Šampioni Jablečného království – My Little Scythe - náhled

Šampioni Jablečného království – My Little Scythe

14. 3. 2023

Jen málokterým deskovým hrám se poštěstí, že mají své povedené digitální verze. Jsou zde ale také deskové hry, které získaly adaptace, aby si je mohly zahrát i děti. Šampioni Jablečného království, v originálním názvu My Little Scythe, je dětskou adaptací skvělé a legendární deskové hry Scythe, která má také svou digitální verzi.

Když si tatínek chce hrát s dětmi

Vydavatelství Albi si opět přichystalo opravdovou lahůdku, kterou potěšíte zejména své mladší děti. Šampioni Jablečného království, v originálním názvu My Little Scythe, se dá charakterizovat jako příklad, kam může zajít otcovská láska ke hrám se svými dětmi. My Little Scythe, tedy Šampioni Jablečného království, vznikla právě díky tomu, že si jeden oddaný otec chtěl se svými dětmi zahrát deskovou hru Scythe. Došlo mu však, že originální Scythe je poměrně složité i pro dospělé hráče, a tak hru upravil do lehčí a hlavně dětské podoby. Místo bojových mechů jsou zde zvířátka a bitvy byly změněny na koláčovou bitvu. Samozřejmě to nebyly jediné úpravy, a tak i když je základ stejný, jde přece jen o něco jiného. Komunita byla tímto redesignem natolik nadšená, že My Little Scythe v roce 2017 získala ocenění Golden Geek Award.

Pokud jste se se Scythe již setkali, při hraní Šampionů Jablečného království můžete vidět jasné základy z původní hry, a to včetně rozdílných cílů vedoucích k vítězství. Stejně jako v Scythe, i zde vyhrává hráč, který jako první splní stanovený počet cílů. Najdete zde vojenské vítězství, popularitu, zdroje a vše, co se nachází v předloze, předělané do líbivého dětského světa. Děti (ale i někteří dospělí) se v rámci hry naučí, že každá akce má následek, a to se vším všudy. Navíc pokud byste jen napadali a vyvolávali koláčové bitvy, ztratíte body přátelství. Pokud tedy budete šikanovat ostatní, nemáte téměř žádnou šanci na výhru. Cílem hry je získat jako první čtyři trofeje z celkových osmi možných, což je znalým hráčům velmi podobný princip jako ze Scythe. Hráč, který jako první získá požadovaný počet trofejí, končí hru, ostatní hráči mají pak ještě jeden „záchranný“ tah, aby počet trofejí dohnali. To samozřejmě může vést i k remízám, které jsou poměrně časté. Zde přichází na řadu přátelství, protože přátelství je klíč k vítězství zvláště v remízách.

Rozestavit a jdeme hrát

V balení, které je uzpůsobeno tak, abyste po každé hře mohli všechno hezky uložit, najdete kromě samotné hry a figurek také pravidla. Ta jsou poměrně jednoduchá, jsou na pár listech brožury a jsou plná obrázků, aby byla hra co nejvíce srozumitelná. Stále mějte na paměti, že se jedná výhradně o hru pro děti, což je při hraní a na herních mechanismech znatelné. Hra se díky tomu také dobře vysvětluje. Povětšinou je však nutná přítomnost dospělého nebo zkušenějšího hráče, který dokáže číst a případně i vysvětlit pravidla méně zdatným hráčům.

Máte zde pouze tři možné akce a osm způsobů, jak dosáhnout vítězství. Naleznete zde sedm možných království, za která můžete hrát. Můžete si vybrat mezi Královstvím kančího zubu, Opičí říší, Svobodným orlím královstvím, Velkým tygřím královstvím, Spojeným medvědím královstvím, Královstvím vlků a Pižmoním královstvím. Všechny tyto frakce přibližně odpovídají původní předloze Scythe a v určitých aspektech můžete nalézt společné znaky. Veškerý popis království naleznete na zvláštním listě, kde je vidět i barevná variace a tip, jak byste mohli figurky, které jsou čistě bílé, případně nabarvit. Když si zvolíte, za koho budete hrát, tak na hrací desku, která je tvořena hexovými políčky, umístíte na startovací pozici svůj frakční žeton. Do středu mapy, kde se nachází továrna – pardon, hrad – umístíte specifický hexový žeton, který poté náhodně umístíte, následně otočíte a zjistíte princip rozložení surovin pro aktuální hru. Suroviny se vždy umisťují ke směru, kde je aktivní hráč.

Bez karet by to nešlo

Následují karty kouzel, ty fungují stejně jako karty soubojů u Scythe. Není na nich kromě hezkých ilustrací nic jiného než číslo a přidávají vám koláče v koláčové bitvě. Další jsou dva balíčky karet, které slouží k vylepšení vašich akcí „jdi“ nebo „vytvoř“. Když získáte potřebný počet surovin, můžete si danou akci vylepšit tím, že položíte onu kartu na hrací kartu hráče, která se skládá právě z těchto dvou akcí, plus akce „hledej“ (tu vylepšit nelze). Následují karty dobrodružství, ty si zvolíte, pokud se svou figurkou půjdete na hex, kde je specifický žeton dobrodružství. Opět se jedná o velmi podobnou variaci, jako jsou karty setkání u Scythe. Jsou na nich vždy tři volby, které můžete udělat, a jedna z voleb je vždy razantně dražší než ostatní, avšak přidává vám vždy nejlepší odměnu. Je zde pak ale i možnost zvolit volbu „Ne, díky“ a tím daný úkol nebo volbu prostě odmítnout.

Poslední jsou karty povahy, jednu z nich si vylosujete na začátku hry a určuje povahy vašeho páru hledačů. Tato karta vám určitým způsobem umožňuje získat snadněji jeden z osmi možných pohárů vítězství. Jde tedy o jednorázovou záležitost, ale při správném načasování vám může hru značně usnadnit, hlavně v závěru, když s tím počítáte a máte vše připraveno na její použití. Co by to bylo za hru bez souboje. V rámci bojů je zde zmíněná koláčová bitva. Ta probíhá formou bojových koleček, při nichž si zvolíte, kolik bojových jednotek, tedy koláčů, jste ochotni na daný souboj věnovat. Stupnice koláčů a stupnici přátelství pak můžete sledovat na hlavní herní desce, tedy opět princip ze Scythe.Na desce hráče uvidíte, že hru začínáte se šesti jednoduchými možnostmi tahu. Své postavy můžete posunout vždy o dvě políčka, případně o jedno, pokud nesou nějaký předmět.

Když máte dost surovin, můžete například z jablek vytvořit koláče. Konkrétně ze dvou jablek můžete vytvořit dva koláče, z jednoho jablka a jednoho drahokamu můžete vytvořit žeton síly. Jedním z pravidel hry je, že akci nemůžete opakovat hned v následujícím tahu. Postupně se tak střídáte v tazích a jedete zvolenou strategii pro získání trofejí. Ty můžete dostat již zmíněnými osmi způsoby, mezi kterými je vyhrát dvakrát koláčovou bitvu, donést čtyři drahokamy nebo čtyři jablka do centrálního hradního prostoru, vlastnit tři karty kouzel, splnit dvě mise nebo nakonec získat dvě destičky síly.

Nadchne hlavně malé

Hra má velmi příjemné tempo, herní doba se podle počtu hráčů pohybuje v rozmezí 30–45 minut, hrát může maximálně 6 hráčů a věk je označován jako 8+. Za zmínku rozhodně stojí krásné a kvalitní zpracování. Hezké ilustrace i provedení hry jsou opravdu poctivé a mají nádech krásné pohádkové atmosféryV balení je také kartička, na které je hezky vyobrazeno, jak hru opět složit do krabice.

Desková hra Šampioni Jablečného království, v originále My Little Scythe, je příjemnou a svěží adaptací legendární deskovky Scythe. Je znát, že hra je zejména pro mladé hráče, což značí i jednoduchá pravidla a herní mechanismy. Spojitost se Scythe je však opravdu silná a dalo by se jednat o „trénink“ či přípravu na to, zahrát si původní Scythe. Šampioni Jablečného království navíc učí děti, že každá akce má své následky a že šikanovat ostatní se nemusí vždycky vyplatit. Zkušení hráči nebo hráči, kterým se dostala již do ruky hra Scythe, se však mohou občas nudit a hlavně budou mít při hraní značné taktické výhody.

• inspirace Scythe
  • ilustrace a zpracování
  • jednoduchá pravidla