Space Punch 1 – úvodka

Space Punch 1 – recenze

19. 2. 2024

Space Punch 1 je prvním dílem ze čtyřdílné prozatímní série. Příběh pojednává o cestě dvou obyčejných mužů, kteří se rozhodnou bojovat proti zločineckým organizacím. Jedná se o akční sci-fi, které nám přináší španělský tvůrce známý pouze pod pseudonymem ZD. Mangu u nás distribuuje nakladatelství Zanir a o její překlad z francouzštiny se postarala Tereza Beránková, známá především z jiných literárních děl, jako jsou Talli 1 nebo Jim Hawkins. Titul nicméně vydává Ankama Editions.

Autor obálky:
Svět:

ZD
ZD
ZD
Zanir
Space Punch
Tereza Beránková
216
brožovaná
listopad 2023
978-80-88438-21-2

Bratři přicházejí

Příběh Space Punch 1 sleduje cestu dvou sourozenců, kteří se musí vypořádat s každodenní realitou města Mirai, kde číhá nebezpečí v podobě gangů a korupce. Po smrti otce se nejstarší Zack rozhodne následovat jeho stopy a připojí se k místní policii, ta ho však považuje za trn v oku. Důvody této reputace se vám odhalí hned na začátku děje. Na rozdíl od ostatních strážmistrů Zack usiluje o nastolení zákona i mezi gangy, nad nimiž policejní sbor drží ochrannou ruku. Jeho mladší bratr Joe se jeví jako diametrální protějšek – je to mladík, který se ztrácí ve vlastním životě a zároveň čelí lhostejnosti k práci, aniž by si ji dokázal dlouhodobě udržet. Stává se opakovaným terčem posměchu, a ještě k tomu se musí denně vypořádat s vlnami ponižování. V obou bratrech však sílí touha po spravedlnosti – odmítají pasivně přihlížet bezpráví šířícímu se kolem nich. Proto se společně zavazují změnit osud města Mirai, i kvůli starostem o jejich matku. Toto poslání brzy povzbudí tajemné artefakty zanechané po otci, které mají potenciál obrátit jejich život vzhůru nohama.

Vznešený boj spravedlnosti

Space Punch 1 může do jisté míry působit jako klasické klišé, ve kterém se objeví neznámí hrdinové, co začnou bojovat proti zlu. V tomto ohledu je to hlavní esence recenzovaného díla. Autor, známý pod iniciálami ZD, se však rozhodl příběh oživit pomocí zmíněných artefaktů – kšiltovka a boxerská rukavice –, což mi zčásti nezapadá do konceptu. Nemám obvykle zálibu v projektech – ať už filmových, herních, nebo literárních –, které se zpočátku tváří jedním stylem, ale pak náhle přejdou k úplně odlišnému žánru. Abyste lépe porozuměli, když jsem poprvé vzal mangu do rukou, skutečně jsem si ji užíval, neboť jsem předpokládal příběh plný pouličních bitek a ostré akce s policisty.

Později však přicházejí na scénu tajemné předměty udělující bratrům speciální schopnosti, což mně osobně narušilo celý čtenářský zážitek. Z hlavy mi nejde pasáž, kdy Zack nasadí kšiltovku, která mu umožní vyhýbat se střelám z kulometu a vidět budoucnost. Takže od teď platí: po nasazení čepice se stanete nezastavitelnými. Toto je, pochopitelně, pouze můj názor a chápu, že někteří čtenáři mohou tuto zápletku přijmout s nadšením a najít v ní zalíbení. Chci zdůraznit, že nemám v úmyslu zesměšňovat hodnotu autorova díla, protože základní příběh, dynamika mezi bratry, černobílá kresba a základní koncept jsou vynikající. Pouze přítomnost artefaktů mi kazí jinak napínavý dojem. Kdo ví, třeba to v pokračování bude vysvětleno a já před tím smeknu.

Zdroj: Zanir

Vizuální umění

ak jsem již dříve zmínil, černobílá kresba v Space Punch 1 efektivně znázorňuje dynamické pasáže. Zobrazení postav obvykle zůstává v jednoduchých obrysech, avšak v okamžicích, kdy je zapotřebí vyjádřit intenzivní emoce – jako agresivita, úlek nebo strach –, obrázky získávají na detailnosti. Celkově lze konstatovat, že tvůrce ZD věnoval velkou péči jak příběhu, tak i vizuálnímu ztvárnění mangy. Barevný nádech obálky je nepochybně přitažlivý: upoutá na první pohled. Na ní jsou zobrazeni oba bratři – Joe, jenž s červenými vlasy a fialovým oblečením, na kterém vyniká oranžová mikina, zaujímá pozici s rukama spojenými před sebou v gestu naznačujícím shromáždění energie.

V jeho týlu stojí Zack v policejní uniformě s tmavými vlasy, v jehož ruce se blýská detektivní pistole. Proti pozadí žlutých a oranžových plamenů, jež se propojují s neznámou energií vyzařující z hrdinů, vzniká sugesce ohromující exploze sil. Výsledný obraz působí dramaticky a je plný pohybu. Poslední stránky mangy vyplňuje autorův příběh, v němž objasňuje, jak se rozhodl stát tvůrcem. Je to docela zajímavé čtení, vzhledem k tomu, že je vystudovaný inženýr, který měl od dětství zálibu v malování. Popisuje zde období, během něhož se zcela změnil jeho život a při němž se seznámil s Tonym Valentem, který je známý díky sérii Radiant.

Space Punch 1 přináší zajímavý příběh o boji dvou bratrů proti zločineckým organizacím. Dynamika mezi postavami a černobílá kresba jsou silnými stránkami tohoto díla. Změna zaměření vyprávění a přítomnost tajemných artefaktů však může u některých čtenářů vyvolat rozporuplné pocity. Celkově se jedná o solidní začátek série, která nabízí směs akce, sci-fi a rodinného dramatu.

• dynamika mezi postavami
  • vizuální zpracování
  • dramatická obálka