozvučení

Graficky se hra řadí mezi velmi povedená díla. Zpracování prostředí, nebo lépe řečeno „pozadí“, kde právě bojujete, je velmi povedené a nesplývá s bojujícími postavami. Modely postav jsou opravdu pěkné a navíc znázorněny dle originální historické předlohy, nicméně by to chtělo tyto modely lehce vyhladit. Zejména obličeje některých postav by ještě potřebovaly zlepšit, ovšem není to nic, co by extra vadilo.

Samotné pohyby a švihy zbraní s různými délkami čepele, stejně jako aktivní pohyb oblečení v rámci soubojů, jsou jedním slovem perfektní. Stejně dobře vypadá i znázornění zásahů, kdy je zakrvácený nejen meč ale i oblečení, případně různé části těla. Jak jsem již zmínil, je možné soupeři useknout končetiny nebo jej v rámci souboje dekapitovat.

Šerm je zde opravdu znázorněn velmi realisticky a pohyby jsou zachyceny s věrohodnou přesností. Pokud se tedy vyznáte, je možné perfektně rozeznat i různé historicky doložené školy / styly boje s mečem či šavlí.

Někdy ovšem grafika jasně ukáže, že je hra ještě v předběžném přístupu, a to formou lehkých grafických bugů. Občas se například na okamžik zasekne část oblečení nebo v závěrečné animaci je krev tam, kde jste oponenta nezasáhli. V závěrečných vítězných animacích pak můžete vidět radost vítězů s typickými gesty pro daného bojovníka.

Co může už být trochu problém, je vzhledem ke gameplayi kamera. Hrajete ze strany s tím, že na levé straně jste vy a na pravé je oponent. Tím, jak se hýbete, se někdy stane, že je kamera v šikmém úhlu a vy nevidíte dobře na umístění mečů – tohle se nicméně stává velmi zřídka a nejlepší je pak ihned změnit směr chůze, ostatně v tomto vám pomáhá i AI.

Zvuková stránka hry je na velmi solidní úrovni. Slyšíte řinčení čepelí při bloku, lehké zvuky švihu a samozřejmě zasténání, když některý z bojovníků dostane zásah. To všechno za doprovodu příjemné stylové hudby a zvuku prostředí.

Hellish Quart attack quart

Předběžný přístup a čekání na finální verzi

Hra je zatím v předběžném přístupu, a proto se některé prvky a mechanismy mohou ve finální verzi lišit. Již nyní jsou však oznámeny další postavy, a dokonce je některé možné i vidět ve výběru postav, i když se zatím nedají zvolit.

 

Hru můžete sledovat zde.

 

GP uvozovky

Hellish Quart je velmi příjemným překvapením, které vnáší do žánru soubojů a celkově bojů s mečem svěží vítr a jednoznačně zvedá laťku o mnoho příček výše. Souboje jsou naprosto skvělé, podle reálných a historicky dochovaných předloh – musíte adekvátně reagovat, měnit postoje a znát silné a slabé stránky vaší zbraně. Jinak se bojuje s dlouhým mečem, jinak s kozáckou šaškou a jinak s rapírem. Každá zbraň má své silné a slabé stránky a útok, který u jedné zbraně udělá čistý sek, u jiné udělá odkryté bodnutí. Jedná se opravdu o velmi originální a kvalitní hru, která jednoznačně zabaví, a pro milovníky bojů s mečem se jedná o jasnou volbu. Hru shazují dolů některé bugy, které však ve finální verzi budou díky přístupu vývojáře jistě odstraněny.

Klady

zasazení hry
hratelnost
mnoho reálných útoků a pohybů
grafika
soundtrack a ozvučení
celkové zpracování
souboje podle reálných předloh a škol šermu

Zápory

někdy nepřehledná kamera
lehké grafické bugy
0

Doporučujeme

Share on facebook
Sdilet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru
Share on linkedin
Sdílet na LinkedIn