Someday You´ll Return - úvod

Someday You´ll Return: Director´s Cut – kde je Stela?

23. 6. 2023

Psychologický příběhový horor z pohledu první osoby nám v této vylepšené verzi nabídne rozšířené funkce, vylepšený příběh a mnoho dalšího. Vraťme se společně zpátky, prozkoumejme tajemné moravské lesy a najděme Stelu. Pokud jste noví hráči, nebojte se připojit k Danielovi v tomto pátrání, na které rozhodně nezapomenete. Hra Someday You´ll Return: Director's Cut pochází od českého studia CBE software a jejím vydavatelem není nikdo jiný než čeští Bohemia Interactive.

Krásná moravská krajina

Náš příběh začíná v autě společně s hlavním aktérem příběhu, jímž je Daniel, otec problémové dcery. Stela utekla, jako už tolikrát, a Daniel je nucen ji hledat v lesích, do nichž už nechtěl nikdy vstoupit. Vydává se na cestu do surreálních lesů jižní Moravy. Za pomoci mapy a všudypřítomných turistických značek bude pátrat po stopách své dcery. Přitom se bude snažit rozplést svoji minulost, jež je s tímto místem spjatá. Na cestě za Stelou narazí Daniel na postavy, jež mu nabídnou pomocnou ruku, ale i na tajemná monstra a „Zvíře“. Ne vždy je v této hře zřejmé, co je skutečné a co už ne a kdo je tu vlastně tím skutečným monstrem.

Hra Someday You´ll Return: Director´s Cut vás zavede do krásných lesů, ponurých bažin, opuštěných skautských táborů, na strmá skaliska i do tajemného bunkru. V lesích, jež jsou inspirované krajinou jižní Moravy, čekají na Daniela hádanky, tajemné příběhy, bolestivé vzpomínky i skrytá nebezpečí. Ve hře najdete hned několik míst, která můžete v reálném životě navštívit. Navíc je u každého z nich QR kód, jenž vám danou lokaci ukáže přímo na vašem telefonu během hraní. Můžete si tak rovnou naplánovat výlet na nějaké to pěkné místo, které jste právě objevili ve hře. Mezi tato místa patří například Kazatelna, Kozel, hrad Cimburk či Pravčická brána.

Daniel je muž mnoha schopností

Daniel se v této hře ukazuje jako muž, jenž má opravdu mnoho talentů. Hra nám nabízí rozsáhlý crafting, tím pádem můžete mnoho předmětů dále rozebírat, upravovat anebo z nich vytvořit něco úplně nového. Navíc se Daniel během postupu hrou naučí prastaré řemeslo bylinkářství a alchymie, což mu přijde dosti k užitku. Míchání všemožných bylinných receptur je vážně zábava. Najdete zde recepty na Očistu (tento lektvar vás zbaví tajemného černého slizu) nebo také lektvar s názvem Vhled (jenž umožňuje otevřít vzpomínky, které se zachytily v krajině) a spoustu dalších. Daniel sám o sobě také umí perfektně hrát na kytaru (takže si můžete vychutnat písně, které nacházíte všemožně po mapě), vyšplhá úplně všude (kde je samozřejmě možnost) a je mistr v řešení hádanek, tajemných šifer a kódů, jež zná ještě z dob skautských táborů.

Milý deníčku

V této hře vlastníte deník, ve kterém najdete veškeré důležité informace. Danielův deník obsahuje tři barevné záložky: červenou pro úkoly (ať už splněné, či právě probíhající), žlutou na dokumenty (zde naleznete různé poznámky, dopisy, knihy, ale také tutoriál) a modrou s názvem „Nálezy“. V té poslední najdete úplně všechno, co lze ve hře sbírat. Máte tak neustálý přehled o tom, kolik máte nasbíráno a kolik vám ještě chybí věcí sebrat. Naleznete tu k sesbírání lokace, jako už zmíněná Kazatelna, QR kódy, písničky, tajemné příběhy, dokumenty, pohádku, odznaky skautů, informační tabule a, za mě úplně nejhorší na sbírání, papírky od bonbonů. Těch na achievement musíte sesbírat rovných sto. Já jsem bohužel v původní verzi, a ani v této vylepšené, nenašla plný počet (našla jsem jich pouze 92 🙁).

Someday You´ll Return - papírek

Kromě Danielova deníku získáte ve třetí kapitole v táboru Čtyřlístek i deník vaší dcery Stely. Ten však není plně čitelný, některé stránky čekají na objevení. Stránky se objevují pomocí dokončení určitých kapitol nebo jejich částí, ale také tím, že vypijete lektvar Vhled v místě, kde země ukrývá určitou vzpomínku. Vzpomínky nejsou jen vaše, větší část z nich jsou Stely a jejího přítele Alexandra. Stela vám prostřednictvím svého deníku vypráví svůj pohled na věc a nic není takové, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Karma je zdarma

V Someday You´ll Return: Director´s Cut naleznete něco jako karmický systém. Cokoliv Daniel udělá, má totiž dopad na konec tohoto zamotaného příběhu o hledání dcery. Nejde jen o vaše velká rozhodnutí, například zda srdce lesa očistíte, či zničíte. Na vaši karmu mají vliv i věci celkem malé a zprvu nepodstatné. Po celou dobu hry má u sebe Daniel mobilní telefon, ten se stává vaším jediným spojením s okolním světem. Přichází na něj smsky i hovory a jen na vás záleží, zda odpovíte, jak odpovíte, nebo jestli se rozhodnete vůbec nereagovat. Rozhodně je tedy dobré popřemýšlet i o těchto telefonních aktivitách. Dalším zajímavým aspektem, který má vliv na vaši karmu, je mytí rukou. Přiznám se, že jsem si myla ruce úplně všude, kde to jen šlo.

Jak jsem zmínila výše, vaše činy mají vliv na konec příběhu. Je tedy fajn, že hru můžete projít vícekrát a máte tak i větší šanci najít všechny věci do sbírky. Hra obsahuje celkem šest konců, jeden je navíc oproti původní verzi úplně nový. Jak už to tak bývá, jsou tu lepší varianty a horší. Já osobně jsem v nové vylepšené verzi konečně našla ten příjemnější konec a shledala jsem se s dcerou Stelou. Zamáčkla jsem slzu a ráda se ke hře ještě pro další konce vrátím.

Co vše se změnilo

Someday You´ll Return: Director´s Cut měl být původně portován jen na konzole, měla být dopracována podpora herních ovladačů a přidána lokalizace do více jazyků (přibylo sedm nových jazyků). Díky spolupráci s Bohemia Interactive ale přibylo do hry mnohem více obsahu, od oprav, vylepšení, úprav hratelnosti (zvláště od poloviny hry) až po jeden nový konec. Najdete tu také více než třicet minut nové hudby a nové hádanky. O poznání ubylo chodících scén a hra je tak dynamičtější. Mně osobně se však stejně povedlo ztratit se v herním lese, tak jako když jsem hrála poprvé.

Hru Someday You´ll Return jsem hrála, hned jak vyšla. Zakoupila jsem ji ve speciální edici a byla jsem z ní nadšená už tenkrát. Psychologická hororovka z míst, která znám a mohu navštívit, je prostě pecka. A jaká je tato vylepšená verze? Za mě osobně je ještě lepší, dynamičtější, strašidelnější, to vše je doplněno o nové hádanky, konec a libou hudbu. Nezbývá mi nic jiného než vám hru s potěšením doporučit. Tak šup šup do moravských lesů zachránit Stelu.

• více konců, možnost hrát vícekrát
  • příjemná hudba
  • možnost sbírat věci