Penguin Pain and Prejudice – Cover

Penguin: Pain and Prejudice – recenze

29. 6. 2023
Zdroj náhledu: DC

Penguin je právoplatně řazen mezi nejobávanější gothamské záporáky. Obávaný šéf mafiánského podsvětí může na první pohled klamat svým nápadně drobným vzrůstem, nicméně pod malou skořápkou se skrývá nebezpečný protivník. Oswald Cobblepot totiž oplývá mimořádným intelektem. Jeho mistrné strategické plánování by mu mohl kdekdo závidět a schopnost dokonale vyjednat nelegální kšefty z něj dělají skutečnou hrozbu jak pro GCPD, tak pro samotného Batmana. V roce 2012 souborně vyšla uzavřená minisérie Penguin: Pain and Prejudice, na které se podíleli scenárista Gregg Hurwitz a kreslíř Szymon Kudranski. Společně vytvořili ucelený příběh mapující Penguinovu temnou minulost. Stojí za vaši pozornost, nebo byste se mu měli vyhnout obloukem? Dovolím si vám nabídnout i naše ostatní recenze knih.

Svět:

Gregg Hurwitz
Szymon Kudranski
DC Comics
DC Universe
144
barevný
měkká
září 2012
1401237320

Zdroj: DC

Tučňák s tváří zla

Penguina mám v oblibě a myslím si, že má na komiksovém poli co nabídnout. Podobně jako mnoho dalších batmanovských arcinepřátel je Penguin tragickou figurkou, kterou různé životní strasti zdeformovaly a změnily v bezcitnou zrůdu. Pokud se této postavy chopí talentovaní tvůrci, mohou s děsivým bossem zločinu dělat divy. Ostatně mnoho Penguinových iterací, ať už filmových, herních, či ryze animovaných, se mezi fanoušky těší veliké oblibě. Namátkou zmiňme třeba památnou burtonovskou verzi ze snímku Batman se vrací, ikonickou herní variantu z arkhamské herní ságy od studia Rocksteady nebo relativně čerstvé filmové zpracování z Batmana od Matta Reevese. Zkrátka a dobře, Cobblepot si své místo vedle takových velikánů jako Joker, Scarecrow, Riddler, Harley Quinn a mnoho dalších určitě zaslouží. Když jsem proto úplnou náhodou narazil na minisérii Pain and Prejudice, byl jsem plný očekávání. Po dočtení mohu konstatovat, že se komiks povedl na jedničku.

Temná minulost

Pain and Prejudice je uzavřený pětisešitový příběh, který poodhaluje detaily z Penguinovy minulosti. Minisérie mapuje Cobblepotův život od krušného mládí až po současnost. Čtenář může jen s úžasem sledovat, jak se z malého, zcela nevinného dítka, jež bylo terčem posměchu kvůli svému ošklivému vzhledu, stane mocichtivý mafiánský vůdce, který se pro naplnění svých cílů nebojí jakýchkoliv prostředků. Když se jednoho dne rozhodne zinscenovat svůj ďábelský plán, zkříží mu cesty Batman, který chce blížící se hrozbě zamezit. Podaří se Temnému rytíři včas zasáhnout, nebo selže na plné čáře?

Jedinečné pojetí Penguina

O scénář se postaral Gregg Hurwitz, ostřílený tvůrce, který během své bohaté tvůrčí kariéry měl se superhrdinským mainstreamem nemalé zkušenosti. Ostatně série jako Punisher, The Vengeance of Moon Knight nebo Wolverine: Switchback jsou toho pravým důkazem. Nejde o žádné ořezávátko, což se na výsledku hodně projevilo. Hurwitzovo pojetí Penguina mě skutečně ohromilo. Líbilo se mi, že se autor nebál podrobně zaměřit na Cobblepotovy slabiny a prezentovat jej v daleko citlivější poloze, než jak jej obvykle známe. Zejména oceňuji snahu zaměřit se na tragické momenty, jež formovaly Oswaldův charakter. Ano, podobné momenty by se daly u záporáckého originu očekávat, ale dle mého názoru byly zpracovány působivě a s citem pro detail.

Rovněž musím ocenit styl vyprávění. Zpracování všech zásadních momentů se vydařilo. Penguin, který je v centru dění, má vždycky dostatek prostoru a jeho motivace a pohnutky dávají smysl. A co víc, zápletka je natolik dobře vystavěná a kvalitně odvyprávěná, že se při čtení rozhodně nebudete nudit, a to ani v pomalejších částech. Nesmím samozřejmě opomenout vizuální stránku. Polský výtvarník Szymon Kudranski je opravdu šikovný. S kresbou si dal patřičně záležet a komiksu propůjčil unikátní nádech, který se k celkovému vyznění děje perfektně hodil. Temná stylizace, vsázející na výrazné stínování a tmavší paletu barev, komiksu dodala špetku jedinečnosti. Nebýt jí, hutná atmosféra by ani zdaleka nevynikla a zážitek z četby by byl poloviční.

Zdroj: DC

Drobné vady na kráse

Příběh se ovšem neobešel bez chyb. Co mě osobně zklamalo, byla druhá půlka, včetně finále, které bylo na můj vkus příliš zběsilé a lehce odfláknuté. Neberte mě špatně, zápletka si stále udržovala solidní tempo a byla čtivá, přesto se nemohu ubránit dojmu, že se od určitého momentu prudce šláplo na plyn a děj prudce mířil až do finiše. Měl jsem chvilku pocit, jako by si Hurwitz na poslední chvíli uvědomil, kolik sešitů mu ještě zbývá, a tak přidal na rychlosti. Díky tomu sice příběh nabere poměrně svižné tempo, ale děj nakonec působí uspěchaně a nedotaženě. Když se dostanete na samotný závěr, nemůžete se zbavit hořké pachuti v ústech, a tak si říkáte: „To už je konec? Čekal jsem víc!“Stejně tak bych se mohl vyjádřit k postavám. Ano, hlavním tahounem je sice Penguin, jehož charisma nejde překonat, ovšem vedlejší postavy by taky měly mít co nabídnout. Hurwitz s nimi sice pracoval poměrně pěkně, ale nejde o žádné zapamatovatelné protagonisty či antagonisty.

Sečteno a podtrženo, Penguin: Pain and Prejudice je kvalitní záporácký origin, který mohu vřele doporučit. Výborný scénář v kombinaci s kvalitním ponurým vizuálem vytváří funkční celek, jejž ocení jak nováčci, kteří by se chtěli s Penguinem blíže seznámit, tak ostřílení čtenáři, kteří osobitý styl vyprávění a celou řadu originálních nápadů rozhodně ocení. Pokud hledáte kvalitní záporácký příběh, popřípadě se chcete připravit na připravovaný Penguinův seriál, je recenzovaná minisérie pravou volbou.

Recenzi pro Gaming Professors napsal Daniel Palička

• napínavý scénář
  • propracovaný charakter Penguina