Zombie koťátka – úvodka

Zombie koťátka – vybuchni, obživni a vybuchni znovu

19. 4. 2023

Mezi deskovkáři se jen stěží najde někdo, kdo by nezkusil nebo alespoň neznal jednu z nejpopulárnějších karetních párty her, Výbušná koťátka. Tento historicky nejúspěšnější projekt na Kickstarteru na svém kontě má hned několik variant a rozšíření, od přisprostlé verze až po tu štěkající. Vydavatelství Blackfire nedávno obohatilo jejich řady o nový přírůstek s českou lokalizací. Není divu, když se tento rok prozatím nese v duchu oživlých mrtvol, že na řadu přišla i Zombie koťátka.

Hlavně se do ničeho nezamotej

Kdo by neměl rád koťátka, a ještě k tomu ta vybuchující? Zombie koťátka na trh vnáší naději. Ano, čtete správně, naději. Přestože všichni máme zombie neodmyslitelně spjaté s požíráním mozků a krvavými jatky, takové zombie koťátko v tomto případě nabízí možnost se do hry vrátit po tom, co od vás štěstěna dala ruce pryč. Pokud jste, stejně tak jako já, beznadějným hráčem, který si pokaždé jako první lízne výbušné koťátko a jen málokdy u partie dokáže vydržet až do finálního rozstřelu, Zombie koťátka jsou přesně pro vás. Díky speciální kartě ještě můžete do partie zasáhnout i poté, co vás kotě s trhavinou poslalo do věčných lovišť.

Zombie koťátka – obsah balení
Zombie koťátka – zadní strana
Zombie koťátka – úvodka

Zombie koťátka, stejně tak jako ta Výbušná, si můžete zahrát ve dvou až pěti hráčích od sedmi let a do patnácti minut máte hotovo. V zeleno-černém balení s tematicky zdobeným obalem najdete česká skládací pravidla, šedesát jedna karet a speciální kód pro odemčení ještě speciálnějšího dárku. Už jsem to zmiňovala u předešlé recenze na základní verzi a zmíním to znovu. Nenapadá mě důvod, proč jsou různé verze Výbušných koťátek baleny do dvojnásobně větších a poloprázdných obalů, přestože uvnitř většiny z nich najdete pouze pár karet. Zombie koťátka jsou na tom stejně a obsah celého balení by se vešel bezmála do poloviční krabičky. Dokud mi někdo neosvětlí, jaký to má logický základ, budu se nad tím neustále divit… možná, že čím větší, byť poloprázdné balení, tím menší šok po zahlédnutí cenovky.

Nauč se zabavit sám sebe

Jednou z, troufnu si tvrdit, největších předností jakékoliv varianty Výbušných koťátek je jednoduchost. Princip této karetní hry zvládnete bez problémů pochopit přímo za chodu bez nutnosti studovat pravidla. I v takovém případě, že se bez základních instrukcí cítíte nejistí, vás čeká pár řádků ohledně fungování jednotlivých druhů karet a na herní strategii už si musíte stejně přijít sami. Základní pravidla se nesou v tom samém duchu. Kdo nevybuchne, stává se celkovým vítězem. Je to taková příjemnější verze ruské rulety, jen s tím rozdílem, že pálíte roztomilými kočičkami.

Příprava hry závisí na tom, v jakém obsazení hráčů se do partie chystáte vstoupit. Podle počtu soupeřů musíte karetní balíček upravit tak, aby odpovídal kartám s kočičími tlapkami (při hře dvou hráčů), kartám bez kočičích tlapek (při hře třech hráčů), nebo použijete oba typy najednou (při hře čtyř a pěti hráčů). Z balíčku odložte veškeré karty výbušných i zombie koťátek. Každý hráč po důkladném zamíchání obdrží sedm karet a jednu kartu zombie koťátka. Do zbytku balíčku, který od teď bude sloužit jako dobírací, vložte vždy o jedno výbušné koťátko méně, než vás sedí u stolu. Karty opět zamíchejte a jde se na věc.

Základem je si z balíčku karet lízat tak dlouho, dokud někdo nevytáhne výbušné koťátko. V takovém případě vypadává (prozatím). Během svého tahu buďto můžete kartu zahrát a řídit se pokyny na ní uvedenými, nebo neudělat vůbec nic. Tah ukončíte líznutím nové karty s modlitbami, aby na ní nebyla explodující kočička.

Vždycky dopadne na všechny čtyři

V balení naleznete několik již dobře známých karet, jako je NENE, ZAÚTOČ, PŘESKOČ, POHLÉDNI DO BUDOUCNOSTI, ZAMÍCHEJ, LASKAVOST a samozřejmě nesmí chybět VÝBUŠNÉ KOŤÁTKO. Ti zběhlejší z vás si jistě říkají, kde je karta ZNEŠKODNI? Ta je v této variantě nahrazena ZOMBIE KOŤÁTKEM s dvojí funkcí. Vyložením této karty nejen sobě zachráníte zadek před vybuchnutím, ale zároveň do hry vrátíte jednoho z již vyřazených hráčů. Díky tomu mají ostatní smolaři stále ještě šanci na vítězství, protože místo toho, aby netrpělivě vyčkávali na konec partie, mohou s napětím, úplatky a prosíkem očekávat svůj triumfální návrat. Mrtví hráči však mohou partii stále ovlivňovat vykládáním karet NENE nebo těch se symbolem TEĎ. To do hry vnáší závan pomstychtivosti, protože není nic lepšího než ze záhrobí škodit tomu, kdo na vás předtím nastražil smrtelnou past.

To ovšem není jedinou novinkou, kterou Zombie koťátka do hry vnáší. Na scénu vstupují nové typy karet, jejichž zahrání ve správnou chvíli může nekale zavařit soupeřům, ale i tomu, kdo je vyložil. Karta JASNOZŘIVOST vám poskytne výhodu v případě, že ji použijete při objevení zombie koťátka. Můžete díky ní sledovat jiného hráče při tom, jak vrací výbušné kotě zpátky do balíčku. To vám dá výhodu v tom, že budete vědět, jestli se tato zrádná karta nenachází třeba hned na vrchu. Další novinkou je SUPER SKOK, jenž má prakticky totožnou funkci jako PŘESKOČ, ale umožní vám vyhnout se i více tahům po sobě. Karta NAKRM SMRT se může zahrát až v momentě, co je mezi vámi alespoň jeden vyřazený. Všichni hráči kromě vás musí mrtvému nešťastníkovi ze své ruky dát jednu svou kartu.

KLON je lstivá mrcha přebírající všechny funkce karty pod ní na odhazovacím balíčku. VYKRADAČ HROBŮ všem mrtvým hráčů nařizuje, aby vybrali jednu kartu ze své ruky a tu zamíchali do dobíracího balíčku. Samozřejmě ji nelze zahrát v případě, že nikdo dosud není vyřazen. To samé platí pro ÚTOK SMRTI, který ukončí váš tah bez líznutí karty a dalšího hráče v pořadí přinutí hrát třikrát za sebou za každého mrtvého hráče. Mezi poslední novinku patří KOPEJ HROB. Hráči dovolí se podívat na vrchní kartu dobíracího balíčku a rozhodnout se, zda si ji chce nechat. V opačném případě si musíte líznout hned tu další, ať už bude jakákoliv.

Součástí balíčku jsou také kočičí karty, které samostatně nemají žádnou cenu, ale ve dvojici nebo trojici vytváří speciální komba pro mazané triky s kradením karet živým protihráčům. Jak můžete vypozorovat z přehledu všech typů karet, Zombie koťátka do tolik známé zábavy vnáší svěží vítr a hromadu nových mechanik, díky kterým máte šanci ještě více taktizovat a vymanit se z pout kruté smrti. Strategie zde hraje daleko větší roli, protože můžete dobrovolně zemřít, zombie koťátko si pošetřit a dočasně se tak vyhnout riskantnímu lízání karet. Jedinou nevýhodou je, že musíte pevně doufat v milosrdenství od soupeřů, aby vás oživili. Když na to ovšem dojde, ironicky se do hry vracíte silnější.

Svez se v prokletém pohřebáku

Dalším poutavým prvkem hry je bezesporu zábavná vizuální stránka. Veškeré verze Výbušných koťátek spojuje hravá a vtipná forma ilustrací jedinečných pro každou jednu kartu. Přestože byste dle názvu očekávali samé malůvky kočiček, není tomu tak. Autoři do hry zapojují i další zvířátka, jako například netopýra, sovu či havrana. Na kartách se zároveň objevují lidé, mumie, upíři, duchové a samozřejmě i hromada zombie. Každý typ karty má svou specifickou barvu, díky čemuž se v nich daleko rychleji orientujete, aniž byste si přečetli doprovodný text. Grafické zpracování Výbušných koťátek vždy patřilo mezi jedno z mých nejoblíbenějších na poli deskových her, ale Zombie koťátka mi k srdci přirostla ještě o kousek více. Snad proto, že nabízí větší rozmanitost karet, díky čemuž do rukou najednou dostáváte více zbraní k obraně i útoku, a možnosti v kombinacích a strategiích se stávají takřka neomezené.

Zombie koťátka – vnitřek balení
Zombie koťátka – hry lze kombinovat dohromady
Zombie koťátka – karty s tlapkami pro hru svou hráčů

Asi už jsme všichni dobře zvyklí na to, že Výbušná koťátka všeobecně nejsou levnou záležitostí vzhledem k tomu, co po otevření poloprázdné krabičky naleznete. Je ale nad slunce jasné, že výborná hodnocení i hodiny a hodiny zábavy společně s jednoduchými pravidly, svižnou hratelností a vtipně kreativním vizuálem zkrátka a jednoduše za vyšší náklady stojí. Zombie koťátka vám dokážou příjemně zpestřit hru, kterou jste už nejspíše hráli tisíckrát, ale přesto budete mít pocit, jako byste se vrátili do dob, co jste koťátka vzali do rukou úplně poprvé. Co mě ovšem mrzí, je, že pravého potenciálu této verze dosáhnete až při třech a více hráčích. Ve dvou totiž musíte svůj balíček značně osekat a plno typů karet z něj vyřadit úplně. Hra se tak stává příliš rychlou, bez možnosti si vyzkoušet nové mechaniky.

Zombie koťátka je skvělá karetka, jež si od svého předchůdce bere pevný základ a na něm staví zcela novou hru díky obrovskému množství přidaného obsahu i herních mechanik. Mrtví hráči mají příležitost do partie zasahovat, a dokonce se do ní vrátit ze záhrobí s jistými výhodami, pokud budou chytří a využijí je. S mrtvolnějším a krapítek hororovějším námětem se Zombie koťátka mohou chlubit dokonalým příkladem toho, jak by různé varianty již existujících deskovek měly ideálně vypadat.

• velice jednoduchá pravidla
  • svižné tempo
  • kvalitní matroš pro různé věkové skupiny