Výbušná koťátka Dobro a zlo – úvodka

Výbušná koťátka: Dobro a zlo – další epický kočičí souboj

10. 10. 2023

Tam, kde je světlo, musí být tma. Tam, kde existuje hrdina, musí být i zlý padouch kující nekalé plány. Každá strana mince má svůj rub a líc a bez záporáků by se příběhy zkrátka neobešly. Co by ovšem vzniklo, kdyby se tento vyprávěcí princip zamotal do explozivní karetní hry plné roztomilých kočiček? Výbušná koťátka: Dobro a zlo je novou verzí tolik oblíbené hry pro milovníky koček a výbuchů. Mělo by se jednat o dosud nejriskantnější verzi s hromadou nových karet i herních mechanik. Jak se souboj dobra se zlem povedl, se dozvíme v této recenzi.

Smyj své hříchy šamponem

Výbušná koťátka zná snad každý, ať už od jejich raketového startu na Kickstarteru, nebo skrze různé varianty a přisprostlé edice, kterých na trhu najdete až běda. Ve vydavatelství Blackfire mají tyto autory rádi, a tak pochopitelně sáhli po jejich novince s názvem Výbušná koťátka: Dobro a zlo. Už jsme pro vás recenzovali základní verzi i variantu, v níž se po vybuchnutí můžete vrátit zpět do hry jako děsivá zombie koťátka. Protože koček není nikdy dost, je naší až skoro povinností souboj dobra se zlem nevynechat.

Výbušná koťátka Dobro a zlo – zadní strana
Výbušná koťátka Dobro a zlo – úvodka

V čem se tedy Výbušná koťátka: Dobro a zlo liší od svých předchůdců? Nejprve si pojďme zrekapitulovat, co zůstalo neměnné. Hru si jako vždy užijete ve dvou až pěti hráčích od alespoň osmi let a během čtvrt hodinky máte hotovo. V krabičce skladnějších rozměrů zdobené hlavními aktéry – Boží a Ďábelskou kočkou – naleznete kromě jejich speciálních karet celý balíček o padesáti třech kartách a skládací brožuru s českými pravidly. Novinkou je papírová podložka, na níž se boj dobra se zlem bude odehrávat. Jako vždy je velikost obalu zbytečně velká ku obsahu, ale na to už jsme si asi všichni postupem času zvykli. Na víku navíc naleznete logo streamovací platformy Netflix, jež má velmi brzy na motivy Výbušných koťátek uvést seriál.

Nejlepší z požehnaných

Co je tedy nového? Herní princip zůstává neměnný – postupně se střídáte ve vykládání a lízání karet, dokud někdo nedostane kartu s výbušným koťátkem. Změny však nastávají v kartách, které jsou mocnými nástroji k tomu, abyste se pokud možno vyhnuli zkáze. Protože jde o boj dobra se zlem, ve hře najdete kartu BOŽÍ KOČKY a ĎÁBELSKÉ KOČKY. Obě se používají při zahrání karty ARMAGEDON, jež spouští souboj mezi dvěma hráči. Jak tato karta funguje, si povíme o kousek dál v této recenzi. V základu je BOŽÍ KOČKA tou nejmocnější kartou, co kdy byla stvořena. Když ji dostanete do rukou, můžete ji zahrát jako jakoukoliv libovolnou kartu z balíčku kromě NENE. Lze tak například využít jako kartu ZNEŠKODNI, LASKAVOST, ZAÚTOČ a tak dále. Po jejím použití se vrací zpět na papírovou podložku místo toho, aby putovala na odhazovací hromádku jako ostatní.

Výbušná koťátka Dobro a zlo – bitva dobra se zlem
Výbušná koťátka Dobro a zlo – balení
Výbušná koťátka Dobro a zlo – nový seriál

ĎÁBELSKÁ KOČKA je v podstatě takové převlečené VÝBUŠNÉ KOŤÁTKO. Pokud nezahrajete kartu ZNEŠKODNI, má stejný efekt, tedy výbuch a vyřazení ze hry. Po odpálení hráče nebo po úspěšné detonaci se také vrací na podložku. Jak to s tou podložkou funguje? Na začátku hry podložku umístěte poblíž dobíracího balíčku a na vyznačená místa položte karty BOŽÍ a ĎÁBELSKÉ KOČKY. Poznáte je jednak podle trefných ilustrací a jednak podle odlišné rubové strany, než mají ostatní karty. Jakmile některý hráč zahraje kartu ARMAGEDON, spouští tím souboj mezi ním a libovolným soupeřem. Vezme si obě karty z podložky, jednu dle svého uvážení položí rubovou stranou vzhůru před sebe a druhou před jakéhokoliv protivníka. Nikdo kromě něj neví, která karta je která. Vybraný soupeř se smí rozhodnout, zda karty prohodí, nebo je ponechá. Oba ve stejnou dobu karty otočí a hráč s ĎÁBELSKOU KOČKOU ji musí zneškodnit, nebo pro něj hra končí. BOŽÍ KOČKA putuje do rukou toho šťastnějšího ze dvojice.

Nejhorší z prokletých

V balíčku naleznete další nové karty, jako je ČERTOVINA umožňující vzít si kartu zespodu dobíracího balíčku a případně ji položit šibalsky na vrch v případě, že se vám nehodí. ODHAL BUDOUCNOST je obdoba karty POHLÉDNI DO BUDOUCNOSTI, kterou znáte ze základní verze, ale místo toho, abyste si vrchní tři karty dobíracího balíčku prohlédli tajně, ukážete je všem hráčům. CÍLENÝ ÚTOK a ZAÚTOČ jsou karty dovolující tahy přeskakovat bez lízání nové karty, čímž se vyhnete potenciálnímu výbuchu. Karta NENE jako vždy ruší jakoukoliv akci. ZAMÍCHEJ může zvrátit váš osud, když cítíte, že se blíží VÝBUŠNÉ KOŤÁTKO, a ani v této verzi nechybí KOČIČÍ KARTY, s jejichž pomocí tvoříte speciální komba ke kradení karet od vašich protivníků.

Příprava hry probíhá klasickým způsobem, kdy z balíčku karet odstraníte VÝBUŠNÁ KOŤÁTKA a ZNEŠKODNI a každému hráči rozdáte osm karet včetně jedné karty ZNEŠKODNI. Do balíčku vrátíte tolik VÝBUŠNÝCH KOŤÁTEK, kolik je hráčů u stolu, minus jedna, a po pečlivém míchání bude uprostřed stolu lícem dolů tvořit dobírací hromádku. Hráči se během svého tahu střídají po směru hodinových ručiček. Buďto nějakou kartu zahrají a vyhodnotí její efekt, nebo se rozhodnou nedělat nic. Tah ukončí líznutím nové karty. Kdo neexploduje, stává se absolutním vítězem.

Výbušná koťátka Dobro a zlo – důležité karty
Výbušná koťátka Dobro a zlo – kočičí karty
Výbušná koťátka Dobro a zlo – do boje!
Výbušná koťátka Dobro a zlo – karty
Výbušná koťátka Dobro a zlo – na jakou stranu se postavíš

Vyřešme to postaru

Co všechny varianty Výbušných koťátek spojuje, je zdravá míra strategizování a jednoduchá pravidla, která se dokážete hravě naučit i za pochodu. Na každé kartě je totiž napsáno, co s ní můžete udělat a jaký efekt bude mít její zahrání. Díky tomu se ani nemusíte zdržovat pročítáním pravidel. Další, co tuto populární karetní hru nezávisle na verzi spojuje, je vyvedené grafické zpracování. Karty jsou jako vždy doprovázeny vtipnými ilustracemi nejen kočiček různých tvarů, velikostí, barev i druhů. Už nemusíte přemýšlet nad tím, jak by vypadala kočka s tělem mořské panny, protože Výbušná koťátka: Dobro a zlo vám na to odpoví.

Pokud už nějaká Výbušná koťátka máte doma, jistě vás ani tentokrát nepřekvapí vyšší cenovka, za niž dostanete poloprázdnou krabičku s pár kartami. Jak už jsme si řekli minule, za tu investici to stojí. Výbušná koťátka: Dobro a zlo se na vašem stole objeví určitě víckrát a zabaví vás na hodiny. Když je však porovnám například s verzí Zombie koťátek, nemohu se zbavit pocitu, že autoři z Exploding Kittens začínají herní mechaniky zbytečně překombinovávat. Možná je to pouze můj pohled na věc, ale tato verze si mě nedokázala získat tak jako ta úplně základní. Boj dobra se zlem je na druhou stranu zpestření hry, které v žádné jiné variantě nenajdete. Nad volbou, zda vám soupeř podstrčil ĎÁBELSKOU KOČKU, aby se vás rychle zbavil, nebo do vašich myšlenek zasel semínko pochybností, že udělal pravý opak, je tuze vtipná situace, kdy jako strůjce toho všeho musíte mít za ušima a nasadit poker face.

Výbušná koťátka: Dobro a zlo přinášejí do světa oblíbené karetní hry nový rozměr a zajímavé strategické možnosti. Jistě, můžeme spekulovat, zda se nezačínají herní mechaniky příliš komplikovat, ale nakonec jde o osobní preferenci. Bez ohledu na to, zda jste fanouškem základní varianty, či různých vylepšených verzí, Výbušná koťátka: Dobro a zlo přidávají nové karty a herní principy, které rozšiřují způsoby strategie a taktiky. Boj mezi Boží a Ďábelskou kočkou přináší do hry napětí a vtipné momenty. Ať už jste nováček, nebo zkušený hráč, tato verze vás určitě nezklame.

• velice jednoduchá pravidla
  • svižné tempo
  • vtipně povedená grafická stránka