Stellaris - Cover

Stellaris – staňte se ochráncem galaxie

19. 5. 2021

Švédští vývojáři z Paradox Interactive jsou již dlouho známí pro své komplexní, ale neméně zábavné strategické série jako Europa Universalis nebo Hearts of Iron. Zapomeňte ale na středověk a odhoďte zbraně z druhé světové války, protože jsme nasedli do vesmírných korábů a posvítili jsme si na jejich další sérii s názvem Stellaris.

Smělý začátek

Jak již můžete hádat, Stellaris je kosmickou strategií zaměřenou na objevování, první kontakt s mimozemskou civilizací a její následné podrobení nebo spolupráci s ní. Na rozdíl od ostatních strategií od Paradoxu, ve hře Stellaris začínáte velmi skromně s jednou sluneční soustavou. Z ní začnete pomalu rozšiřovat sféru vašeho dosahu, dokud nenarazíte na cizí civilizace. Pak už je jen na vás, jestli k nim budete přistupovat s odporem, nebo se rozhodnete spolu vytvořit prospěšnou obchodní spolupráci.

Zdroj: Paradox Interactive

Budování říše

Budování říše v průběhu hry by se dalo rozdělit na tři fáze. V první se zaměřujete na co nejrychleji kolonizování a zabírání volných slunečních soustav. Získáváte tak dodatečné zdroje, které umožňují udržovat vaši říši v chodu. Druhá fáze hry nastává tehdy, když objevíte nový inteligentní život. V této části hry začnete pozorovat podobnosti s ostatními hrami od Paradoxu. Poslední volné sluneční soustavy se zaberou a vám nezbývá jiná možnost, jak získat nové, než silou. Souboje probíhají v reálném čase a vy je můžete do jisté míry i ovlivňovat. Neočekávejte od toho ale nějak složité boje jako v Total War. Lodě se proti sobě pustí, začnou proti sobě střílet a nakonec půjde pouze o to, kdo má lepší technologie a počty. Ve třetí fázi se 200 let před koncem hry objeví na náhodném místě tzv. krize. Jde o velmi silný druh nepřítele, na jehož porážku musíte vynaložit nemalé náklady.

Technologie rozhodují

Jako v každé strategie od Paradoxu, i v hře Stellaris se setkáte s vývojem technologií. Zde ale máte bohužel omezené možnosti, jakým směrem se můžete ubírat. Zkoumání nových technologií probíhá podle toho, co si zvolíte z aktuální nabídky. Nabídka je ale náhodná a může se vám stát, že na vylepšení, které by vám momentálně pomohlo, si ještě nějaký ten čas počkáte. Stellaris tím tedy trochu ztrácí na jakémsi vnitřním plánování, jaké technologie jsou pro vás potřebné, a tak budete vylepšovat bezmyšlenkovitě všechno, co vám přijde pod ruku. Také je třeba si dávat pozor na čas, protože ten při hraní uběhne opravdu rychle. Ne že bych si stěžoval.

Zdroj: Paradox Interactive

Vytváření vlastní rasy

Nejlepší funkcí hry je možnost si libovolně vytvořit vlastní rasu. Chcete být galaktickou Římskou říší? Žádný problém. Můžete být militaristickou rasou, která chce vyhladit celý život v galaxii, nebo mírumilovnou rasou, která chce převážně obchodovat a vyměňovat technologie. Můžete mít neporazitelnou flotilu nebo technologie tak vyspělé, že ostatní rasy si na vás vůbec netroufnou. Možností je hodně a vy si s nimi můžete opravdu vyhrát. Také si můžete vybrat z několika vymyšlených ras nebo můžete zůstat věrný lidské rase.

Zdroj: Paradox Interactive

Chybičky na kráse

Pokud se vám tedy toto všechno líbí a budete si chtít rozšířit možnosti hry pomocí četných DLC, narazíte na menší problém. Cena všech rozšíření se na Steamu pohybuje na zajímavých 198,84 €. Tímto problémem ale netrpí pouze Stellaris. Bohužel tento fakt může odradit velký počet nových hráčů, kteří by si strategie od Paradoxu opravdu zasloužili. Jak jsem zmiňoval, pod pokrývkou Stellarisu se opravdu nachází velmi komplexní ekonomická a vojenská strategie. Jeden z důvodů, které by mohly odradit nové hráče, je také slabý a místy velmi nepřehledný tutorial. Ten je omezen na pár úkolů, které vás zpočátku usměrní, ale ve složitých rozhodnutích vám nijak nepomůže. Mohu tak jedině doporučit nespočet návodů na Youtube. Hra aktivně nepodporuje český jazyk, takže se musíte spoléhat na vaše znalosti angličtiny, které kvůli samotné komplexnosti hry budou muset být na opravdu dobré úrovni.

Zdroj: Paradox Interactive

Stellaris je tedy snem každého fanouška sci-fi žánru a strategií. Grafické znázornění slunečních soustav a samotné galaxie je dechberoucí, bohužel pro dlouhodobé hráče strategií od Paradoxu může Stellaris působit jednoduše. Mnoho nových hráčů, které možná i zaujme prostředí, odradí samotná nepřístupnost hry, způsobená ať už potřebou lepší znalosti anglického jazyka, nebo slabým tutoriálem. Já vám ale vřele doporučuji, abyste nad hrou Stellaris nelámali hůl a vyzkoušeli ji.

Recenzi napsal a obrázky vybral pro Gaming Professors Daniel Piaček.

• nádherné zpracování galaxie
  • možnost reálně sledovat průběh bitev