The Bookwalker - úvod

The Bookwalker – hru, nebo raději knihu?

18. 8. 2023

The Bookwalker: Thief of Tales je point-and-click adventura od nezávislého vývojářského studia Do My Best, která vám vezme dech. Hra je dělaná pro milovníky knih a jejich zajímavých světů. Ponořte se tedy společně s protagonistou Etiennem do pozoruhodných knižních světů, z nichž každý má svá jedinečná pravidla a výzvy. Společně budete sbírat nejrůznější artefakty. Pokud by se někdo postavil mezi vás a artefakty, buďte připraveni je přesvědčit, oklamat, nebo je dokonce přeperte.

Do My Best je nezávislé ruské herní vývojářské studio založené Olegem Sergejevem a Adreyem Rumakem. Toto duo debutovalo svou první hrou v roce 2016 s názvem The Final Station a nyní se vrací s titulem The Bookwalker: Thief of Tales.

Seznamte se, Etienne Quist

Hlavním hrdinou hry The Bookwalker je Etienne Quist, kdysi uznávaný spisovatel, jenž ztrácí schopnost psát poté, co je shledán vinným z nepopsatelného zločinu. Je odsouzen ke třiceti letům tvrdé práce, po které jiní ostřílení spisovatelé nevzali již nikdy pero do ruky. Etienne se nesmí stýkat se svými kolegy, jeho knihy jsou zakazovány a páleny. Ve snaze získat zpět ztracený status ho osloví kriminální boss s mazanou nabídkou. Vše, co musí udělat, je najít a ukrást sérii legendárních předmětů z knih. Získá Etienne svůj život zpět, nebo si podepíše spíše trest smrti? Odpověď na tuto otázku naleznete po dohrání této hry.

The Bookwalker - Etienne

Nestačí jen pero a papír

Pokud si myslíte, že k tomu, abyste se stali spisovatelem v této hře, vám stačí pero a papír, není to tak. Jak název napovídá, nebudete psát, ale přímo hru zevnitř tvořit. Pro každého spisovatele platí určitá pravidla, jež nesmí překročit. Bohužel Etienne jedno z hlavních porušil a čeká na něj oprávněný trest. Může ho však smazat, pokud se ještě naposled pokusí vtrhnout do knih a ukradne několik předmětů nedozírné ceny (Thorovo kladivo, magickou hůlku, lektvar nesmrtelnosti atd.), aby se vykoupil.

Vaše práce začíná zazvoněním telefonu. V něm vám kriminální boss sdělí, že za dveřmi na vás čeká kufr. Ten vám samozřejmě poskytne informace o tom, co kradete, o dané knize, a popřípadě i nějaké to info o autorovi díla. Etienne si vyzvedne kufr a položí ho na stůl, pak už se jen přenese do knihy, odkud musí přinést daný předmět. Etienne pro vás bude malinko překvapením, nevypadá jako normální postava s hlavou. Má totiž místo hlavy knihu (jako všichni bookwalkeři – „knižní chodci“). Jeho společníkem se stává Roderick (jenž je uvězněn v jakémsi mikrofonu, který Etienne najde v první kapitole), ten si nepamatuje, kdo je, ani odkud pochází. Spolu si velmi rozumí, i když vedou často spory o to, jestli je chování Etienna v knihách morální, či nikoliv.

Známé v neznámém

Hra The Bookwalker se rozděluje do šesti kapitol, a tak si hráči projdou šest různorodých knih. Všechny tyto knihy berou nám známé příběhy a přetvářejí tyto díla na zajímavá a nová. Například příběhy o Thorovi a jeho kladivu (Rick Riordan – Thorovo kladivo) nebo lektvaru nesmrtelnosti (známe z Harryho Pottera či dalších děl, kde se zmiňuje lektvar nesmrtelnosti či kámen mudrců). Jistě si užijete procházení a prozkoumávání knih.

Autoři se vás tu snažít překvapit na každém rohu. Kdo by totiž čekal, že Thor bude magnátem v továrně na roboty, že? Hra vás prostě chytne a nepustí až do konce. Vše je perfektně propojeno a dějové linky se postupně rozvíjejí, stejně jako vztah Etienna a Rodericka. Po nalezení předmětu se vracíte zpět do bytu, kde předmět uložíte do speciálního boxíku v kufru. Pak už jen hurá na kutě a samozřejmě se těšit na nový den a nový úkol. Každý nový den navíc můžete vylepšovat svoje schopnosti pro boj.

The Bookwalker -schopnosti

Crafting a boj

Proč je boj v této hře? To je pro mě naprostou záhadou. Přijde mi strašně nesmyslný. V celé hře najdete kolem deseti soubojů, které tu však vůbec nemusí být. Nejenže nejsou nijak zajímavé, ale bohužel nejsou ani důležité pro příběh či výkon mise. Souboje nejsou náročné, takže tu nehrozí, že byste snad dokonce umřeli. Využíváte čtyři schopnosti: štít, omráčení, vysátí (z postav vysajete inkoust na útoky) a slash (což je jakýsi úder perem). Uprostřed souboje máte navíc možnost se uzdravovat jídlem (jablko, chleba). Ke všem útokům využíváte inkoust, který, jak se zmínilo výše, vysajete z útočníků, nebo si můžete vytvořit lahvičky s inkoustem, jež pak okamžitě použijete uprostřed souboje.

V rychlosti bych tu zmínila crafting (vyrábění). Hráč si ve hře může vyrobit tři předměty (páčidlo, kleště, šperhák) a lahvičku inkoustu. Na lahvičku inkoustu potřebujete lahev a vyextrahovaný inkoust ze všech ostatních věcí, jež najdete ve hře (listy, knihy, květiny atd.).

The Bookwalker - výroba a extrahování

Malá role pro zvuk

Jelikož se jedná o point-and-click adventuru, budete jen klikat na předměty a chodit z místa na místo. Vše doplňující hudební podkres, jenž je více méně nijaký a opakuje se, takže ho po chvilce ani nevnímáte. Hra The Bookwalker je, co se týče textu, štědrá, avšak vůbec se v ní nemluví, kromě nesrozumitelného mumlání a huhlání. To se povětšinou line z telefonu nebo když zaklepete na své sousedy.

Co se pak týče grafické stránky, je velmi ucházející, ať už jedná o pasáže z bytu Etienna (jenž se mění po každé dokončené práci), či izometrický pohled na malá diorámata různých knih, které Etienne navštěvuje. Každé dioráma je velmi detailní a má svoji vlastní atmosféru.

Hra The Bookwalker: Thief of Tales má naprosto okouzlující světy plné příběhů, postav a všemožných detailů. Mě rozhodně bavilo se vším tím probírat až do konce. Samozřejmě bych snesla o pár knížek navíc, tak zbývá doufat, že autoři dodají nějaké DLC. Pokud milujete knížky, které mají příběh, jenž vás pohltí, je tato hra pro vás přímo stvořená.

• příběhy
  • hlavní postava
  • prostředí