Šaman náhledovka

Šaman – sonda do časů dávno minulých

18. 10. 2022

Nakladatelství Planeta 9 mě nikdy nepřestane překvapovat svým velice pečlivým výběrem knih. Jedna z těch nejnovějších se jmenuje Šaman a jejím autorem je známý spisovatel Kim Stanley Robinson, jehož díla jako Rudý Mars, Roky rýže a soli či Icehenge jsou také přeložená do češtiny. Šaman vyšel v Americe už v roce 2013. U nás sice vyšel až letos, ale to vůbec nevadí, protože kniha může sloužit jako perfektní sonda do časů dávno minulých a jde vidět, že ji psal velice zkušený autor fantasy a sci-fi.

Svět:

Kim Stanley Robinson
Planeta9
Země
Pavel Bakič
648
pevná vazba
září 2022
9788088321484

Ahoj, jmenuji se Potáplík a má ze mě být Šaman

Ačkoliv synopse na knize bude naznačovat něco jiného, hlavním hrdinou (celkově alfou i omegou) celého příběhu je Potáplík, mladý klučina, kterému je na začátku knihy pouhých dvanáct let. To není to nejzajímavější – na prvních sedmdesáti stránkách máte šanci Potáplíka pořádně poznat, protože se týkají jeho zkoušky dospělosti, během které musí přežít sám v divočině. Jemu navíc nestačí jen přežít, on je jediným žákem šamana Trna a musí i pro něj vykonat jednu zkoušku. Co se týká celkově příběhové linie, kniha je vystavěna velice precizně. Celkově se jedná o historickou fikci. Dnes by se dalo říct hojně využívaný druh fantasy, jenomže tohle je historická fikce, která nás zavede desetitisíce let před Krista. Příběh je vystavený na neuvěřitelné originalitě a autor s ním pracuje velice zkušeně.

Ostatně jde vidět, že Kim Stanley Robinson si musel nějaká historická díla, která se týkala dané doby, určitě načíst – třeba už jen podle toho, jakou důležitost přikládá k ohni a jak dokázal velice kvalitně postavit všechno ohledně základu přežití v divočině. Pečlivě vystavěná první pasáž celé knihy a celý její úvod působí především nepřekvapivě a dlouze. Naštěstí to ničemu neškodí, vy tak máte možnost poznat krutý svět, ve kterém tehdejší lidé žili, jak přemýšleli, jaké měli pohnutky, jak se setkávali atd. Dalo by se tak říci, že ačkoliv se jedná o fikci, nemusí být vzdálená od reality a může sloužit i jako nadprůměrná historická sonda.

Příběh se po první části navíc stupňuje, rozšiřuje a vylepšuje. Nebudu vám samozřejmě spoilerovat, jakým směrem, ale pokud čtete rádi fantasy, nedočkáte se mnoha překvapení. O to je příjemnější se snažit vcítit do této doby dávno zapomenuté, protože ta je literárně stále unikátní, především v takovém zpracování. Přece jen, jak často máte šanci studovat pohled na přežití v tehdejší době?

Postavy si povětšinou oblíbíte

Kniha je psaná především z pohledu mladinkého Potáplíka, tudíž se na všechny postavy kolem musíte pokusit dívat jeho očima. Ačkoliv je to dítě, je až nadmíru dospělý a sám autor se choulostivým tématům nevyhýbá, což vám dá velice jasně a velice rychle najevo. Na druhou stranu, činí tak natolik květnatě, že ani autorka Padesáti odstínů šedi by se nemusela za takto dramatický a romantický popis stydět.

Ostatní postavy vyjma mladého Potáplíka jsou asi jednoduše řečeno fajn. Nedostávají tolik prostoru, ale vy si na ně nějakým způsobem zvyknete. Elga, která slouží jako další ústřední postava, vám minimálně nevadí, velký šaman Trn vám určitě bude připadat jako konzervativní pedant a na Vřesu si nejspíš neuděláte názor, ani kdybyste chtěli.
Všechno je to postavené zvláštně na hlavu, ale charaktery se vyvíjejí a je naprosto fantastické to sledovat. Po mnoha knihách, které se vývoji postav snaží vyhnout, tu máte přesný opak.

Zdroj: Planeta9

Šaman je totiž těžká četba

Ač by se to nemuselo z prvních částí recenze zdát, Šaman je setsakramentsky těžká četba. Autor si libuje v popiscích, rozborech a pocitech. Ne každému čtenáři tato kombinace sedne, a ještě ke všemu na více než čtyřech stech stranách. Písmo v knize není také největší a to pocitu občasné bezradnosti nad čtením absolutně nepomáhá.

Nesetkáváte se tady s oddechovou četbou, ale skutečným historicko-fantastickým výkladem, který se vám snaží naservírovat drsnost dávných časů ve spojení s pohledem mladého kluka, kterému plyne život pod rukama. Navíc občasné rozbory míst trvají neuvěřitelně dlouho a v některých chvílích zjišťujete, že ani knihu nevnímáte, protože během tří stran se v ději vůbec neposouváte.To, co je ale nutné vyzdvihnout, je překlad. Ze zvědavosti jsem se rozhodl pročíst lehce originál, a ačkoliv jsem žil v zahraničí a v angličtině i vyučoval, v některých pojmech a větách jsem neuvěřitelně narážel. Překladatel Pavel Bakič zde odvedl více než nadstandardní výkon a já jsem mu skutečně vděčný za práci, kterou si s tím dal – skoro stejně jako Planetě 9 za to, že nám knihu přinesla.

Nutno zde ještě zmínit jednu zajímavost, která se dá v knize najít, a to jsou kresby. Těch je v knize pouze pár, ale až kouzelně podtrhávají celý příběh. Zde se jedná skutečně o takovou malou třešničku na dortu.

Šaman je úžasná kniha, která by neměla chybět v knihovně žádnému fanouškovi fantasy či skutečnému historikovi. Příběh příjemně plyne, překlad je fantastický a obrázky knihu pouze zvedají na vyšší úroveň. Bohužel je to neuvěřitelně těžká četba, u které nejde vydržet věčně, a je nutné si ji rozplánovat. Můj osobní problém je ještě velice malé písmo, které v knize je – jedná se sice o detail, ale v některých dlouhých pasážích máte poté pocit, že jednu stránku čtete snad věčnost.

• sympatická hlavní postava
  • úžasná historická sonda
  • známý story building