Strašáci – úvodka

Strašáci – recenze

22. 12. 2022

Hned na začátku vás musím upozornit, že navzdory nevinné dětské obálce není recenzovaný komiks vhodný pro děti a mládež. Tento příběh je plný násilí, sprostých slov a především krve. Recenzovaný komiks Strašáci je svižným městským akčním příběhem, který nám představují tvůrci Mathieu Salvia (scénář) a Djet (ilustrace). Strašáci se k nám dostali díky českému nakladatelství Zanir, jež nám poskytlo i recenzní výtisk.

Originální název:
Rozměry:

Mathieu Salvia
Djet
Zanir
Livre
Zuzana Lochmanová
188
barevný
vázaná
190 × 295 mm
leden 2021
978-80-907919-1-6

Zdroj: Zanir

Příběh neočekávaného spojenectví

V dětství – a možná i v dospělosti – jsme všichni věřili na strašidla, která nás v noci děsila. Kvůli těmto stvořením jsme si museli všude svítit, protože jejich pohledy jsme vždy cítili z každého rohu. Navíc nám tyto bytosti způsobovaly největší neštěstí, protože jsme věděli, kam rodiče schovávají ty nejlahodnější dobroty, ale naše odvaha mnohdy nestačila na to, abychom překonali svůj strach. Proto jsme se museli s těmi dobrými Vlnkami rozloučit.

Zdroj: Zanir

Devítiletý Eliot vidí a slyší duchy, kteří procházejí zdmi a schovávají se ve skříních. Podle očekávání jeho rodiče na takové nesmysly nevěří, protože příšery podle nich neexistují. Jednoho dne, když si mladík ve svém pokoji v klidu četl novou hororovou knihu, vtrhl dovnitř jeho otec a knihu mu rozzlobeně zabavil, protože viděl, že nespí. Krátce nato se vydal ke své milované ženě, která na něj čekala v obývacím pokoji a právě dokončovala svou práci. Po několika diskuzích o synově psychice se otec rozhodne rozehrát klasickou hru pro dospělé. V tu chvíli se Strašáci, kteří číhali ve stínech, projeví jako skuteční padouši, co mají v úmyslu zabránit oběma lidem, aby si užili poslední chvíle lásky. Strašidla vniknou do jejich domu a mladý Eliot se stane svědkem vyvraždění své milované rodiny. Devítiletý hrdina se tak ukryje ve svém pokoji a volá jediného ducha, v něhož skutečně věří. Není to obyčejná bytost, nýbrž někdo, koho se všichni bojíme: Smrt. Smrťák a jeho děsivý pes na jeho volání odpoví a přijdou mu na pomoc, nicméně ani jeden z nich netuší, do jakých problémů se brzy dostanou.

Strašáci jsou milým překvapením

Zpočátku to vypadalo na klasickou zápletku, kdy hlavní hrdina touží po pomstě a obrací se na Smrťáka, aby mu ji pomohl docílit. Ve skutečnosti tomu tak ale není a ve výsledku se jedná o drsný městský příběh s akčními, až brutálními pasážemi. Proto jsem na začátku zmínil, že Strašáci nejsou vhodní pro děti, nýbrž pro dospělé.

Příběh je přímočarý, nejde o nic jiného než o krvavé honičky. Smrťák vede chlapce do bezpečí, jak nejlépe umí, nicméně lovci jsou jim stále v patách. Jsou chvíle, kdy si naši hrdinové mohou na chvíli oddechnout a popovídat si o tom, co se děje. Díky tomu se nám dostává vhledu do hierarchie Strašáků nebo do Smrťákovy minulosti. Rozhodně musím říct, že ačkoliv je zápletka, která se odehrává na stránkách komiksu, skvělá, jedna věc mi opravdu vadila; jeho délka.

Téma, které Mathieu Salvia ve Strašácích představuje, je podmanivé a Djetovo umění působí temnou, téměř brutální atmosférou. Bohužel Strašáci mají jen sto osmdesát osm stran, takže se dají přečíst na jedno posezení, což bylo docela zklamání. Smrťák a Elliot jsou rozdílní, ale vzájemně se skvěle doplňují. Při odhalování pravého důvodu, proč legendární strašidlo střeží lidské mládě, se vám skoro chce uronit slza. Dobře, teď přeháním – žádné slzy ronit nebudete, ale jeho důvod je lehce zarážející v tom nejlepším slova smyslu. Ať už na postavu věříte, nebo ne, každý se ho alespoň trochu bojí, protože představuje konec. Tento komiks ukazuje Smrťáka v úplně jiném světle a pokládá zajímavou otázku: Může se i ta nejděsivější bytost opravdu změnit?

Zdroj: Zanir

Síla mistrovského umění

Co mě mile překvapilo, byla Smrťákova podoba. V komiksu nemá Smrťák typickou černou kápi, zahalený obličej ani rudé oči, jako je tomu ve většině publikací; místo toho vypadá jako obyčejný člověk z ulice. Nosí potrhaný plášť, má dlouhé černé vlasy s šedivým plnovousem, jizvy na tváři a bezvýraznou vizáž. Elliot je typické vystrašené dítě, které se s tlakem okolí vyrovnává neustálým pláčem. Často je zábavné sledovat Smrťáka s kamenným výrazem, jak se snaží vzlykající dítě utěšit. Kromě Smrťáka tu naleznete i jiné noční můry a strašidla, ale ty už nejsou tolik povedené.

Kresba je extrémně dynamická. Jednotlivé ilustrace vypadají jako kolorované skici a návrhy. Prvních několik stránek vás vtáhne svými veselými odstíny, ale velmi brzy tóny potemní. Po většinu času vládnou tmavé odstíny, ve scénách převládají černé a hnědé tóny. Ponurou paletu občas okoření jasně červené barvy, ať už jde o rudé oči duchů, všudypřítomnou krev, nebo inscenované prostředí. Když už je řeč o krvi, připravte se na to, že jí uvidíte hodně. Možná si myslíte, že duchové nemohou krvácet, ale ve skutečnosti tomu tak je, jsou také zranitelní a mohou zemřít. Djet odvedl vynikající práci. Jeho řemeslné mistrovství mu umožnilo vytvořit tu správnou atmosféru, čemuž napomáhá i neustálý déšť, někdy až zběsilé výrazy postav a silné šrafování. Příjemným překvapením na závěr je skicák obsahující řadu konceptů a náčrtů. Najdete zde i nejlepší ilustrace od jiných výtvarníků, kteří se snažili atmosféru komiksu zachytit ve svých kresbách. Jako třešnička na dortu jsou na poslední stránce portréty obou autorů (scénář a ilustrace) ztvárněných jako Strašáci. Přikládám odkaz na naše ostatní recenze knih.

Strašáci jsou nesporně úžasným komiksem, kterému ubírá na kráse jeho délka. Určitě bych si dovedl představit další publikaci, ve které bychom mohli vidět mladou verzi Smrťáka a jeho děsivá zvěrstva v minulosti. Popřípadě dospělého Elliota, jenž se vydal na cestu pomsty, aby si mohl vyřídit účty za ztrátu svých milovaných.

• nádherná kresba
  • poutavý příběh
  • atmosféra je cítit ze stránek