Tik Tak Bum Chain Reaction – Cover

Tik Tak Bum Chain Reaction – zatraceně těžká párty hra

7. 6. 2022

Tik Tak Bum Chain Reaction je již čtvrtým do češtiny přeloženým dílem ze série Tik Tak Bum, která u nás vychází už od roku 1993. Vydavatelem je firma Piatnik s neskutečnou tradicí sahající až do roku 1824. Desková hra je velmi populární a v rámci této série se dohromady celosvětově prodalo více než osm milionů kusů. Takového počtu nedosáhnou ani lecjaké počítačové hry. Dnešní recenze vám hru přiblíží a snad odpoví i na otázku, proč je tolik populární.

Slovní fotbal, Jméno, město, zvíře, věc a BOMBA!

Každá z her Tik Tak Bum se zaměřuje na hraní se slovy a výrazné zapojení a rozšiřování vaší slovní zásoby. Nejinak je tomu i u Tik Tak Bum Chain Reaction, která je víceméně založená na snad všem známém konceptu slovního fotbalu. Tedy řetězení slov, kdy následující slovo musí začínat posledním písmenem slova předcházejícího. Aby to nebylo zas tak jednoduché a aby se ze slovní hříčky mohla stát desková hra, je zde přítomný herní plán, který je rozdělen do devíti barevně odlišených polí. Do těchto polí se vkládá devět různých kartiček, které nesou nápis kategorií, do nichž se musí vámi vyslovené slovo napasovat. Na rozdíl od základního Jméno, město, zvíře, věc jsou kategorie mnohem rozmanitější. Balení totiž obsahuje celkem 108 oboustranných kartiček, dohromady tedy 216 slovních kategorií. Setkat se zde můžeme například s „je to jedovaté“, „fitness“, „klade vejce“, „slovo s č“, „v mrazáku“ nebo „synonymum pro rychlý“.Už si začínáte říkat, že nějaké kategorie budou s přesně určeným počátečním písmenem skutečný oříšek? Je to tak! A o to je to těžší, když vám v ruce tiká bomba a vy netušíte, kolik času vám zbývá. S každou sekundou, kdy vás nic nenapadá, jste nervóznější a nervóznější, a v tom BUM! Hra dostála svému jménu a vy jste vybouchli. Za trest si berete jednu trestnou kartu, vymění se kategorie a pokračuje se dál.

Co ještě krabice obsahuje a celková pravidla hry

Před první hrou si musíte složit přiložený kotouč s písmeny a otáčecí šipku. První hráč, který vykopává, zároveň se zapnutím bomby tuto šipku roztočí a ta mu určí jeho počáteční písmeno. Do samotné bomby je ještě třeba zakoupit dvě AAA baterie, které nejsou součástí balení. Pokud hráče napadne slovo, které lze zařadit do vyložených kategorií na herním plánu a správně začíná na jeho vytočené písmeno, předává bombu dalšímu hráči po směru hodinových ručiček. Zároveň na kartu dané kategorie, kterou použil, přikládá ze zásoby žeton a tím ji blokuje pro použití dalším hráčem.Pokud je zablokována kategorie, jejíž karta byla umístěna na herním plánu na žlutém poli, mění se směr hry a hráč tak předává bombu zpět tomu, od koho si ji vzal. Nikdy si tedy nemůžete plně oddychnout, že se vám podařilo bomby zbavit, a stále musíte bedlivě hru sledovat. Pokud vám bomba vybuchne v rukou nebo máte tu smůlu, že jsou již všechny kategorie obsazené, berete si trestnou kartu. Pokud nasbíráte tyto karty tři, hra pro vás končí a vypadáváte. Vítězem se stává ten, kdo zůstane ve hře jako poslední. Po každém výbuchu bomby se také již zodpovězené kategorie vymění za jiné.

Vysoká obtížnost

Tik Tak Bum Chain Reaction se prezentuje jako párty hra určená minimálně pro dva, ideálně pro více hráčů od 12 let. Osobně mi přijde hra opravdu těžká, člověk úporně přemýšlí, podvědomě vnímá tikání bomby a z vyložených kategorií ho často na vhodné písmeno vůbec nic nenapadá. Bomba má náhodný interval výbuchu mezi 10 a 60 sekundami, a tak se při větším počtu hráčů a delším přemýšlením nad slovy na některé hráče vůbec nedostane. Párty hry jsou neodmyslitelně spojeny s požíváním alkoholu, minimálně v našem podání, a to hraní opět určitým způsobem ovlivňuje, tedy záleží, jak jste trénovaní. Na druhou stranu, pokud nejste příliš úzkoprsí, pravidla se dají celkem dobře ohýbat, přizpůsobit a vymyslet i úplně nové herní styly a variace.

Tik Tak Bum Chain Reaction kombinuje herní klasiku slovního fotbalu se Jméno, město, zvíře, věc, které mnohonásobně rozšiřuje a přidává prvek napětí a štěstí v podobě tikající bomby, u níž nevíte, kdy vybuchne. Přestože jsou pravidla velmi jednoduchá, řekla bych, že je hra určena pro opravdové fajnšmekry s rozsáhlou slovní zásobou, protože některé kategorie mi přijde až nemožné zodpovědět.

• variabilita
  • jednoduchá pravidla
  • napětí